Bifogar en bild som det var innan.

Båda blåa var kopplade tillsammans på ena sidan och bruna var kopplad på den andra sidan.

Är det mer klarare nu om hur jag ska koppla innan?

• phppfLtdpAM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
George.I skrev:
Bifogar en bild som det var innan.

Båda blåa var kopplade tillsammans på ena sidan och bruna var kopplad på den andra sidan.

Är det mer klarare nu om hur jag ska koppla innan?
Jag ser bara en blå?

//Patrik

Stämmer att du bara ser en blå och det beror på att jag inte har kvar bilden som var i vardagsrummet, men jag tog en bild ifrån ett sovrum på en nuvarande brytare.

Det ska vara 2 blåa igentligen tyvärr så har jag ingen bild på brytaren innan jag tog loss den.

Men var tar de blåa vägen i dosan? Går de in i samma rör, eller går den ena åt något annat håll? Finns det fler trådar i dosan som bara passerar igenom dosan?

Totalt är det 5 kablar som finns kommer ifrån dosan.

2 blåa kablar som är kopplade till dosan.
1 brun kabel som är kopplade till dosan.

1 brun kabel som kommer uppifrån ner och till ett uttag
1 grå kabel som kommer uppifrån ner och till ett uttag

• phpPalV1tAM.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
George.I skrev:
Totalt är det 5 kablar som finns kommer ifrån dosan.

2 blåa kablar som är kopplade till dosan.
1 brun kabel som är kopplade till dosan.

1 brun kabel som kommer uppifrån ner och till ett uttag
1 grå kabel som kommer uppifrån ner och till ett uttag
Det är verkligen konstiga färger. Hempul eller någon elektriker av den "gamla skolan" som gjort installationen helt klart!

I taket som strämställaren styr, är det ett uttag där eller ett rörutlopp med trådar som sticker ut?
Det är ingen annan lampa som tänds samtidigt när man trycker på strömställaren?

//Patrik

C
Fast grå tändtråd och blå nolla är väl inte så ovanligt i lite äldre installationer iofs. Jag höll på att elda upp en tvättmaskin en gång i tron om att blå var nolla.

Tycker det känns som att den är till två armaturer, alternativt är trappkopplad. Finns det ingen takdosa/kopplingsdosa på väggen nånstans där trådarna kommer ut där du kan kika?

det är en brytar som kan tända 2 olika håll.. alltså han har säkert haft en lampa där hela tiden med en knapp och när han tänt så har en lampa tänds i vardagsrummet men som det brukar sitta Lamputtag vid fönstret eller nånstans i vardagsrummet på väggen så har man kunnat tända båda samtidigt.. det kan ju va så att någon har tagit väck det uttaget och satt ett doslock men inte brytt sig om kablarna..

Hade det varit jag så hade jag tagit hjälp av någon som kan mäta upp vad de olika kablarna är till för. Kan man hantera en multimeter så är ju detta inga problem. Då kan man ju enkelt lista ut vad som är fas, nolla och tändtråd.Trådskaparen verkar tyvärr inte ha nödig kännedom för att göra detta själv på ett säkert sätt. Och färgerna tycker även jag är lustiga... men det verkar vara ett äldre hus.

Man bör dessutom innan man inhandlar en dimmer ta reda på om man har en trappkoppling eller inte då bara de dyrare klarar av detta.

/H

Det verkar fullständigt kaos i denna tråd, KAN det vara så här att det suttit en kronbrytare (2-knapps brytare) för att tända taklampan och fönsterlampa. Georg har inga lampor i fönstret. Georg tyckte detta var fult med en dubbel/brytaren trasig /ena knappen gjorde ju inget och ville ha en enknapps och inhandlar något som råkade vara en trapp, kopplar tills det fungerar. Vad jag kan se så ligger fas på en mellantråden och den ena tändtråden är kopplad till fasanslutningen. Den andra tändtråden ligger på mellantrådens anslutning och är endera inte ansluten till något eller ansluten till den andra tändtråden när den är spänningslös.

Nu räcker det inte att bara koppla i denna dosan, man måste gå vidare för att se vad de olika trådarna gör i andra dosor.

För övrigt håller jag med hen_rik79

Protte

C
En gång för alla:
Vad kommer det ut för trådar i taket?

Styr brytaren flera lampor?

Finns det nån dosa på väggen ovanför brytaren där det kan vara skarvat, och hur ser det isåfall ut i den?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.