Tjenare!

Har införskaffat både kompressor och Tig-svets som båda går på 400V / 3fas.
Jag har försökt att söka och vad jag kommit fram till så är det ett "måste" att gräva ny kabel. Jag har själv ingen som helst erfarenhet av elinstallationer.

Farsan har ringt runt och blivit tipsad av elektriker att det kan gå att göra om nuvarande till 3fas (=fuskning antar jag?).

Om jag förstått det rätt efter vad jag hittar här så GÅR det men att man inte får ut rätt ström??

Observera att jag INTE letar efter den enklaste/billigaste lösningen utan den som är säkrast och bäst att göra för att klara av de maskiner jag har i garaget.

Hur ligger det till? Farsan envisar fortfarande om att det går att göra om nuvarande till 3-fas...

Tack på förhand!

/Christoffer

Ligger det rätt kabel så kan du naturligtvis få trefas, men att omvandla enfas till trefas är ingen höjdaride även om det rent tekniskt är utförbart (via div apparater). Är inte kabeln av "rätt" sort så är det till att dra fram en ny, då kan du få en både modern och säker anläggning.

elmont skrev:
men att omvandla enfas till trefas är ingen höjdaridé även om det rent tekniskt är utförbart (via div apparater).
Aha, av nyfikenhet, hur gör man det? Hur funkar det? :p

//Patrik

C
Patrik_Hed skrev:
Aha, av nyfikenhet, hur gör man det? Hur funkar det? :p

//Patrik
Statisk omriktare? Roterande omformare?

Medelst elektronik nuförtiden. Men det är som redan påpekat ingen kostnadseffektiv lösning för privat bruk.

C
Haha, nej knappast.
Kan tillägga ett en statisk omriktare (elektronisk) omvandlar en något varierande växelspänning på 16 2/3 Hz i kontaktledningen på järnvägen (runt 15kV) till 400V 50 Hz 3-fas, som driver hjälpmaskiner på typ 10-20 kW, nåt sånt. Omriktaren är ett litet plåtskåp på kanske 20x50x70 cm.
Den gamla roterande omformaren omriktaren ersatte tog upp nästan hela lokets bredd, typ en meter i diameter och vägde runt 2 ton.

Men som sagt, är det redan en 5 eller möjligtvis 4-ledad kabel som ligger där så kan det ju mycket väl gå att "konvertera", men är det en vanlig typ 3g2,5 lär du få gräva ner en ny.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.