Hej!
När vi flyttade in i vår lägenhet så fanns det en tvättmaskin i badrummet. Den var fast ansluten till en tvättmaskinsbrytare bredvid dörren (inne i badrummet). Tvättmaskinsbrytaren sitter på en egen grupp i centralen som saknar jordfelsbrytare. Sedan vi kastade ut den gamla tvättmaskinen för några år sedan så har proppen varit urskruvad i centralen.
Nu funderar vi på att skaffa en ny tvättmaskin. Den kommer ju antagligen att ha stickpropp, och då behövs ju ett uttag i badrummet. Min fundering är om det räcker att komplettera nuvarande tvättmaskinsbrytare med ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare, eller om jordfelsbrytaren måste sitta i centralen?
Uttaget (med eller utan jordfelsbrytare) kommer att vara utanpåliggande och sitta i andra hörnet på samma vägg som tvättmaskinsbrytaren. Den ska anslutas till nuvarande tvättmaskinsbrytare med EKK/EKLK längs taket i badrummet och ner till uttaget. Dusch, handfat och toalett är placerade längs motsatta väggen och avstånd till dem ska inte vara något problem.
Vad är enklaste och snyggaste sättet att fästa kabel längs kaklade väggar? Skruvklammer som pluggas i skarvarna mellan kakelplattorna?
När vi flyttade in i vår lägenhet så fanns det en tvättmaskin i badrummet. Den var fast ansluten till en tvättmaskinsbrytare bredvid dörren (inne i badrummet). Tvättmaskinsbrytaren sitter på en egen grupp i centralen som saknar jordfelsbrytare. Sedan vi kastade ut den gamla tvättmaskinen för några år sedan så har proppen varit urskruvad i centralen.
Nu funderar vi på att skaffa en ny tvättmaskin. Den kommer ju antagligen att ha stickpropp, och då behövs ju ett uttag i badrummet. Min fundering är om det räcker att komplettera nuvarande tvättmaskinsbrytare med ett uttag med inbyggd jordfelsbrytare, eller om jordfelsbrytaren måste sitta i centralen?
Uttaget (med eller utan jordfelsbrytare) kommer att vara utanpåliggande och sitta i andra hörnet på samma vägg som tvättmaskinsbrytaren. Den ska anslutas till nuvarande tvättmaskinsbrytare med EKK/EKLK längs taket i badrummet och ner till uttaget. Dusch, handfat och toalett är placerade längs motsatta väggen och avstånd till dem ska inte vara något problem.
Vad är enklaste och snyggaste sättet att fästa kabel längs kaklade väggar? Skruvklammer som pluggas i skarvarna mellan kakelplattorna?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Om reglerna kräver JFB blir lite hårklyveri map om du för in ny jord i badrummet eller inte, eller ändrar dess användning. Då det tidigare funnits en TM, fast på annan plats, så kanske du "slipper" undan kravet på JFB.
Men, JFB på enbart TM ger inget fullständigt skydd! Det skyddar bara mot fel i TM, inte isolationsfel i t.ex hårtorken. Där kommer faran in med "ny" jord i badrummet. Tidigare kanske det inte fanns något som var jordat som man kunde komma åt? Så JFB i centralen som skyddar hela badrummet (lägenheten) rekommenderas varmt.
För att fästa kabeln kan TKK- eller Lettiklammer med spikplugg bli snyggt?

Men, JFB på enbart TM ger inget fullständigt skydd! Det skyddar bara mot fel i TM, inte isolationsfel i t.ex hårtorken. Där kommer faran in med "ny" jord i badrummet. Tidigare kanske det inte fanns något som var jordat som man kunde komma åt? Så JFB i centralen som skyddar hela badrummet (lägenheten) rekommenderas varmt.
För att fästa kabeln kan TKK- eller Lettiklammer med spikplugg bli snyggt?
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Det finns jord dragen till badrummet, fram till tvättmaskinsbrytaren. Uttaget är endast tänkt att användas för tvättmaskin, och utöver det finns endast ett "rakuttag" (som jag antar sitter på samma grupp som badrumslampan).
Så om det nya uttaget har inbyggd jordfelsbrytare så har alla 230V-uttag i badrummet JFB, men jag har inte riktigt lyckats få klarhet i om det är godkänt med uttag med inbyggd JFB, t.ex. http://www.elonline.se/eljo-aqua-trend-vagguttag-med-jordfelsbrytare/1271-0 eller om JFB måste sitta i centralen för att det ska vara en godkänd installation. Fick man överhuvudtaget ha 230-uttag i badrum innan kravet på JFB kom?
Så om det nya uttaget har inbyggd jordfelsbrytare så har alla 230V-uttag i badrummet JFB, men jag har inte riktigt lyckats få klarhet i om det är godkänt med uttag med inbyggd JFB, t.ex. http://www.elonline.se/eljo-aqua-trend-vagguttag-med-jordfelsbrytare/1271-0 eller om JFB måste sitta i centralen för att det ska vara en godkänd installation. Fick man överhuvudtaget ha 230-uttag i badrum innan kravet på JFB kom?
Bra fråga här nu. Innan dom nya reglerna kom så var det ok att göra så, var själv tvungen på ett projekt där JFB först satt i centralen men löste ut ibland och ibland inte pga av div datorprylar så då godkändes uttag med inbyggd JFB i badrummet för tvättmaskin. Nuvarande regler kan kräva att allt i badrummet /gruppen ska föregås av JFB men jag tror Bo säkert kan lista ut det om han har tid att tolka föreskrifterna i natt d^_^b
Men i det stora hela så ska det väl inte vara några problem att sätta JFB i centralen istället, du lär ju ändå ha ut en elektriker och en tvåpolig JFB är billigare än ett uttag med JFB (om vi nu snackar kvallitetssaker)
Men i det stora hela så ska det väl inte vara några problem att sätta JFB i centralen istället, du lär ju ändå ha ut en elektriker och en tvåpolig JFB är billigare än ett uttag med JFB (om vi nu snackar kvallitetssaker)
Enligt den tolkning jag fått så måste man skydda badrummet med JFB (oavsett om det finns uttag):
Vid "renovering" men inte om man bara gör ett "underhåll". Och vi fick förklarat att vi skulle dra gränsen vid om man flyttade rör i väggen så var det renovering medans det bara räknas som underhåll om man tex bara byter ytskikt och demonterar/återmonterar el på samma ställe.
Jag rekommenderar dock som vanligt att alltid skydda HELA elanläggningen med en JFB (eller flera)
Snyggast/bästa kabelförläggning i kaklat badrum tycker jag att man gör med en bra klisterkanal (tex Panduit LD3) med EKK Light eller EXK/EXQ i.
Vid "renovering" men inte om man bara gör ett "underhåll". Och vi fick förklarat att vi skulle dra gränsen vid om man flyttade rör i väggen så var det renovering medans det bara räknas som underhåll om man tex bara byter ytskikt och demonterar/återmonterar el på samma ställe.
Jag rekommenderar dock som vanligt att alltid skydda HELA elanläggningen med en JFB (eller flera)
Snyggast/bästa kabelförläggning i kaklat badrum tycker jag att man gör med en bra klisterkanal (tex Panduit LD3) med EKK Light eller EXK/EXQ i.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 155 inlägg
Alltså, lagen ELSÄK-FS 2008:1 kräver idag JFB för hela badrummet, och det kravet är givetvis motiverat, speciellt om TM finns i badrummet.
Att man inte behöver installera JFB vid underhåll beror helt enkelt på att lagen inte får vara retroaktiv.
(Dagens regler undantar fast installerade förbrukare, men det är nog bara en tidsfråga innan det krävs JFB för hela huset. Kända läckor som värmepannor mm får väl hanteras på ngt sätt.)
Bra ide med klisterkanal.
Att man inte behöver installera JFB vid underhåll beror helt enkelt på att lagen inte får vara retroaktiv.
(Dagens regler undantar fast installerade förbrukare, men det är nog bara en tidsfråga innan det krävs JFB för hela huset. Kända läckor som värmepannor mm får väl hanteras på ngt sätt.)
Så då kan man helt enkelt säga att det billigaste och bästa alternativet är att sätta en 2-polig på hela gruppen då. Fast om man ändå kommit så långt så kan man ju sätta en på hela centralen då en 4-polig också säkert är billigare än uttag med JFB inbyggd.
Så, sammanfattningsvis, om jag fattat rätt.
Det skulle funka med uttag med inbyggd JFB, eftersom det är en gammal installation och det är jord indraget till tvättmaskinsbrytaren?
Men det är bättre och billigare att sätta 2-pols eller 4-pols JFB i centralen, och därmed få med hela badrummet respektive hela lägenheten. Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att låta montera JFB i centralen? Antar att det inte är någon jätteskillnad i pris mellan 2-polig och 4-polig?
Det skulle funka med uttag med inbyggd JFB, eftersom det är en gammal installation och det är jord indraget till tvättmaskinsbrytaren?
Men det är bättre och billigare att sätta 2-pols eller 4-pols JFB i centralen, och därmed få med hela badrummet respektive hela lägenheten. Är det någon som har en uppfattning om vad det kostar att låta montera JFB i centralen? Antar att det inte är någon jätteskillnad i pris mellan 2-polig och 4-polig?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Jag är inte riktigt med på resonemanget i inlägg 2. Trådskaparen vill ju sätta ett UTTAG i badrummet, då är det väl alltid krav på jordfelsbrytare oavsett hur det sett ut tidigare. Uttag (utom rakapparatsuttag med skyddstrafo) har ju aldrig varit godkända i badrum, innan man började med jordfelsbrytare.
I inlägg 2 ger Bo sken av att dte skulle var möjligt att man beroende på bedömmning kunde få installera ett uttag i badrummet utan jordfelsbrytare överhuvudtaget.
I inlägg 2 ger Bo sken av att dte skulle var möjligt att man beroende på bedömmning kunde få installera ett uttag i badrummet utan jordfelsbrytare överhuvudtaget.
Ja vid nybyggnad så krävs såklart JFB för hela huset. Vad jag tog upp var gränsen hur mycket man måste göra om i ett gammalt befintligt badrum innan man måste sätta JFB (enligt nya elinstallationsreglerna)Bo.Siltberg skrev:Alltså, lagen ELSÄK-FS 2008:1 kräver idag JFB för hela badrummet, och det kravet är givetvis motiverat, speciellt om TM finns i badrummet.
Ja, sammanfattningsvis så är det så. Arbetstid för att sätta en 2-pol eller 4-pol är minimal och pris på material skilljer nån hundring.uno83 skrev:Så, sammanfattningsvis, om jag fattat rätt.
Helt riktigt, det finns inga kryphål när det gälller 230V uttag och JFB här.hempularen skrev:Jag är inte riktigt med på resonemanget i inlägg 2. Trådskaparen vill ju sätta ett UTTAG i badrummet, då är det väl alltid krav på jordfelsbrytare oavsett hur det sett ut tidigare. Uttag (utom rakapparatsuttag med skyddstrafo) har ju aldrig varit godkända i badrum, innan man började med jordfelsbrytare.
Dessutom som de flesta är inne på ingen anledning att inte sätta JFB på hela centralen nu.
För hårklyvare dessutom inte heller ok med förlängning från platsen för fastanslutningen via kabel till uttag med inbyggd JFB, gruppledningen i rummet ska skyddas.