Jag har ett 1,5 planshus med en Nibe F750 med golvvärme på nedervåningen. Övervåningen har två rum som inprincip är färdigbyggda, men där det sticker upp anslutningar från vattenbaserade värmen.
Resten av öv ska ha ytterligare typ 3 st. vattenradistorer.

Jag undrar
1) Går det att ansluta radiatorer bara i de färdiga rummen? Blir det mycket extraarbete med typ pluggning av resten?

2) Rummen på öv är drygt 10 kvadratmeter stora. Vad borde man välja för vattenradiatorer?

3) Hur bökigt är det att installera de 2 radiatorerna?

Inte särskilt svårt att installera radiatorerna om man är noggrann men man måste veta om det är ettrörs- eller tvårörssystem och hur rören går i bjälklaget. Sedan plugga eller sätta förbikopplingar där det behövs innan man fyller upp värmesystemet.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P Postman skrev:
2) Rummen på öv är drygt 10 kvadratmeter stora. Vad borde man välja för vattenradiatorer?
Så stora som möjligt så att du i princip kan köra golvvärmetemp på dom. Bättre driftekonomi på vp då

• Gilla
Postman
  • Laddar…
J Josth skrev:
Inte särskilt svårt att installera radiatorerna om man är noggrann men man måste veta om det är ettrörs- eller tvårörssystem och hur rören går i bjälklaget. Sedan plugga eller sätta förbikopplingar där det behövs innan man fyller upp värmesystemet.
P Postman skrev:
Jag har ett 1,5 planshus med en Nibe F750 med golvvärme på nedervåningen. Övervåningen har två rum som inprincip är färdigbyggda, men där det sticker upp anslutningar från vattenbaserade värmen.
Resten av öv ska ha ytterligare typ 3 st. vattenradistorer.

Jag undrar
1) Går det att ansluta radiatorer bara i de färdiga rummen? Blir det mycket extraarbete med typ pluggning av resten?

3) Hur bökigt är det att installera de 2 radiatorerna?
Vid varje ställe det ska vara en radiator sticker. det upp 2 rör med T resp R på.

I det som ska bli badrum på övervåningen så finns det inga rör. Hur brukar värmen skötas där? Elbaserad golvvärme?

Lite dum fråga kanske...Vad är det för hantverkare man ska ta in för ett sånt här jobb? Snickare känns fel.

Säkert bara elbaserad golvvärme till badrum ÖV, (tyvärr). I övrigt förmodligen ettrörssystem som kräver förbikopplingar där ingen radiator sätts in nu.

• Gilla
Postman
  • Laddar…
C
P Postman skrev:
Lite dum fråga kanske...Vad är det för hantverkare man ska ta in för ett sånt här jobb? Snickare känns fel.
En VVS-firma, gärna med särskild inriktning på värmesystem.

• Gilla
Postman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.