God Jul på er,
En generell fråga och en specifik.
Vår fastighet är på lantmäteriets karta "insprängd" i en annan fastighet utan anslutning till allmän väg. Hur får lantmäteriet för sig att godkänna en sådan avgräsning? (I parktiken finns minst en annan lösning att ta sig till allmän väg ändå).
Vi har sedan många år haft en överenskommelse med förre grannen att använda en arbetsväg från vår tomt till vägen. Grannen vi hade överenskommelsen med har gått bort (denne ville inte ha servitut på detta) och den nya ägaren vill inte att vi använder arbetsvägen för ... vette fanken ... det är trist att underhålla vägen? De använder den inte.
Finns något lagrum att ändå använda den vägen? (Förmodligen inte, och man behöver inte reta upp dem i onödan).
Det finns en annan lösning att komma ut på allmän väg (som man föreslagit) som är direkt trafikfarlig (och korsar grannens tomt enligt Lantmäteriet) - vem ska bekosta åtgärder att minska trafikfaran?