A Andy1000 skrev:
amerikaner
A Andy1000 skrev:
Min gräsmatta går kant i kant med både altan och plank som omgärdar huset, vilket gör det svårt för robotgräsklipparen att klippa hela vägen (jag får gå med trimmer längs hela kanten).

Jag vill lägga någon form av gräns, typ stenplattor eller singel / dekorsten eller något ungefär 20 cm brett längs med utkanten där det inte ska kunna växa något gräs.

Men jag kan verkligen inte se framför mig någon snygg lösning 😅

Så jag ber ödmjukast om inspirations-bilder av andra medlemmar som gjort detta, och som orkar / vill dela med sig av sina lösningar för att ge mig inspiration till en lösning.

OCH som bonus-fråga, om man lägger singel / dekorsten eller något, så har jag sett videos på amerikaner som sen sprayar sina stenar med något som "limmar" fast dem i position så de inte sparkas upp när man går / kör på dem. Finns sådana lösningar i Sverige?

Plantera smultron längs hela altankanten. Många goda måltider på köpet

• Gilla
Pettman
  • Laddar…
Jag hade samma 'problem' och ville inte lägga marksten av olika skäl (främst estetiska, då jag inte har någon marksten någon annanstans) så jag gjorde en sorts mall/mothåll med överblivna (sneda/kvistiga) trallbrädor och lät gräsmattan etablera sina rötter ordentligt över en säsong eftersom jag hade nyanlagd gräsmatta (se bild) och få en stabil 'kant' att lägga grus mot.
Efter en säsong lyfte jag upp 'mallen' och i hålet som var skapat häftade jag takpapp/ytpapp mot altanen och lade markduk/gotextil mot gräsmattan och under pappen (se schematisk bild) försökte lägga så att överkanten av dessa precis täcktes sen av grus som jag fyllde i hålet och packade väl. Nivån på grusbädden är tänkt att vara precis så att jag kan köra en gräsklippare med ett hjulpar i detta och att klippnivån då skall stämma. Jag behöver dock fylla lite mer grus för denna säsong men nu efter tre år verkar det hålla sig ganska ok. Gjorde en del till av altanen förra sommaren som jag skall fylla inom några veckor (därav bilden).
Det blir lite gräsklipp och naturmaterial i gruset eftersom jag kör manuell klippare utan uppsamlare, men personligen ser jag inte det som ett större problem.

• Altanavslut_mot_gräsmatta.png
  • Färdig yta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mall.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Erik_91 och 2 till
  • Laddar…
Tony Kübek Tony Kübek skrev:
Jag hade samma 'problem' och ville inte lägga marksten av olika skäl (främst estetiska, då jag inte har någon marksten någon annanstans) så jag gjorde en sorts mall/mothåll med överblivna (sneda/kvistiga) trallbrädor och lät gräsmattan etablera sina rötter ordentligt över en säsong eftersom jag hade nyanlagd gräsmatta (se bild) och få en stabil 'kant' att lägga grus mot.
Efter en säsong lyfte jag upp 'mallen' och i hålet som var skapat häftade jag takpapp/ytpapp mot altanen och lade markduk/gotextil mot gräsmattan och under pappen (se schematisk bild) försökte lägga så att överkanten av dessa precis täcktes sen av grus som jag fyllde i hålet och packade väl. Nivån på grusbädden är tänkt att vara precis så att jag kan köra en gräsklippare med ett hjulpar i detta och att klippnivån då skall stämma. Jag behöver dock fylla lite mer grus för denna säsong men nu efter tre år verkar det hålla sig ganska ok. Gjorde en del till av altanen förra sommaren som jag skall fylla inom några veckor (därav bilden).
Det blir lite gräsklipp och naturmaterial i gruset eftersom jag kör manuell klippare utan uppsamlare, men personligen ser jag inte det som ett större problem.
Ett par 'översiktsbilder'. Altandäcket längst bort i nivå med gräsmattan gjorde jag förra sommaren och har än så länge bara sin 'mall' på plats så gruset slutar precis innan det däcket börjas.

• IMG20260515122154.jpg
    Skapa konto
  • IMG20260515122205.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
Tack för tipset och bilderna! Snyggt! Jag har inte ens tänkt på att "gräsklipp" som kommer att hamna där, så det var bra att du nämnde det! 😅

A Andy1000 skrev:
Tack för tipset och bilderna! Snyggt! Jag har inte ens tänkt på att "gräsklipp" som kommer att hamna där, så det var bra att du nämnde det! 😅
Tja, snyggt och snyggt :) mest en lösning som passade mig för tillfället, ville ha ett avslut som om att gräset gick hela vägen mot altan/trappa men eftersom det inte är en praktisk lösning (svårt att klippa, tveksamt med fukt mot trallen) så blev detta en kompromiss som passade min önskemål. Får se hur länge det får ligga kvar, bara bott här i tre år så kanske kommer på andra tankar när resten av tomten tar form. 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.