RoTe
G g.kraft skrev:
Ja, om du bara behandlar personuppgifter om icke-eu medborgare så gäller inte gdpr. Sen är det såklart din arbetsgivare som åker, du personligen kan på sin höjd få lite bannor om du inte följt företagets policy osv.

Var inte ute efter dig, bara så ingen missförstår och tror att inspelning alltid är ok. Hänger väl en del hantverkare här med enskild firma som kan gå på en mina.
Jag jobbar inte mot kunder heller.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Gdpr gäller människor, så om du inte pratar med siri är det fortfarande personuppgifter. Sen finns större utrymme att behandla personuppgifter om egna anställda osv men det låter rätt tveksamt. Sen har jag full förståelse för att det inte är ditt problem utan din arbetsgivares

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
RoTe
G g.kraft skrev:
Gdpr gäller människor, så om du inte pratar med siri är det fortfarande personuppgifter. Sen finns större utrymme att behandla personuppgifter om egna anställda osv men det låter rätt tveksamt. Sen har jag full förståelse för att det inte är ditt problem utan din arbetsgivares
Precis, det är dom som ger order när jag kör och dom vägrar mail/sms.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad använder du för utrustning/app till det?
Jag gör också det ibland för att få knepiga saker sparade, då använder jag bara en extra mobiltelefon vid sidan av som inspelningsapparat. Fungerar otroligt bra och ger hur bra inspelningar som helst.

• Gilla
Jonas Kvarnstrom och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T tompaah7503 skrev:
Jag gör också det ibland för att få knepiga saker sparade, då använder jag bara en extra mobiltelefon vid sidan av som inspelningsapparat. Fungerar otroligt bra och ger hur bra inspelningar som helst.
Ja, när man kör högtalare så går ju det. Men det är ju ännu smidigare att ha det inbyggt i telefonen. 😊

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Kan det vara okej att göra inspelning om man ser till att den raderas inom 30 dagar? Jag har förstått det som att det är en gyllene gräns där man då inte behöver beakta GDPR, i alla fall vid videoövervakning.
Men OBS, det är vad jag hört/förstått/minns. Kan likaväl vara helt felaktigt.

//Patrik

Det stämmer inte, det måste beaktas oavsett.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Kan det vara okej att göra inspelning om man ser till att den raderas inom 30 dagar? Jag har förstått det som att det är en gyllene gräns där man då inte behöver beakta GDPR, i alla fall vid videoövervakning.

//Patrik
Nä, det gäller oaktat lagringstid. Du kan inte heller neka någon en kopia med motiveringen att den raderas inom 30 dagar, finns data ska den lämnas ut på begäran inom 30 dagar.

• Gilla
jonas.o och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu är man ju sugen på att höra, inga kunder… hur får man en verksamhet att snurra?

Vred på detta en stund men kom inte fram till ett yrke som ej går runt utan kunder… berätta mer om hur vi andra kan komma till detta.
Eller så är det statligt?

• Gilla
4integration
  • Laddar…
I
R Robin Lindberg skrev:
Nu är man ju sugen på att höra, inga kunder… hur får man en verksamhet att snurra?

Vred på detta en stund men kom inte fram till ett yrke som ej går runt utan kunder… berätta mer om hur vi andra kan komma till detta.
Eller så är det statligt?
Det finns många yrken där man inte jobbar mot kund om man nu inte kallar sina överordnader eller andra team och kollegor inom verksamheten för kunder.

• Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det finns många yrken där man inte jobbar mot kund om man nu inte kallar sina överordnader eller andra team och kollegor inom verksamheten för kunder.
Givet, jag jobbar inte direkt mot kund heller, men verksamheten behöver ju en kund för intäkter menar jag.
Därav jobbar jag ju mot en kund, även om jag ej har mött denna någonsin…

• Wow
nissenhj
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Det finns många missförstånd kring GDPR.
Men nej, det där med 30 dgr gäller inte som något slags undantag, det handlar om hur lång tid man har på sig att lämna ut material, man måste fortfarande följa reglerna.
Videoövervakning är dessutom väldigt känsligt, och man kan behöva tillstånd för det.
Svensk text om kamerabevakning, tillstånd från IMY, dataskyddsförordningen, kamerabevakningslag.
GDPR i sig handlar också om personuppgifter: Det kan vara så att en inspelning av någon faller under det: I det generella fallet absolut (eftersom man skulle kunan identifiera personer på tex rösten/dom säger namnet osv): Men det handlar om man kan identifiera en person utifrån just den inspelningen också.

En enstaka inspelning tror jag aldrig skulle tas upp av IMY i ngt stort fall. Jämför med de ärenden dom hanterar kring 1000-tals personuppgifter som hanteras ovarsamt (inklusive personnummer, kreditkortsnummer osv)

Det handlar dessutom då om företaget använt detta som ngt slags standard, och har processer (som ev förbigåtts) eller inte osv: Och i slutändan kan man få ett vite: Men som sagt: EN enstaka inspelning som inte ingår i företagets normala processer har jag svårt att se annat än möjligen en standardtext med en "knäpp på näsan"

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
@
D Dubbelgusten skrev:
Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.

Jag har två frågor om detta.
1. Har jag haft laglig rätt att göra inspelningen.
2. Kan jag använda inspelningen i en domstol för att styrka min sak?
Säkert en "bra lösning" som inte alls skulle kunna leda till större dispyter om grannen upptäcker att du spelar in samtal i smyg. Vore det inte bättre att lösa det på annat sätt? T.ex. skriva ned vad ni kommit överens om?

• Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Givet, jag jobbar inte direkt mot kund heller, men verksamheten behöver ju en kund för intäkter menar jag.
Därav jobbar jag ju mot en kund, även om jag ej har mött denna någonsin…
Säg en person som jobbar på HR-avdelningen på ett stort företag. Kan gå ett helt yrkesliv utan att någonsin ha med andra än det egna företagets anställda att göra.

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Säg en person som jobbar på HR-avdelningen på ett stort företag. Kan gå ett helt yrkesliv utan att någonsin ha med andra än det egna företagets anställda att göra.
Köper argumentet!

• Gilla
Trojo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.