74 441 läst ·
116 svar
74k läst
116 svar
Inspelat samtal i grannens trädgård utan dennes vetskap
Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.
Jag har två frågor om detta.
1. Har jag haft laglig rätt att göra inspelningen.
2. Kan jag använda inspelningen i en domstol för att styrka min sak?
Jag har spelat in ett samtal mellan oss. Samtalet skedde i hennes trädgård och utan hennes vetskap. Samtalet är till gagn för mig om nu denna dispyt skulle växa och i förlängningen t ex leda till en stämningsansökan från deras/hennes sida.
Bästa svaret
1.jaD Dubbelgusten skrev:Jag och min granne har en dispyt som f n är liten och förhoppningsvis kan lösas utan att det blir större komplikationer och följder. Men eftersom jag upplever min granne (det är kvinnan i paret som för talan) som nyckfull är jag inte säker på att utfallet blir så. Hon har nämnligen vid andra tillfällen överraskat med att oväntat ändra ståndpunkt i saker som jag trott vi vara överens om.
2.ja
Så länge du inte framställer nån i dålig dager innan bevisats så så är det okej.
Tänk "uppdrag granskning", jag tror inte att dom medverkande hade sagt JA när reportern efter smyginspelat material frågat "är det okej om du skriver under ett samtycksavtal att vi sänder detta på tv4 på onsdag kl.20."
Så länge som du själv deltog i samtalet så är det helt ok att spela in det, även om övriga parter inte känner till det.
Vad gäller dispyten?
Vad gäller dispyten?
I domstol får även olagliga inspelningar användas. Det finns inga begränsningar som det gör i tex USA. Men de blir ju inte lagliga bara för det.
Men att spela in egna samtal är lagligt även om andra inte känner till det.
Men att spela in egna samtal är lagligt även om andra inte känner till det.
I Sverige är det lagligt att spela in så länge ena parten vet om det. Detta är dock olagligt i många andra länder vilket gör telefoninspelningsappar mycket svåra att få att fungera. Jag spelar dock in alla mina telefonsamtal pga att jag i jobbet får mycket uppgifter jag måste komma ihåg, på så sätt slipper jag skriva upp dessa.
Det stämmer att man som privatperson får spela in samtal man deltar i. Det är dock inte alls säkert att man får göra detta som företagare då det är personuppgiftsbehandling.RoTe skrev:
I Sverige är det lagligt att spela in så länge ena parten vet om det. Detta är dock olagligt i många andra länder vilket gör telefoninspelningsappar mycket svåra att få att fungera. Jag spelar dock in alla mina telefonsamtal pga att jag i jobbet får mycket uppgifter jag måste komma ihåg, på så sätt slipper jag skriva upp dessa.
Då behöver man först göra en bedömning om legal grund enligt GDPR vilket oftast landar i att antingen behövs samtycke, eller så görs detta på en intresseavvägning där den vars personuppgifter du behandlar får reda på behandlingen, syftet med behandlingen samt möjlighet att invända mot behandlingen. Dessutom ska du inom 30 dagar kunna tillhandahålla en kopia på inspelningen (men får ta bort din egen röst)
Så som företagare är det rätt snårigt. Sen finns såklart en del särfall med brottsutredning osv.
Jag sa inte att jag var företagare.G g.kraft skrev:Det stämmer att man som privatperson får spela in samtal man deltar i. Det är dock inte alls säkert att man får göra detta som företagare då det är personuppgiftsbehandling.
Då behöver man först göra en bedömning om legal grund enligt GDPR vilket oftast landar i att antingen behövs samtycke, eller så görs detta på en intresseavvägning där den vars personuppgifter du behandlar får reda på behandlingen, syftet med behandlingen samt möjlighet att invända mot behandlingen. Dessutom ska du inom 30 dagar kunna tillhandahålla en kopia på inspelningen (men får ta bort din egen röst)
Så som företagare är det rätt snårigt. Sen finns såklart en del särfall med brottsutredning osv.
Vad använder du för utrustning/app till det?RoTe skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 385 inlägg
Ja, om du bara behandlar personuppgifter om icke-eu medborgare så gäller inte gdpr. Sen är det såklart din arbetsgivare som åker, du personligen kan på sin höjd få lite bannor om du inte följt företagets policy osv.RoTe skrev:
Var inte ute efter dig, bara så ingen missförstår och tror att inspelning alltid är ok. Hänger väl en del hantverkare här med enskild firma som kan gå på en mina.