Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gubben har rätt även här. En infiltration för ett hushåll hamnar i häradet 50 kvm för att följa svensk standard och dimensionering.
Men var ska man ta dom 50 kvm ? Å vad är det som garanterar att det skulle bli någon form av förbättring ?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det tyder på att det är ett olagligt avlopp. Att du aldrig haft haft ett avloppstillstånd för att få använda det.

Inte helt ovanligt, många kommuner har typ inte haft någon tillsyn alls vad gäller avlopp. Men det gör ju att du inte har rätt att ha avloppet där förrän du får ett avloppstillstånd godkänt.
Helt sjukt tycker jag . Det kunde dom iallafall ha hävt ur sej tidigare . Jag får ta bort toaletten å sätta mej på potta , eller anordna med latrin .
 
Ja, det finns mycket som är sjukt med kommunalt V/A, iaf då det gäller avloppsdelen. Jag skulle vilja se en rapport som säger att det är mer miljövänligt att gräva ner avloppsledningar och rena allt vatten vid reningsverk jämfört med om varje hushåll ordnar en egen lämplig lösning (utan skyhöga krav) eller att några går ihop och skaffar minireningsverk lokalt!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I "min" kommun var listan över godkända entreprenörer lång, ett helt A4 med en firma per rad. Alla företag hade anställda som genomgått särskild utbildning i hur enskilda avlopp ska anläggas.
Jag antar att det kunde motiveras med att det var miljöbalksärenden, och kräver utbildat folk. Men resultatet var ändå att entreprenören skulle tro att avloppet renade bort näringsämnen tillräckligt bra, utan att ta prover. Och eftersom det var en godkänd entreprenör som gjort arbetet enligt instruktioner så blev det godkänt av kommunens miljönämnd (eller snarare tjänsteman på delegation).
Helt sjukt
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jo, men vissa kommuner kräver att en av dem godkänd entreprenör ska först vara behjälplig med att skicka in fastighetsägarens tillståndsansökan, sedan utföra arbetet och till sist skicka in en rapport efter färdigställandet.

Det går att se som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd för privata entreprenörer i anläggningsbranschen. Många av dem lär dock få det tufft efter några år när den aktuella kommunens syna-ner-enskilda-avlopp-kampanj är över.
 
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det finns mycket som är sjukt med kommunalt V/A, iaf då det gäller avloppsdelen. Jag skulle vilja se en rapport som säger att det är mer miljövänligt att gräva ner avloppsledningar och rena allt vatten vid reningsverk jämfört med om varje hushåll ordnar en egen lämplig lösning (utan skyhöga krav) eller att några går ihop och skaffar minireningsverk lokalt!
Klart det inte är. I gles bebyggelse så är enskilda avlopp bäst. Återför vattnet till grundvattnet där det förbrukas och sprider ut kväve och fosforutsläppen så att de inte belastar enskilda vattenrecipienter.

Men det slaget är kulturellt förlorat, vi valde väg redan på 1900-talets första halva, att det ska vara stora avloppssystem även för glest placerade hus. Även om det är sämre för miljön.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det finns mycket som är sjukt med kommunalt V/A, iaf då det gäller avloppsdelen. Jag skulle vilja se en rapport som säger att det är mer miljövänligt att gräva ner avloppsledningar och rena allt vatten vid reningsverk jämfört med om varje hushåll ordnar en egen lämplig lösning (utan skyhöga krav) eller att några går ihop och skaffar minireningsverk lokalt!
Jag tycker dock att det ska finnas krav å tillsyn , men det får ju förhållas till verkligheten . Det går åt fel håll alltihopa å allt handlar om pengar , det handlar inte om miljö å hälsa , det handlar om pengar . Hyckleri rentutsagt .
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Lofis Lofis skrev:
Härregu alltså ! Hur bra fungerar kommunens reningsverk , med kemikalier å bräddningar !!! Övergödning å algblommning överallt , för att inte tala om smittspridning å förgiftning å förorening ! Då måste väl ändå den naturliga marken vara hundra gånger lämpligare att rena än vad sjöar å hav är ? Någon skrev här i tråden om provtagning vilket jag åxå tycker vore på sin plats , innan någon j gubbe kommer med orelevanta påståenden .
Vi gjorde ganska ordentliga utredningar då vi hade en av Sveriges bästa jurister inom området för ett annat jobb. Svaret vi fick var att överklagande och motsättning skulle kosta i runda slängar 2 milj i kostnader och chansen att vinna var liten.
Så vi grävde ner de pengarna direkt istället.
Säger inte var ;)

Kan hålla med om att det är lekskola över kommunens hantering. Men det är inte deras fel, det är skolorna som utbildar dem.
No more comments from me......
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga enkla prover att ta som kan fastställa det.

Och hela miljöbalkens lagstiftning är underligt nog byggd på omvänd bevisbörda, det är verksamhetsutövaren som ska visa att anläggningen fungerar. Domstol (MÖD) har avvisat enstaka prov som tillräckliga bevis på att en anläggning fungerar över tid. En längre mätserie skulle blir på tok för dyr för de flesta, då är det billigare att installera nytt där en produkt är CE-märkt för ändamålet. Eller bygga en infiltration/markbädd enligt svensk standard.
Mitt avloppssystem är fullt fungerande , å här finns inget som påverkar miljö å hälsa . Att hålla på å gräva i marken däremot enbart pga ett obevisat påstående . . . I det hela så är det ingenting här som handlar om miljö å hälsa , bara pengar .
Jag är jätte tacksam för alla svar å får helt enkelt följa diktaturen , inget annat att göra .
 
G
Lofis Lofis skrev:
Jag tycker dock att det ska finnas krav å tillsyn , men det får ju förhållas till verkligheten . Det går åt fel håll alltihopa å allt handlar om pengar , det handlar inte om miljö å hälsa , det handlar om pengar . Hyckleri rentutsagt .

Mmm jag blev ju ganska snopen då kommunen inte ville titta eller ha bilder på den nya anläggningen nästa gång kommer jag söka bygglov för en dyr lösning för att sedan gräva ner ett rör bara...
 
  • Gilla
Lofis och 1 till
  • Laddar…
Lofis Lofis skrev:
Diktatur
Är det verkligen så? Kan du garantera att ditt avlopp är fungerande och uppfyller kraven som din kommun har?

Jag bytte mitt avlopp , det kändes som väl investerade pengar när frustrationen lagts sig. Och jag kunde med gott samvete lämna över all dokumentation till den nya ägaren vid försäljning.
 
S Simonstahl skrev:
Är det verkligen så? Kan du garantera att ditt avlopp är fungerande och uppfyller kraven som din kommun har?

Jag bytte mitt avlopp , det kändes som väl investerade pengar när frustrationen lagts sig. Och jag kunde med gott samvete lämna över all dokumentation till den nya ägaren vid försäljning.
Kan DU garantera att ditt bytta avlopp är fungerande och uppfyller kraven som kommunen har?
 
F fribygg skrev:
Kan DU garantera att ditt bytta avlopp är fungerande och uppfyller kraven som kommunen har?

Nu äger jag inte den fastigheten längre , men det blev godkänt vid kommunens kontroll. Så jag får gå på deras beslut.


Men det känns spontant som du tror dig ha god kunskap om det mesta fribygg, så anmäl dig som ombud till privatpersoner vid eventuella tvister. Det löser du säkert galant och ingen behöver följa beslut tagna av kommuner etc.
 
Redigerat:
S Simonstahl skrev:
Är det verkligen så? Kan du garantera att ditt avlopp är fungerande och uppfyller kraven som din kommun har?

Jag bytte mitt avlopp , det kändes som väl investerade pengar när frustrationen lagts sig. Och jag kunde med gott samvete lämna över all dokumentation till den nya ägaren vid försäljning.
Jag står fast vid att det lilla som kommer ut till hav sjö å grundvatten är betydligt renare än det som kommer från kommunens reningsverk .
 
Lofis Lofis skrev:
Jag står fast vid att det lilla som kommer ut till hav sjö å grundvatten är betydligt renare än det som kommer från kommunens reningsverk .
Ett förslag i enkelhet.
Släpp allt du tycker och fokusera på det regelverk som gäller och i de "flesta" fall tillämpas i din kommun.
Läs in dig på tänkbara åtgärder eller ta hjälp av någon kunnig.
Har själv fått en 35-årig anläggning godkänd som var dokumenterad hos kommunen -85.
 
  • Gilla
Jannejoel och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.