SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men resultatet var ändå att entreprenören skulle tro att avloppet renade bort näringsämnen tillräckligt bra, utan att ta prover. Och eftersom det var en godkänd entreprenör som gjort arbetet enligt instruktioner så blev det godkänt av kommunens miljönämnd (eller snarare tjänsteman på delegation).
Som Claes redan skrivit så bedöms reningsförmågan i samband med att tillståndet prövas. Det enda entreprenören/utföraren behöver göra är att bygga enligt anvisningar.
Så rent krasst innehåller din kommuns lista namn på firmor som inte fuskar...

I min kommun fanns, som sagt var, alternativet att göra allt jobb själv eller med en 'okänd' entreprenör och låta kommunen inspektera arbetet vid några tillfällen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi åkte på samma sak i vår samfällda avloppsanläggning. Det krävdes en fosforfälla och bättre rening än vad en drygt 30 år gammal 3-kammarlösning gav. Så hela anläggningen dömdes ut. "Teknisk livslängd 30 år" stod det i beslutet. Vite skulle utdömas om det inte var löst inom 2 år. 28 fastigheter i anläggningen.
Efter många vändor med jurister, kommunen och div konstruktörer blev det en ny reningsanläggning.
Vi fick låna ihop pengarna i föreningen och betalar av det på 10 år.
Till saken: Vi har kommunalt avlopp på gång i närheten, just nu 3 km bort. Kommunen kan inte säga när de kommer till oss, men vi fick veta att om de kommer inom 10 år så tar de 10 % av kostnaden för varje år de kommer innan 2031. Alltså vi kommer inte få kommunalt innan -32. ;-)

G
Många kommuner verkar inte ha någon större koll själva utan verkar läsa vad stom står på vaguiden.se.

Kort story har 30 m2 stuga med sommarvatten från sjö. Kommer hot om vite på 110k om vi inte installerar ny BDT avlopp..

Fick man istallera ett billigt filter tro? Nej finns inte tillräckligt med mätdata och jag måste bevista att det funkar = dyrt.

Tillslut kommer dom och säger att systemet ska vara designat för "5PE" jaha varför ska en 30 m2 stuga med sommarvatten ha ett sådan system.

Går inte att diskutera eller stå upp mot kommunen heller då risken att bli rövknullad ordentligt är stor (dryga böter)..

Claes Sörmland
G Greger_08 skrev:
Många kommuner verkar inte ha någon större koll själva utan verkar läsa vad stom står på vaguiden.se.

Kort story har 30 m2 stuga med sommarvatten från sjö. Kommer hot om vite på 110k om vi inte installerar ny BDT avlopp..

Fick man istallera ett billigt filter tro? Nej finns inte tillräckligt med mätdata och jag måste bevista att det funkar = dyrt.

Tillslut kommer dom och säger att systemet ska vara designat för "5PE" jaha varför ska en 30 m2 stuga med sommarvatten ha ett sådan system.

Går inte att diskutera eller stå upp mot kommunen heller då risken att bli rövknullad ordentligt är stor (dryga böter)..
Detta låter som standard om man bor i vattenområde, t ex vid kust, sjö, älv eller lerdal vars dikessystem leder till vatten: 5PE och inte billiga små plastfilter. Bor man inne i djupa skogen så är kraven ofta lägre.

"Reglerna" kommer från expertmyndighetens allmänna råd och från domar i framförallt MÖD.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är enligt förordning förbjudet att släppa ut avloppsvatten där WC är påkopplat som inte har genomgått längre rening är slamavskiljning i vattenområde. Så det kan vara så enkelt att inspektören konstaterade att anläggningen inte uppnår detta krav och därmed är förbjuden.

En annan variant är att slamavskiljaren är för liten eller skadad på något sätt.

Att anläggningen har haft problem med avrinningen är inte så förvånande om en stenkista är kopplad efter den istället för en infiltration.
Brunnen är för 5 personer . Hur kan han konstatera något genom att bara lyfta på locket ? Brunnen är hel , å problemet har försvunnit sedan jag avlett regnvatten från taket så det inte går ner till trekammarbrunnen .

Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Brunnen är för 5 personer . Hur kan han konstatera något genom att bara lyfta på locket ? Brunnen är hel , å problemet har försvunnit sedan jag avlett regnvatten från taket så det inte går ner till trekammarbrunnen .
Du skriver i trådstart: "det är oklart hur den efterföljande reningen ser ut". Troligen faller din anläggning på detta.

Men du behöver inte gissa, alla myndighetsbeslut får du skriftligen och du kan välja att överklaga dem om de är felaktiga. Men notera att vad du tycker är felaktigt kanske inte är det enligt miljöbalken. Det är en konstig lagstiftning.

Ja avloppslagstiftningen kan man ha mycket synpunkter på men den är som den är och jag hör ingen parti gå till val på liberaliseringar av den.

Vid just infiltration så bevisar du bara att anläggningen är byggd enligt svensk standard och tar emot vatten som den ska under hela året och att slamavskiljaren inte är trasig. Även när grundvattnet står som högst. Det är i princip vad kommunens tillsyn tittar på.

Stenkista är generellt inte en teknik som anses nå kraven för avlopp med WC så har du en sån så är det dags att sluta använda avloppet eller uppdatera till godkänd teknik. För befintliga BDT-avlopp så kan stenkista ofta accepterat. Vid nyanläggning så accepteras det vanligen inte som enda rening.
Jag menar en sån bädd med olika storlek på sand ,grus å sten . Enligt kommunen så är den 2×3 m å för liten . Måste tydligen vara 50 kvadratmeter enligt gubben . Saken är att i kommunens anteckningar så slutar det där kommunen svarar fastighetsägaren att det var ok , men kanske inte i framtiden . Detta finns som anteckningar men inget särskilt papper på godkännande .

Du skriver i trådstart: "det är oklart hur den efterföljande reningen ser ut". Troligen faller din anläggning på detta.

Men du behöver inte gissa, alla myndighetsbeslut får du skriftligen och du kan välja att överklaga dem om de är felaktiga. Men notera att vad du tycker är felaktigt kanske inte är det enligt miljöbalken. Det är en konstig lagstiftning.
Ja , det var gubben som skrev så när han var här . Enligt honom så fanns ingen information alls hos kommunen om reningen . Det var hon som jag ringde direkt efter gubbens besök , som talade om att där fanns anteckningar från -96 .

Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Ja , det var gubben som skrev så när han var här . Enligt honom så fanns ingen information alls hos kommunen om reningen . Det var hon som jag ringde direkt efter gubbens besök , som talade om att där fanns anteckningar från -96 .
Det tyder på att det är ett olagligt avlopp. Att du aldrig haft haft ett avloppstillstånd för att få använda det.

Inte helt ovanligt, många kommuner har typ inte haft någon tillsyn alls vad gäller avlopp. Men det gör ju att du inte har rätt att ha avloppet där förrän du får ett avloppstillstånd godkänt.

Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Jag menar en sån bädd med olika storlek på sand ,grus å sten . Enligt kommunen så är den 2×3 m å för liten . Måste tydligen vara 50 kvadratmeter enligt gubben . Saken är att i kommunens anteckningar så slutar det där kommunen svarar fastighetsägaren att det var ok , men kanske inte i framtiden . Detta finns som anteckningar men inget särskilt papper på godkännande .
Gubben har rätt även här. En infiltration för ett hushåll hamnar i häradet 50 kvm för att följa svensk standard och dimensionering.

Detta låter som standard om man bor i vattenområde, t ex vid kust, sjö, älv eller lerdal vars dikessystem leder till vatten: 5PE och inte billiga små plastfilter. Bor man inne i djupa skogen så är kraven ofta lägre.

"Reglerna" kommer från expertmyndighetens allmänna råd och från domar i framförallt MÖD.
Här finns inget vatten område . Ingen sjö på långt håll . Inga diken , inte ens runt åkrarna . Nästan tre mil till havet . 60 m ovanför ytan . Närmaste vattendrag är ån 3 km härifrån .

Claes Sörmland
Lofis Lofis skrev:
Här finns inget vatten område . Ingen sjö på långt håll . Inga diken , inte ens runt åkrarna . Nästan tre mil till havet . 60 m ovanför ytan . Närmaste vattendrag är ån 3 km härifrån .
Grattis! Då kan det faktiskt räcka med att ny infiltration för din del.

G Greger_08 skrev:

Satans pundhuven rent ut sagt Men liksom att mitt dricksvatten var förgiftat i 7 år pga att bonden som arenderade åkrarna här runtikring besprutade sina ärtor med olagliga medel , så jag var tvungen att köpa vatten på flaska i 7 år , det sket dom i . Marken här ikring har nu legat i träda ca 5 år å är förgiftad med ddt dessutom .

Grattis! Då kan det faktiskt räcka med att ny infiltration för din del.
Jag hoppas verkligen det .
Men jag litar inte ett dugg på kommunen . Det kan ju lika bra ha försvunnit uppgifter om detta såsom det har med övriga uppgifter om denna gården , bla det här med att dom var här en hel dag å filmade mitt avloppssystem . Finns ingen som kan , eller vet vem som har koll på det eller var dom uppgifterna finns . Det är mycket annat åxå som inte finns där .

J Jan_G skrev:
Vi åkte på samma sak i vår samfällda avloppsanläggning. Det krävdes en fosforfälla och bättre rening än vad en drygt 30 år gammal 3-kammarlösning gav. Så hela anläggningen dömdes ut. "Teknisk livslängd 30 år" stod det i beslutet. Vite skulle utdömas om det inte var löst inom 2 år. 28 fastigheter i anläggningen.
Efter många vändor med jurister, kommunen och div konstruktörer blev det en ny reningsanläggning.
Vi fick låna ihop pengarna i föreningen och betalar av det på 10 år.
Till saken: Vi har kommunalt avlopp på gång i närheten, just nu 3 km bort. Kommunen kan inte säga när de kommer till oss, men vi fick veta att om de kommer inom 10 år så tar de 10 % av kostnaden för varje år de kommer innan 2031. Alltså vi kommer inte få kommunalt innan -32. ;-)
Härregu alltså ! Hur bra fungerar kommunens reningsverk , med kemikalier å bräddningar !!! Övergödning å algblommning överallt , för att inte tala om smittspridning å förgiftning å förorening ! Då måste väl ändå den naturliga marken vara hundra gånger lämpligare att rena än vad sjöar å hav är ? Någon skrev här i tråden om provtagning vilket jag åxå tycker vore på sin plats , innan någon j gubbe kommer med orelevanta påståenden .

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.