Igår såg jag på Roberg Aschbergs Insider, där han dyker ner på mäklarna som skor sig när det är bostadsbrist i storstadsregionerna. När mäklarna tar till ojusta metoder för att tjäna mer pengar, kanske det är värt att lägga ner lite arbete och sälja huset själv. På SR:s hemsida kan du läsa om vad du ska tänka på när du vill sälja huset eller bostadsrätten själv.

Du kan läsa blogginlägget här: Insider om roffiga mäklare

G
Vi sålde vårt hus i centrala Göteborg själva, efter det att vi året innan försökt sälja huset genom en mäklare. Vår erfarenhet av mäklaren var en RYSARE och ordet manipulativ fick ett ansikte.

G
Problemet med att sälja själv är att man inte har tillgång till de bästa marknadsföringskanalerna som privatpersone = d.v.s. hemnet och bovision. Där får enbart mäklare annonsera. Vi sålde en bostadsrätt själva för fem år sedan och det gick bra. Men idag skulle jag inte ge mig på det eftersom internet blivit så mycket viktigare. Visst finns det blocket och liknande, men flertalet intresserade husköpare häckar på hemnet. ;-)

G
Det finns ju också tjänster som Hemonline där man får annons på Hemnet, hjälp med juridik etc fast till ett mkt billigare pris än en vanliga mäklare. Dessutom är priset fast.

Jag har dock inte testat denna tjänst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.