Hej.
Bor i ett hus från 1942 med plankväggar utan isolering utvändigt som har en ganska sliten fasad.
Upptäckte nyligen tre små hål på en stående fasadbräda där det flög in och ut en insekt, den såg ut som en blandning mellan en geting och en fluga. Jag är tyvärr dålig på insekter.

Hålen är 7-8 mm stora. Det ena hålet är nu igenfyllt av insekten, se bild.
Jag lyckades även ta en bild på själva insekten när den satt i hålet "o ugglade".

Ett 7-8 mm stort hål i en sliten fasadbräda med en insekt delvis synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål på 7-8 mm i en gul fasadbräda igenfyllt av insekt, omgivet av mindre spår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undrar om någon vet vad det är för insekt.
Bör jag vara orolig över att få hela huset uppätet av dess avkomma?
Bör jag kontakta mitt försäkringsbolag eller skadedjursbekämpare?

Tack på förhand.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.