Renoverar badrummet. Tidigare har det inte funnits någon jordfelsbrytare i badrummet där bl.a. tvättmaskin och torktumlare finns. Vill förstås gärna få in det nu. Elektrikern förordar att jordfelsbrytare sätts in på hela centralen men friskriver sig från att fel kan dyka upp i den gamla elen i lägenheten.

Jag är inte tillräckligt kunnig inom området för att förutspå vad det värsta som kan hända är.

Vad bör jag tänka på?

(tänker alltså inte göra något jobb själv...)

Redigerat:
Kan vara att jord och nolla är sammankopplade någonstans. Eller något uttag är fulljordat.

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Be han isolationsprova anläggningen så du ser den är ok så slipper du obehagliga överraskningar som att JFB löser ut när du är iväg på semester. Det värsta som kan hända är att timmarna springer iväg men fundera om du inte vill sektionera upp din elanläggning på 2 JFB istället. Bor du i en etta är det lite overkill men i ett hus är det att föredra, den långsiktiga kostnaden är liten.

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Städa bakom spisen ;) Inte helt ovanligt att DM är Fulnollad där på. Även spisfläktar är inte helt ovanligt.

Hittar Han ett elfel så slår han av alla säkringar och slår till en och en tills man hittar den eller de grupper som felar. Därefter blir det en jakt på att hitta uttag mm som är felkopplade.

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Det är en tvåa. Just nu använder jag inte lägenheten då både badrum och kök renoveras samtidigt så det kanske är lite svårare att direkt upptäcka fel? Centralen är från tidigt 70-tal. De flesta uttagen i lägenheten är inte för jordade kontakter.

Med ojordat i lägenheten och renoverat där det är krav på jordat så är det mycket liten risk för fel som skulle orsaka problem med JFB.

Prototypen

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Mikael_L
hemmabyggets skrev:
Renoverar badrummet. Tidigare har det inte funnits någon jordfelsbrytare i badrummet där bl.a. tvättmaskin och torktumlare finns. Vill förstås gärna få in det nu. Elektrikern förordar att jordfelsbrytare sätts in på hela centralen men friskriver sig från att fel kan dyka upp i den gamla elen i lägenheten.

Jag är inte tillräckligt kunnig inom området för att förutspå vad det värsta som kan hända är.
Enligt min mening, som alltså skiljer sig från Slugges då ... ;), så är det helt OK att sätta en enda JFB som skyddar hela lägenheten.
I vårt nybyggda hus har jag satt två JFB, men den ena går endast till utebelysningen och vägguttag utomhus. Den andra skyddar precis rubbet inomhus.
Många många hus har en enda JFB för hela huset, utan att för den skull ha en massa problem.

Men det är en rent personlig inställning, en del förordar en, andra två, en del tycker t.o.m att man ska ha en massa JFB, helst 10, typ. ;)

Och det andra, det antar är att elektrikern försöker säga att när han installerar JFB'n så kan det visa sig finnas ett eller flera jordfel som får JFB att lösa. Och att det är svårt att förutspå hur just detta kommer att gå, och hur lång tid det tar att fixa.
Men är det en kunnig van elektriker så brukar det inte ta så väldigt lång tid att hitta felen (i de flesta fall borde det gå på max en timme, kan jag gissa), men att åtgärda dom kan ibland bli aningens knöligare, som t.ex. om det är draget en 4-ledar-kabel till spisen som har jord och nolla ihopkopplade. Då tar det ju den tid det tar att byta kabeln.

Men handen på hjärtat, de fel som JFB reagerar på är ju faktiskt fel på själva elanläggningen, så det kan ju vara trevligt att få åtgärdat ändå. :)

Men en sak till, du skriver lägenhet.
Är inte elen hyresvärdens eller BR-föreningens egendom och ansvar?
Det är kanske där kostnaden ska hamna?

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Elen i en brf är ofta innehavarens område, fram till centralen är det föreningens.

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Jag har räknat med att mitt ansvar som innehavare börjar vid centralen.

O
tycker det låter som en klok elektriker att installera en jfb över hela anläggningen
Tyvärr kan det som sagt finnas fel. Det är bra att elektrikern varnar för det! Det är inte alltid det finns fel... så oroa dig inte!

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Och dessutom så kan man ju hoppas att både felmöjligheterna och tiden det tar att hitta dem är lite mer begränsade i en lägenhetstvå, än exv. ett stort gammal kråkslott från 20-talet. Så jag skulle inte oroat mig särskilt mycket. Mycket bra idé att sätta JFB på hela lgt istf. bara badrummet.

• Gilla
hemmabyggets
  • Laddar…
Sant. Det enda försvårande är att det är rätt rörigt då mer än häften av lägenheten är under renovering och möbler stuvats in i resterande rum. Men som du säger är det ändå begränsat till ganska få uttag.

hemmabyggets skrev:
Sant. Det enda försvårande är att det är rätt rörigt då mer än häften av lägenheten är under renovering och möbler stuvats in i resterande rum. Men som du säger är det ändå begränsat till ganska få uttag.
Dom ojordade uttagen i bostadsrummen utgör ingen risk för att jfb installationen skall krångla. Det är kring de jordade uttagen eller apparaterna som nämnda fel kan finnas. Felkällan "fuljordning" är resultat av okunnigt "hempul" som ändå måste åtgärdas för att få en SÄKER och laglig elanläggning.
Övriga eventuella jordfel mellan kablar och t.ex ledande byggnadsdelar utgör en stor brandrisk

Tobbe_3 skrev:
Dom ojordade uttagen i bostadsrummen utgör ingen risk för att jfb installationen skall krångla. Det är kring de jordade uttagen eller apparaterna som nämnda fel kan finnas. Felkällan "fuljordning" är resultat av okunnigt "hempul" som ändå måste åtgärdas för att få en SÄKER och laglig elanläggning.
Övriga eventuella jordfel mellan kablar och t.ex ledande byggnadsdelar utgör en stor brandrisk
En annan felkälla som skall nämnas är att man inte varit så noga på att skilja mellan noll och jordskena i centralen vid installation. Dessa är dock enkla att både se/hitta och fixa (även om man kan behöva förlänga någon kabel ibland, fixar dock en elektriker utan problem).

lars_stefan_axelsson skrev:
En annan felkälla som skall nämnas är att man inte varit så noga på att skilja mellan noll och jordskena i centralen vid installation. Dessa är dock enkla att både se/hitta och fixa (även om man kan behöva förlänga någon kabel ibland, fixar dock en elektriker utan problem).
Centralen kanske inte ens har separata noll o skyddsjordsskena. I dom fallen är det nog enklast byta till en ny normcenteral med automatsäkringar o jfb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.