812 läst ·
6 svar
812 läst
6 svar
Insatsrör i skorsten
Har en gammal vedkamin i ett rum ute i en gammal ladugård, finns skorsten som är använd förut,
men ser inget rör i den, grannen har 5 meter insatsrör som jag kunde få som är 100 mm.
Räcker det? Längden nerifrån och upp är c:a 4 m. Tänkte hugga upp ett hål och sätta in en bottenkona längst ner.
Är hål där det har suttit en stos. Mvh Lars
men ser inget rör i den, grannen har 5 meter insatsrör som jag kunde få som är 100 mm.
Räcker det? Längden nerifrån och upp är c:a 4 m. Tänkte hugga upp ett hål och sätta in en bottenkona längst ner.
Är hål där det har suttit en stos. Mvh Lars
Arean på rökkanalen minskas ganska mycket om det är fyrkantig kanal idag im insatsrör monteras.M masen_54 skrev:
Area på kvadrat: l*b = 100×100=10000 mm² = 100 cm²
Area cirkel: r²*π = 50²*3,14 = 7850 mm² = 78,5 cm²
Men för att få i en 100 mm insatsrör så måste hålet vara lite större än 100*100.
Du tappar ca 20% av arean, alltså ca en femtedel.
Man kan renovera en murad rökkanal genom att glidgjuta den.
Du kan nog hitta uppgifter om minsta mått på kanalen i kaminens specifikationer. Även om du får en mindre kanal så får du bättre drag i en rund slät kanal än en fyrkantig mindre slät kanal. Beroende på måtten såklart.
Jag har en morsö kamin som jag ska sätta en ny slang till, dem jag ska köpa material av sa att det räcker med 120 slang. Har en 160x160 kanal idag.
Jag har en morsö kamin som jag ska sätta en ny slang till, dem jag ska köpa material av sa att det räcker med 120 slang. Har en 160x160 kanal idag.
Klicka här för att svara