Hejhej! Detta blir mitt första inlägg här på Byggahus. Jag tycker det är roligt att läsa här och det ha hjälpt mig mycket. Nu tänkte jag faktiskt själv lägga upp lite grejer jag fixarmed.
Jag flyttade hemifrån för 3 månader sedan. Egentligen fyttade jag bara rakt över gårdsplanen, pappa har en trelängad skånegård så han bor i ena längan och jag och fjällan bor i andra som har varit uthyrd i alla år förr. Nu hyr jag till reducerat pris mot att jag hjälper till hemma med gräsklippning, vedhuggning och allt som behövs. Huset är gammalt och sist ”storrenoverat” i början av 60talet. Så jag har en del planer. Det kommer laddas upp efter hand.
Nu tänkte jag börja med det jag gör angående värmen. har luftluft, elelement och contura insatskamin. Elen är snordyr och jag eldar allt jag kan. Mitt mål är att efektivisera kaminvärmen, och det är vad jag kommer att prata om i denna tråden. Bilder kommer såklart, kanske redan ikväll en del!
Vill gärna diskutera med er andra om egna erfarenheter osv. Regeltjatare och lagstiftare intresserar mig mindre. Jag gör vad jag känner för i mitt hus. Jag vet om vad man enligt svenska lagar får och inte får, jag behöver inte höra att ”du får inte dra el själv”, vill hellre veta hur jag ska dra kabeln för att det ska bli lagligt” om jag nu gör fel.
Hörs, Paul
Jag flyttade hemifrån för 3 månader sedan. Egentligen fyttade jag bara rakt över gårdsplanen, pappa har en trelängad skånegård så han bor i ena längan och jag och fjällan bor i andra som har varit uthyrd i alla år förr. Nu hyr jag till reducerat pris mot att jag hjälper till hemma med gräsklippning, vedhuggning och allt som behövs. Huset är gammalt och sist ”storrenoverat” i början av 60talet. Så jag har en del planer. Det kommer laddas upp efter hand.
Nu tänkte jag börja med det jag gör angående värmen. har luftluft, elelement och contura insatskamin. Elen är snordyr och jag eldar allt jag kan. Mitt mål är att efektivisera kaminvärmen, och det är vad jag kommer att prata om i denna tråden. Bilder kommer såklart, kanske redan ikväll en del!
Vill gärna diskutera med er andra om egna erfarenheter osv. Regeltjatare och lagstiftare intresserar mig mindre. Jag gör vad jag känner för i mitt hus. Jag vet om vad man enligt svenska lagar får och inte får, jag behöver inte höra att ”du får inte dra el själv”, vill hellre veta hur jag ska dra kabeln för att det ska bli lagligt” om jag nu gör fel.
Hörs, Paul
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Resultatet blev över förväntan, inget mer kallt drag längs golvet, inget utdrag av värme om man glömmer att stänga spjället på kaminen och faktiskt känner jag att det blir varmare fortare. Och som sagt det drar inte i huset mer när man eldar. Märker också att det brinner lite bättre, beror antagligen på att friskluft innehåller mer syre då fler molekyler får plats i samma mängd luft, som en bil, man har intercooler (luftkylare) för att sänka lufttemperaturen från turbon för att öka effekten!
Borrade hål i tegelväggen i klädkammarn in till kaminen och andra delen upp i taket upp till vinden!
Ja precis! Nä har kollat flera gånger men det blir alltid väldigt kallt när jag eldar, ända nere vid kröken, men tror inte den kan gå det hållet på det sättet som kaminen är byggd. Dock har det aldrig blivit någon kondens, och det har ju väldigt många skrivit att det blir om man drar in röret i huset.E exerg skrev:
Klicka här för att svara