Hej. Vi har en öppen spis i huset som vi myseldar i, men vi funderar på att sätta in en insats för att ta vara på värmen bättre. Spisen är en hörnmodell, så vi skulle vilja ha en kamin med glas på två sidor.

Vi har varit i kontakt med ett lokalt företag som uppskattade ett pris på 50k, där insatskaminen kostade 30k och installationen resterande. Är det rimligt? Jag har sett att det går att få kaminer för hälften av det priset, men jag gissar att det är en kvalitetsfråga.

Vilka märken/modeller m.m ska man hålla sig till? Är det värt att leta efter begagnade kaminer? Alla tips angående hur man ska tänka i detta välkomnas.
 
Du ska välja en kamin som sotar minimalt på glasen utifrån er användning. Och då hamnar du på de priserna och uppåt om kravet är två helglasade sidor.
 
A AndersS skrev:
Du ska välja en kamin som sotar minimalt på glasen utifrån er användning. Och då hamnar du på de priserna och uppåt om kravet är två helglasade sidor.
T twnk skrev:
Hej. Vi har en öppen spis i huset som vi myseldar i, men vi funderar på att sätta in en insats för att ta vara på värmen bättre. Spisen är en hörnmodell, så vi skulle vilja ha en kamin med glas på två sidor.

Vi har varit i kontakt med ett lokalt företag som uppskattade ett pris på 50k, där insatskaminen kostade 30k och installationen resterande. Är det rimligt? Jag har sett att det går att få kaminer för hälften av det priset, men jag gissar att det är en kvalitetsfråga.

Vilka märken/modeller m.m ska man hålla sig till? Är det värt att leta efter begagnade kaminer? Alla tips angående hur man ska tänka i detta välkomnas.
Vi gav cirka 40 tusen för installation av en insats(keddy 1002Sk) för två år sedan, så 50 tusen är nog inte orimligt nu med de ökade priserna på allt.
 
Priserna har gått upp mycket. Min Contura i5 panorama köpte jag för 12500 för ca 7 år sedan i en Eldsbutik nu kosta den ca 22900 i samma butik.
 
E Emanuel01 skrev:
Priserna har gått upp mycket. Min Contura i5 panorama köpte jag för 12500 för ca 7 år sedan i en Eldsbutik nu kosta den ca 22900 i samma butik.
Vi gav 19900 för våran keddy sk1002 med sidoglas, den är nog uppe i typ 26000 nu, och den är inte ens två år sen vi köpte
 
M Mapet890 skrev:
Vi gav 19900 för våran keddy sk1002 med sidoglas, den är nog uppe i typ 26000 nu, och den är inte ens två år sen vi köpte
26.900 såg jag nu att den kostar idag
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.