1 976 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Insatskamin i öppen spis
Hej. Vi har en öppen spis i huset som vi myseldar i, men vi funderar på att sätta in en insats för att ta vara på värmen bättre. Spisen är en hörnmodell, så vi skulle vilja ha en kamin med glas på två sidor.
Vi har varit i kontakt med ett lokalt företag som uppskattade ett pris på 50k, där insatskaminen kostade 30k och installationen resterande. Är det rimligt? Jag har sett att det går att få kaminer för hälften av det priset, men jag gissar att det är en kvalitetsfråga.
Vilka märken/modeller m.m ska man hålla sig till? Är det värt att leta efter begagnade kaminer? Alla tips angående hur man ska tänka i detta välkomnas.
Vi har varit i kontakt med ett lokalt företag som uppskattade ett pris på 50k, där insatskaminen kostade 30k och installationen resterande. Är det rimligt? Jag har sett att det går att få kaminer för hälften av det priset, men jag gissar att det är en kvalitetsfråga.
Vilka märken/modeller m.m ska man hålla sig till? Är det värt att leta efter begagnade kaminer? Alla tips angående hur man ska tänka i detta välkomnas.
A AndersS skrev:
Vi gav cirka 40 tusen för installation av en insats(keddy 1002Sk) för två år sedan, så 50 tusen är nog inte orimligt nu med de ökade priserna på allt.T twnk skrev:Hej. Vi har en öppen spis i huset som vi myseldar i, men vi funderar på att sätta in en insats för att ta vara på värmen bättre. Spisen är en hörnmodell, så vi skulle vilja ha en kamin med glas på två sidor.
Vi har varit i kontakt med ett lokalt företag som uppskattade ett pris på 50k, där insatskaminen kostade 30k och installationen resterande. Är det rimligt? Jag har sett att det går att få kaminer för hälften av det priset, men jag gissar att det är en kvalitetsfråga.
Vilka märken/modeller m.m ska man hålla sig till? Är det värt att leta efter begagnade kaminer? Alla tips angående hur man ska tänka i detta välkomnas.
Klicka här för att svara