Hej,
Någon som har tips på var man kan hitta lite info om inredning i 20-tals hus? Vid en ev renovering så vill vi inreda "lite" tidstypiskt, fast med modernt material ;)

Hej Yonna,
Kanske uttryckte mig lite klumpigt. Huset har genomgått renovering tidigare där man tagit bort många orginaldetaljer som höga golvlister, stuckaturer o annat. Så vad jag är ute efter är att till viss del återskapa detta :). Tex riva ut laminatgolven och lägga plank istället, nya golvlister, fönster osv. Så mao blir det ju "nytt=modernt" material vi behöver använda oss av ;).

Är inne på mitt andra 20-talshus. Pärlspont har, lite överdrivet, varit populärt i stort sett överallt utom på golven. I förra huset satt det på väggar och i tak i hallen både nere, i trappan och uppe. Femtums golvsocklar (inte de som idag ofta kallas allmogelister med för mycket krusiduller). Mycket virke finns fortfarande att köpa i samma dimensioner som då. Det är väl räcken och andra detaljer som kanske måste specialbeställas eller köpas begagnat om de saknas.

Ta en titt i svenska föreningen för Byggnadsvårds forum (som skiljer sig markant från detta i många avseenden).
http://www.gulabilen.com/forum/index.asp?ForumTypeId=1. Nämn inga syntetmaterial bara :-).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.