Hej,
Detta är möjligen en omöjlig fråga, men jag planerar att göra ett helt nytt badrum (rummet har inte varit badrum tidigare) och klurar på om jag behöver en badrumsarkitekt (om det ens heter så)
Det går såklart att få hjälp från badrumsbutiken med detta, men jag hade kanske inte tänkt köpa alla grejer från dem. Mer att få olika alternativa lösningar på var grejerna skall vara. Går det att köpa denna tjänsten?
Min tanke är ”modernt 30-tals badrum”
Detta är möjligen en omöjlig fråga, men jag planerar att göra ett helt nytt badrum (rummet har inte varit badrum tidigare) och klurar på om jag behöver en badrumsarkitekt (om det ens heter så)
Det går såklart att få hjälp från badrumsbutiken med detta, men jag hade kanske inte tänkt köpa alla grejer från dem. Mer att få olika alternativa lösningar på var grejerna skall vara. Går det att köpa denna tjänsten?
Min tanke är ”modernt 30-tals badrum”
Det låter toppenF fribygg skrev:
Jag har inte gjort någon ritning själv än, men skall sätta mej ner och fixa det. Huset är iaf från 1936 och rummet ifråga är nästan kvadratiskt 3.5x3.6 meter med 2.65 i takhöjd. Snedtak i en mindre del av rummet. Vatten och avlopp finns redan (gammalt kök). Betongbjälklag (andra vån).
en inspirationsbild som jag fastnat för är denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det blir väldigt långt mellan kroppen och spegeln där, djupet på kommoden plus djupet på hyllan. Det innebär att när man ser sig själv så blir det som att se någon annan på kanske minst 120 cm avstånd och då ser man inga detaljer, vare sig det gäller lite kvarglömd tandkräm i mungipan eller hur bra rakningen och/eller sminkningen blev. Av samma skäl bör man tänka igenom hur belysningen blir, bara takspottar blir inte bra.G Galten skrev:
Har inte hänt så mycket än.. legat med covid ett tag nu.
En fråga om uppvärmning: jag har fjärrvärme i huset och i det blivande badrummet finns idag en radiator. Men helst vill jag ha vattenburen golvvärme. Men temperaturen på systemet ställs ju efter yttertemperaturen, så på sommaren blir det ju ingen värme i golvet då? Eller det upplever man kanske inte som ett problem?
Alternativet är ju direktverkande el i golvet. Billigare att installera och lättare att styra. Men rätt mycket dyrare att driva.
En fråga om uppvärmning: jag har fjärrvärme i huset och i det blivande badrummet finns idag en radiator. Men helst vill jag ha vattenburen golvvärme. Men temperaturen på systemet ställs ju efter yttertemperaturen, så på sommaren blir det ju ingen värme i golvet då? Eller det upplever man kanske inte som ett problem?
Alternativet är ju direktverkande el i golvet. Billigare att installera och lättare att styra. Men rätt mycket dyrare att driva.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Ja, så blir det ju om man stänger av uppvärmningen av huset.G Galten skrev:
Det varierar mellan olika personer. Vi har ingen golvvärme i badrummet och med badrumsmatta framför kommoden och toaletten är det inget problem oavsett årstid. I duschen blir ju golvet fort uppvärmt av duschvattnet så kallt under fötter i några sekunder är ju inget att bry sig om.G Galten skrev:
Jag har exceptionellt kalla fötter, tillika ett kallt hus och jag verkligen ÄLSKAR att kliva in i badrummet med golvvärme. Vill typ flytta in där. Golvvärme är ungefär det bästa jag vet men visst överlever man utan, men hur kul är det
Är det verkligen betongbjälklag du har på andra våning, låter ovanligt för byggåret?
Det är betong med golvplank lagt direkt ovanpå (lyfte och kollade). Det måste varit ganska nytt 1936 att bygga så? Jag vet inte om jag borde vara bekymrad över om det tål vikten av ett fyllt badkar.M Manfreds skrev:Jag har exceptionellt kalla fötter, tillika ett kallt hus och jag verkligen ÄLSKAR att kliva in i badrummet med golvvärme. Vill typ flytta in där. Golvvärme är ungefär det bästa jag vet men visst överlever man utan, men hur kul är detÄr det verkligen betongbjälklag du har på andra våning, låter ovanligt för byggåret?
Frågan om el eller vattenburen golvvärme får jag nog räkna på. Fjärrvärmen är inte direkt gratis heller (80 öre/kWh) så skillnaden i driftskostnad är kanske inte enorm. Hur många Watt per kvadratmeter är standard?
Trodde betongbjälklag främst förekom på 60-talet. Jag blev precis varse om att golvet är reglat över betongen på entréplan i vårt hus men ovanvåningen är det direkt på betong.G Galten skrev:Det är betong med golvplank lagt direkt ovanpå (lyfte och kollade). Det måste varit ganska nytt 1936 att bygga så? Jag vet inte om jag borde vara bekymrad över om det tål vikten av ett fyllt badkar.
Frågan om el eller vattenburen golvvärme får jag nog räkna på. Fjärrvärmen är inte direkt gratis heller (80 öre/kWh) så skillnaden i driftskostnad är kanske inte enorm. Hur många Watt per kvadratmeter är standard?
Jag är inte ansvarig för elförbrukningen här hemma och vi har luft/vatten. Vi la elektrisk golvvärme i tvättstugan på bottenplan och det har min man ångrat sedan dess. Dragit ner värmen så att det knappt är märkbart längre hehe. I badrummet är det vattenburet och det har inte framförts några klagomål angående.
Tillbaka till designen, denna bilden påminner väldigt mycket om hur mitt rum ser ut (samma snedtak med ungefär samma vinkel och starthöjd). Känns som en rätt OK lösning med en vägg mellan dusch och tvättställ?
Och så löser man problemet med hur utrymmet under snedtaket skall användas
Och så löser man problemet med hur utrymmet under snedtaket skall användas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder