Vi tänker bygga in vår vind till extra sovrum tänkt att användas sommartid. Vi har därför inte tänkt isolera utan bara bygga in. Vi vet att det måste vara luftspalt och ventilation mot taket. Är det något man verkligen måste tänka på i övrigt? Det finns ett plankgolv lagt och ett litet fönster och dörr.
Tips mottages tacksamt.
 
  • Obearbetad vind för ombyggnad till sovrum med plankgolv, litet fönster och dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Jag skulle med de förutsättningarna inte gjort något alls med taket (eller bara snyggat till genom att slipa/sandpappra); blir ju bara mindre utrymme av att klä in det.
 
  • Gilla
Stinaadri
  • Laddar…
Fråganär om vi kan bygga sidoväggarna ända upp mot taket i så fall. Tänkte på detta medluftcirkulation
 
Kommer bli extremt varmt däruppe om det är oisolerat, omöjligt att sova där då
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Kan du förklara mer exakt varför? Så vi vet.
 
S Stinaadri skrev:
Kan du förklara mer exakt varför? Så vi vet.
Asså på sommaren. Värmen från solen går rakt igenom taket. Prova va där uppe en varm sommardag
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
S Stinaadri skrev:
Kan du förklara mer exakt varför? Så vi vet.
Har ni varit uppe där sommartid och känt på klimatet?
 
Det du menar är att vi måste lägga isolering i taket eller menar du även väggarna?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har ni varit uppe där sommartid och känt på klimatet?
Ja vi har varit där uppe under varma dagar. Inte outhärdligt varmt alls.
 
S Stinaadri skrev:
Ja vi har varit där uppe under varma dagar. Inte outhärdligt varmt alls.
Okej, Jag jobbade på en vind i sommras, där var det 55grader
 
På en helt oinredd vind antar jag du menar att du jobbade.
 
S Stinaadri skrev:
På en helt oinredd vind antar jag du menar att du jobbade.
Ja precis
 
Tänker du att det är främst isolering i taket som behövs?
 
Vissa år har det varit varmare på julafton än midsommarafton så det kan vara svårt att planera in gäster till vinden om man inte kan förutse om det råkar vara beboligt någon vecka i förväg.

Vitlaserad råspont kan se rätt juste ut i tak med isolering i mellan så att erforderlig mellan yttertak o isolering. Spånten kan målas med fördel i garage eller på gräsmattan pö om pö och langas upp och monteras allt efter som i mån om tid. Isoleringen kan ske hyfsat lätt alt eftersom man sätter innertaket.

Ventilationen får ske genom att öppna fönstret vid behov, Så även med ev värmebehov med nägon temporär värmekälla om det bara är ett extra gästrum för behov.
 
K kest skrev:
Vissa år har det varit varmare på julafton än midsommarafton så det kan vara svårt att planera in gäster till vinden om man inte kan förutse om det råkar vara beboligt någon vecka i förväg.

Vitlaserad råspont kan se rätt juste ut i tak med isolering i mellan så att erforderlig mellan yttertak o isolering. Spånten kan målas med fördel i garage eller på gräsmattan pö om pö och langas upp och monteras allt efter som i mån om tid. Isoleringen kan ske hyfsat lätt alt eftersom man sätter innertaket.

Ventilationen får ske genom att öppna fönstret vid behov, Så även med ev värmebehov med nägon temporär värmekälla om det bara är ett extra gästrum för behov.
Är det främst i taket som isoleringen behövs för värmen? Vi den ska användas under vår/sommartid som sovrum främst. Ytan ca 40 kvm. Vi hade hoppats slippa sänka taket för höjdens skull......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.