Vi tänker bygga in vår vind till extra sovrum tänkt att användas sommartid. Vi har därför inte tänkt isolera utan bara bygga in. Vi vet att det måste vara luftspalt och ventilation mot taket. Är det något man verkligen måste tänka på i övrigt? Det finns ett plankgolv lagt och ett litet fönster och dörr.
Tips mottages tacksamt.
Tips mottages tacksamt.
Kommer bli extremt varmt däruppe om det är oisolerat, omöjligt att sova där då
Vissa år har det varit varmare på julafton än midsommarafton så det kan vara svårt att planera in gäster till vinden om man inte kan förutse om det råkar vara beboligt någon vecka i förväg.
Vitlaserad råspont kan se rätt juste ut i tak med isolering i mellan så att erforderlig mellan yttertak o isolering. Spånten kan målas med fördel i garage eller på gräsmattan pö om pö och langas upp och monteras allt efter som i mån om tid. Isoleringen kan ske hyfsat lätt alt eftersom man sätter innertaket.
Ventilationen får ske genom att öppna fönstret vid behov, Så även med ev värmebehov med nägon temporär värmekälla om det bara är ett extra gästrum för behov.
Vitlaserad råspont kan se rätt juste ut i tak med isolering i mellan så att erforderlig mellan yttertak o isolering. Spånten kan målas med fördel i garage eller på gräsmattan pö om pö och langas upp och monteras allt efter som i mån om tid. Isoleringen kan ske hyfsat lätt alt eftersom man sätter innertaket.
Ventilationen får ske genom att öppna fönstret vid behov, Så även med ev värmebehov med nägon temporär värmekälla om det bara är ett extra gästrum för behov.
Är det främst i taket som isoleringen behövs för värmen? Vi den ska användas under vår/sommartid som sovrum främst. Ytan ca 40 kvm. Vi hade hoppats slippa sänka taket för höjdens skull......K kest skrev:Vissa år har det varit varmare på julafton än midsommarafton så det kan vara svårt att planera in gäster till vinden om man inte kan förutse om det råkar vara beboligt någon vecka i förväg.
Vitlaserad råspont kan se rätt juste ut i tak med isolering i mellan så att erforderlig mellan yttertak o isolering. Spånten kan målas med fördel i garage eller på gräsmattan pö om pö och langas upp och monteras allt efter som i mån om tid. Isoleringen kan ske hyfsat lätt alt eftersom man sätter innertaket.
Ventilationen får ske genom att öppna fönstret vid behov, Så även med ev värmebehov med nägon temporär värmekälla om det bara är ett extra gästrum för behov.
