12 300 läst ·
101 svar
12k läst
101 svar
Inreda med könsorgan?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hmmmm, fick just en idé till en bild som kopplar ihop denna tråden med testen av boschen som jag skulle kunna lägga upp här i sann grabbighet-könskonst-anda, men jag tror jag avstår. Ni får visualiser istället. Det får bli ett litet konstprojekt i sig som bara de som visualiserar kan uppleva endast sin egen del av, ja håjajaGK100 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tycker det är helt ok att konst provocerar. Dessutom så är väl poängen lite att det är bra att de lär sig bete sig som folk även om det är nakna kvinnor på väggen. Det de utsätter sina kamrater för ligger på dem och deras attityder, det kan man inte lägga på konstnären. Skolan behöver ju ändå ta tag i den biten.thomasx skrev:Så du tycker alltså att ett sånt här konstverk är bra för att få upp grabbighet på bordet så att den kan hanteras. Vill ju till att den hanteras då. Parallellen till att polisen inte får provocera fram ett brott för att fälla en brottsling ligger inte långt ifrån ditt resonemang. Det faller dock huvudsakligen på att skolan inte har resurser att "hantera grabbigheten", det vet ju varenda en som har minsta lilla insikt i skolorna.
Men att personer som Per Ström ska behöva stå ut med hotelser är visst ok, när feministernas "grabbighet" tar sig olagliga uttryck är det visst helt ok enligt dig och då, när offret är en man, då är det plötsligt offret som borde ha lite mer råg i ryggen.
Mmmmmm, det är precis denna typ av snedvriden och enkelriktad argumentation som man brukar se från feministerna.
Men till sist så spelar det ingen roll vems fel det är att "de små snorhyvlarna är grabbiga", deras offer ska ändå inte behöva utsättas för mer snorhyvleri bara för att nån feminist vill kladda en kopia av sitt kön på deras vägg! Det borde ju till och med en feminist förstå![]()
När det gäller Ström så får han nog faktiskt ligga lite som han bäddat. Han kan ju inte varit omedveten om de premisser som jämställdhetsdebatten förs på? Och hur mycket skit får inte feministerna?
Dessutom är konstverket både snyggt och intressant utfört.
Det ett barn utsätter sina kamrater för ligger inte på barnet, det ligger på de vuxna kring barnet. Därom torde de flesta som arbetar med barn vara överens, och många många av resten av befolkningen också.Akahigi skrev:Tycker det är helt ok att konst provocerar. Dessutom så är väl poängen lite att det är bra att de lär sig bete sig som folk även om det är nakna kvinnor på väggen. Det de utsätter sina kamrater för ligger på dem och deras attityder, det kan man inte lägga på konstnären. Skolan behöver ju ändå ta tag i den biten.
När det gäller Ström så får han nog faktiskt ligga lite som han bäddat. Han kan ju inte varit omedveten om de premisser som jämställdhetsdebatten förs på? Och hur mycket skit får inte feministerna?
Dessutom är konstverket både snyggt och intressant utfört.
Om en konstnär tillåts måla ett stort könsorgan på en skolvägg och detta leder till att flickor blir utsatta på olika sätt av "grabbar" så ligger detta på de vuxna som tycker att konstverket är ett bra sätt att lära grabbarna/barnen att inte göra så. Det är inte utan anledning en 13 åring inte är straffmyndig i sverige....
Din slutsats är alltså att flickorna i skolan får ta smällen för att "grabbarna" ska lära sig hantera meterstora kvinnliga känsorgan på väggen? Själv tycker jag det är en högst bakvänd tanke att provocera fram ett agerande för att lära någon att inte agera så.
Vad gäller ström är det som vanligt, när kvinnor utsätts för något är det männens fel, när män utsätts för något är det männens fel. Fint resonemang du för där, tycker jag inte.
Man borde likväl kunna betrakta ströms blogg som ett konstverk och på samma vis som du argumenterar för könsmålningen argumentera för att ströms blogg borde kunna få finnas och att de feminister som hotade honom borde lära sig hantera det, nu när bloggen finns, det blir ju då en del av dess syfte på samma vis som du argumenterar för konstverket som ett sätt för "grabbar" att lära sig "hantera det". Fast jag förmodar att det, i sann feminist-anda, inte är samma sak.....
Ja, det ser ut som konstnären gjort ett gediget arbete och på många sätt vackert, synd bara att hon inte hade vett nog att använda sin talang till något mer för grundskolemiljö lämpat motiv på denna just denna vägg.
Då har vi bara helt olika uppfattningar i sak. Tråkigt att just nakna kvinnor ska anses vara så olämpligt i skolmiljön då.thomasx skrev:Det ett barn utsätter sina kamrater för ligger inte på barnet, det ligger på de vuxna kring barnet. Därom torde de flesta som arbetar med barn vara överens, och många många av resten av befolkningen också.
Om en konstnär tillåts måla ett stort könsorgan på en skolvägg och detta leder till att flickor blir utsatta på olika sätt av "grabbar" så ligger detta på de vuxna som tycker att konstverket är ett bra sätt att lära grabbarna/barnen att inte göra så. Det är inte utan anledning en 13 åring inte är straffmyndig i sverige....
Din slutsats är alltså att flickorna i skolan får ta smällen för att "grabbarna" ska lära sig hantera meterstora kvinnliga känsorgan på väggen? Själv tycker jag det är en högst bakvänd tanke att provocera fram ett agerande för att lära någon att inte agera så.
Vad gäller ström är det som vanligt, när kvinnor utsätts för något är det männens fel, när män utsätts för något är det männens fel. Fint resonemang du för där, tycker jag inte.
Man borde likväl kunna betrakta ströms blogg som ett konstverk och på samma vis som du argumenterar för könsmålningen argumentera för att ströms blogg borde kunna få finnas och att de feminister som hotade honom borde lära sig hantera det, nu när bloggen finns, det blir ju då en del av dess syfte på samma vis som du argumenterar för konstverket som ett sätt för "grabbar" att lära sig "hantera det". Fast jag förmodar att det, i sann feminist-anda, inte är samma sak.....
Ja, det ser ut som konstnären gjort ett gediget arbete och på många sätt vackert, synd bara att hon inte hade vett nog att använda sin talang till något mer för grundskolemiljö lämpat motiv på denna just denna vägg.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Problemet som jag ser det, är att konstverket är ett politiskt uttalande. Och jag är inte bekväm med att pryda grundskolor med politiska budskap.Akahigi skrev:
Konstverket i sig är i mitt tycke ganska snyggt, och jag är säker på att det är ett gediget hantverk som ligger bakom. Men det hade gjort sig bättre på ett konstgalleri eller nåt sånt ställe dit man kan välja att gå.
På vilket sätt är det lämpligt att våra barn och ungdomar tvingas utsättas än mer för nakna kroppar och sexualitet i det offentliga rummet?
När det förekommer lättklädda människor i reklam är det dåligt, när det förekommer i skolan är det bra?
När det förekommer lättklädda människor i reklam är det dåligt, när det förekommer i skolan är det bra?
Intressant reflektion. Reklam som den här fälls, för att den är sexistisk och kränkande. "Kvinnorna framställs som sexobjekt." Och då ser man ändå inga vitala delar.Korvgubbe skrev:
Om man tejpad upp den reklamaffischen i skolan, hade det varit OK då? Eller om Carolina Falkholt hade tejpat upp den?
Haha, "tråkigt att just" - feministisk offermentalitet!Akahigi skrev:
Nej, det är inte "just" nakna kvinnor som är olämpligt. En kuk, ett rövhål eller vilken annan intim kroppsdel som helst är olämplig - oavsett XY-kromosomkonfiguration!
Lite om konstnärinnan och hennes konst..
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9409107
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9409107
mycke_nu skrev:
Hur ordet "ring" kommer in i bilden är ju definitivt ingenting man behöver undra över i Visby. Men för oss som inte varit på platsen kanske någon kan berätta om "Tematiken" där, så det blir lite klarare hur "muskel" associerar till det hela, för det framgick inte riktigt av artikeln tyckte jag.
Efter att ha läst lite (med betoning på lite) om denna konstärinna börjar jag få känslan att det handlar mer om att utgå från ett organ någonstans mellan mage och lår, och sedan för varje konstverk hitta något som man kan knyta till det organet. Snarare än, som jag hade förväntat mig, det omvända.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. Möjligen med undantag av några ord av det grövre slagetLocke skrev: