40 947 läst ·
71 svar
41k läst
71 svar
Inreda källare som ett skyddsrum
Sida 1 av 5
Ca 2 veckor. Då borde halveringstiden på de farligaste isotoperna ha kommit ner till mindre akuta nivåer. Sedan lär ju ett icke-kontaminerat regn ha spolat bort en del isotoper från marken under den tiden också, vilket också borde ge lägre strålningsnivåer.useless skrev:
Hade ju varit kul om vi kunde komma på en lösning att skydda sig för oss som bor i trähus utan källare. Mycket av strålningen är ju alfa och beta-strålning som inte ens går igenom trä...
Luften blir dock snabbt unken om man stänger av ventilationen...
Luften blir dock snabbt unken om man stänger av ventilationen...
Om vi förutsätter att din källare klarat tryckvågen, så är väl det största problemet radioaktivt nedfall och radioaktiva partiklar i luften. Så en helt lufttät källare med forcerad ventilation genom filter skulle behövas.
Tittar man på skyddsrum har de lite nyare sk FAG-filter (förfilter, aerosolfilter och gasfilter) medan de lite äldre använder inluft genom sandfilter.
Så något i den stilen skulle du behöva fixa, är mitt tips.
Tittar man på skyddsrum har de lite nyare sk FAG-filter (förfilter, aerosolfilter och gasfilter) medan de lite äldre använder inluft genom sandfilter.
Så något i den stilen skulle du behöva fixa, är mitt tips.
Bjuder på en anekdot och kanske lite inspiration för TS: mitt barndomshem hade ett skyddsrumsklassat garage. Inte för att mina föräldrar var preppers men tror det var enklare att få igenom bygglovet. Byggdes i slutet av 90-talet.

HA! Ni kan skicka kärnvapen om ni vill..vi har jod tabletter