Hur ska man gå tillväga för att göra sin källare till en säker tillflyktsort mot radioaktivt nedfall?

• Haha
perror
  • Laddar…
Frågan är hur länge du har tänkt vistas i källaren efter att det radioaktiva nedfallet har inträffat.

• Gilla
mollanbrollan00 och 10 till
  • Laddar…
K
Kolla hur dom byggde sarkofagen till Tjernobyl.

• Gilla
  • Haha
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Frågan är hur länge du har tänkt vistas i källaren efter att det radioaktiva nedfallet har inträffat.
Ca 2 veckor. Då borde halveringstiden på de farligaste isotoperna ha kommit ner till mindre akuta nivåer. Sedan lär ju ett icke-kontaminerat regn ha spolat bort en del isotoper från marken under den tiden också, vilket också borde ge lägre strålningsnivåer.

• Gilla
Michael2 och 4 till
  • Laddar…
Detta har potential att bli en lång och intressant tråd, följer!

• Gilla
  • Haha
Saaallss och 21 till
  • Laddar…
harry73
E Einh skrev:
Ca 2 veckor. Då borde halveringstiden på de farligaste isotoperna ha kommit ner till mindre akuta nivåer
Då syftar du på jod. Jag tror det hjälper mer att äta jodtabletter.

• Gilla
Duttarmajster och 2 till
  • Laddar…
K
Hade ju varit kul om vi kunde komma på en lösning att skydda sig för oss som bor i trähus utan källare. Mycket av strålningen är ju alfa och beta-strålning som inte ens går igenom trä...

Luften blir dock snabbt unken om man stänger av ventilationen...

• Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
P
K KjellTimell skrev:
Kolla hur dom byggde sarkofagen till Tjernobyl.
Den läckte väl? Eller är på väg att läcka.

Men visst det klarar väl två veckor.

Om vi förutsätter att din källare klarat tryckvågen, så är väl det största problemet radioaktivt nedfall och radioaktiva partiklar i luften. Så en helt lufttät källare med forcerad ventilation genom filter skulle behövas.

Tittar man på skyddsrum har de lite nyare sk FAG-filter (förfilter, aerosolfilter och gasfilter) medan de lite äldre använder inluft genom sandfilter.
Så något i den stilen skulle du behöva fixa, är mitt tips.

• Gilla
Ullhass och 3 till
  • Laddar…
Ja, om man bortser från de strukturella krav som krävs för att klara en större detonation i närheten av skyddsrummet så är det tillförseln av ren luft som är det viktigaste problemet att lösa.

• Gilla
Ullhass
  • Laddar…
tja är väl lika bra att gå ut och sola när det gått så långt...

• Gilla
Lintto1 och 6 till
  • Laddar…
N
Bjuder på en anekdot och kanske lite inspiration för TS: mitt barndomshem hade ett skyddsrumsklassat garage. Inte för att mina föräldrar var preppers men tror det var enklare att få igenom bygglovet. Byggdes i slutet av 90-talet.

:)

• Gilla
Inga L och 1 till
  • Laddar…
HA! Ni kan skicka kärnvapen om ni vill..vi har jod tabletter

• Haha
  • Gilla
white_cheese och 6 till
  • Laddar…
K kallstrom_74 skrev:
HA! Ni kan skicka kärnvapen om ni vill..vi har jod tabletter
Ingen över 40 gagnas av jodtabletter. Cancer i sköldkörteln är tydligen ingen risk då.

• Gilla
kallstrom_74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.