Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Input på kassadisk/arbetsyta

1. G
    Medlem · Hmm · 7 inlägg

Gurraa

Medlem
    Jag ska bygga en rätt så stor kassadisk till vår butik. Jag har gjort en 3D-modell i Sketchup och tänkte helt sonika lita på att jag fått till alla mått rätt och kapa upp allt innan jag sätter ihop det... (Annars är all tid vid Sketchup lite bortkastad...)

Sammanfattning: Tänker jag rätt i att använda träplugg och lim för att sammanfoga benen med överliggaren stället för vinkelbeslag (vinklad hålpatta)?

Är total nybörjare på snickeri och hade först tänkt använda vinkelbeslag (hålplatta) för att fästa benen med överliggaren (heter det så?) men har kollat en del på snickerivideos och tänker efter det att jag nog bör sammanfoga med träpluggar och lim istället. (Funderar på att köpa en Joint Genie för att göra hålen till träpluggen, den verkar bra. Tar dock gärna emot tips på andra träpluggjiggar.)

Jag bifogar 3D-modellen ifall någon vänlig själ som använder Sketchup tycker det är kul att ta en titt... Lägger in några skärmdumpar också ifall man inte orkar starta upp eller har Sketchup (det går fortfarande att ladda hem och använda gratis).

Ni kan alltså bortse från vinkelbeslagen (jag har bara inte tagit bort de från modellen helt enkelt.)
    De färgare cylindrarna är en pappersrulle som ska hänga där, hyllan bakom ser oanvändbar ut pga ligger på samma höjd som undersida av pappersrullen men vi ska där förvara fler pappersrullar som tas fram när den i ställningen är slut, perfekt utnyttjande av platsen med andra ord. Den hyllan skulle förresten kunna vara lite ovanför undersida rulle inser jag när jag skriver det här...

Toppen blir i mässing som jag ska limma på 12mm konstruktionsplywood, har inte bestämt hur vi ska fästa den ännu. Skruv eller kanske träplugg underifrån (som INTE limmas) så man kan lyfta av den? Det kommer ju i vilket fall inte gå att flytta hela disken genom att ta tag i toppskivan så vore kanske en fördel om den fästs med träplugg så man kan banka lös den?

Böjen ska jag få till genom att spåra plywooden, har testat på en provbit och det funkar bra. Tror jag klarar mig på 50mm mellan varje spår. Om inte så får jag bara göra nytt spår i mitten så 25mm cc... Tänkte använda trälim i spåren eller en produkt från Gorilla som expanderar i kontakt med vatten (man sprayar vatten först och lägger i detta "lim" efter...) Fronten kommer kläs in i något som fästs på de mörkbruna bräderna... Det blir 88mm överhäng av toppen (12mm konstruktionsplywood) och jag tror inte det kommer svikta allt för mycket...

Ser nu att det inte går att ladda upp filer här så jag får återkomma med Sketchupfilen ifall någon känner sig
    manad eller nyfiken...

Edit: Vinkelbeslagen under hyllplanen tänkte jag behålla. Hyllplanen är också 12mm konstruktionsplywood och blir kapade så att de mestadels vilar på "underliggaren" (igen, heter det så?) men det blir ju en stump som blir hängandes i luften och den biten tänkte jag stödja med ett vinkelbeslag.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-09-05 kl. 19.06.13.png
    Skärmavbild 2020-09-05 kl. 19.06.41.png
    Skärmavbild 2020-09-05 kl. 19.07.01.png

2. G
    Medlem · Hmm · 7 inlägg

Gurraa

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.