Jag har sett att det finns mängder av kunnigt folk på detta forum så önskar lite ideer till ventilationslösning i detta lilla nybygge. Det är tre små rum utan förbindelse med varandra, men de ligger vägg i vägg. Uppvärmningen kommer ske via LLV pump ut i de två rummen kök resp övernattningsrum. Ska man ha nån form av mini ftx? eller bara vanliga ventilhål? Huset ska bli välisolerat med 40 cm i tak och ca 27 i väggarna.
stort tack på förhand

Har du fläkt i badrum och kök? Åretruntboende?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du fläkt i badrum och kök? Åretruntboende?
Idag finns ingen ventilation alls, vi håller vi på att bygga och funderar på hur man ska sätta ventilationen. Ingen som ska permanentbo där (bara tillfällig vistelse och övernattning men året runt)

Om det bara handlar om gästrum och grovkök ser jag inte att du behöver nån speciell ventilation, öppna fönstret om det behövs..

BirgitS
Eftersom alla inte vill sova med öppet fönster vintertid så föreslår jag en frånluftsfläkt i toalettrummet och en tilluftsventil i motsatt ända av rummet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
M manner skrev:
Idag finns ingen ventilation alls, vi håller vi på att bygga och funderar på hur man ska sätta ventilationen. Ingen som ska permanentbo där (bara tillfällig vistelse och övernattning men året runt)
Jag förstår det. Ni bör ha en fläkt i badrummet och väggventiler i sovrum och vardagsrum.

Som inlägget ovan, tror ni hade klarat er med det som Birgit skrev också, men sätt två tilluft av tallriksmodell, så går det att justera efter behov.

Glöm inte att hänga in mätare av valfri typ, de som mäter både Co2 och RF (relativ luftfuktighet) kommer man väldigt långt med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.