Jag tror många håller med mig om att alldeles för många parkeringsplatser är för små.

Det beror väl på att bilar blivit större. Min saab 9000 från 1988 var ju ingen liten bil på den tiden, men om jag ser den parkerad bredvid en modern VW Polo är ju min saab mycket mindre. Åtminstone på bredden.

Så ja, parkeringsplatser är i allmänhet för små för moderna bilar och människor.

Fairlane
Helt rätt så har bilarna ökat i storlek. Jag hade en VW golf av första modellen. Den är väl mindre än dagens polo. Däremot så det siffrorna jag hittar på Saab 9000 en bredd på 176 cm (exklusive backspeglar) och en Polo 175 cm (årsmodell 2019).
Golfen är dock bredare 199-200 cm. Min gamla golf var 163 cm, så nog har det hänt mycket.

Desto viktigare att vi kan parkera hänsynsfullt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Däremot så det siffrorna jag hittar på Saab 9000 en bredd på 176 cm (exklusive backspeglar) och en Polo 175 cm (årsmodell 2019).

I stand corrected.

Fairlane
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
I stand corrected.
Du var dock väldigt nära. Din Saab 9000 räknades som en stor bil när den kom, medan en golf idag är en mellanklass och ändå bredare.

Det är väl en stor del av förklaringen till att vi har så smala rutor ofta idag. En golf har ökat i bredd från 163 cm till 200 cm. Där två bilar kunde stå bredvid varandra för 30-40 år sedan blir det idag trångt.

I min gamla BRF hade vi en parkering med säg 10 rutor i bredd. Den längst in var svår att använda och alla var trånga. Vi tog bort en ruta och delade utrymmet på övriga. Det innebar en del jobb med att måla om och en potentiell förlust av intäkter. Vi gjorde detta när vi hade en outhyrda plats och ommålning på en städdag, så det fungerade rätt bra. I många fall kanske det inte är önskvärt att minska antalet platser då det redan är brist på dem.

När man parkerar får man helt enkelt visa lite respekt med grannen.

Där är ett parkeringsgarage i centrala Lund som är byggt för äldre bilar, står stolpe mellan var tredje plats.
Tror de drar sig för att rita om, för då skulle de tappa 1/3 av platserna.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Där är ett parkeringsgarage i centrala Lund som är byggt för äldre bilar, står stolpe mellan var tredje plats.
Tror de drar sig för att rita om, för då skulle de tappa 1/3 av platserna.
Det är Lund, politikerna där hade sprängt garaget om de fått :)

• Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.