11 247 läst ·
51 svar
11k läst
51 svar
Inparkerad av carport-grannen var och varannan dag
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Fast det är det väl egentligen. Gamla rutom med bara ett streck mellan presumerar ju ändå att man med sin plus grannens marginal mot strecken kan ta sig i och ur bilen.Marcus_L skrev:
Håller med om att rutor med målade mellanrum är bättre, men om platsen inte är större kvarstår ju problemet, även om skulden blir tydligare om någon alltid parkerar utanför rutan.
Det kan kanske anses som god sed att parkera i mitten av sin parkeringsplats, men så vitt jag vet så säger bara parkeringsreglerna att du skall parkera inom din ruta.Nötegårdsgubben skrev:
Fast det är det väl egentligen. Gamla rutom med bara ett streck mellan presumerar ju ändå att man med sin plus grannens marginal mot strecken kan ta sig i och ur bilen.
Håller med om att rutor med målade mellanrum är bättre, men om platsen inte är större kvarstår ju problemet, även om skulden blir tydligare om någon alltid parkerar utanför rutan.
Självklart så kan det finnas lokala trivselregler i garaget som hyresgästerna måste följa men då detta är ett juridikforum så får hyresgästen ta upp eventuella överträdelser av dessa med sin hyresvärd. Om grannen parkerar inom sin ruta så följer han så vitt jag vet parkeringsreglerna för parkeringsrutor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Parkerar grannbilen mitt i sin ruta är det svårt att göra något, men om det är en av dessa personer som har mycket mer plats på ena sidan av bilen än på andra så kanske denne kan behöva lära sig hur man parkerar.
För några år sen kom jag hem och bilen i rutan brevid bade parkerat nästan på strecket på sin förarsida (han backade in bilen). Jag som hade rutan mot hans förardörr valde att backa in mitt i min ruta. Dagen efter när jag skulle hämta bilen stod personen utanför sin bil och svor åt mig då han inte kom in i sin bil på förarsidan och han hade väntat 45 minuter. Jag påpekade bara att jag stod mitt i min ruta och han hade parkerat uselt, så han fick väl lära sig parkera bättre.
För några år sen kom jag hem och bilen i rutan brevid bade parkerat nästan på strecket på sin förarsida (han backade in bilen). Jag som hade rutan mot hans förardörr valde att backa in mitt i min ruta. Dagen efter när jag skulle hämta bilen stod personen utanför sin bil och svor åt mig då han inte kom in i sin bil på förarsidan och han hade väntat 45 minuter. Jag påpekade bara att jag stod mitt i min ruta och han hade parkerat uselt, så han fick väl lära sig parkera bättre.
Redigerat:
Jag vet inte vad som reglerar vad som är rätt eller fel angående parkering i detta fallet.
Jag har fått lära mig att det är hjulen som ska rymmas inom en parkeringsruta. Spelar oftast ingen större roll på bredden, men jag har blockerat många parkeringsrutor utanför affärer på längden.
Men jag brukar i så fall ställa mig på en del av parkeringen som är ganska tom
Jag har fått lära mig att det är hjulen som ska rymmas inom en parkeringsruta. Spelar oftast ingen större roll på bredden, men jag har blockerat många parkeringsrutor utanför affärer på längden.
Men jag brukar i så fall ställa mig på en del av parkeringen som är ganska tom
Medlem
· västra götaland
· 75 inlägg
Som parkeringsvakt så vet jag att det är så här.
Hjulen på fordonet ska rymmas inom rutan.
Dom får till och med stå på linjen men inte utanför.
Någon skyldighet att upplåta sin parkeringsyta så att grannen ska kunna öppna sin förardörr finns ej.
Det enda utrymmet man hyr och därmed har att förfoga över är det inom den egna rutan.
Får man inte plats att parkera sin bil och dessutom komma i och ur den behöver man en mindre bil eller större parkeringsplats.
Hjulen på fordonet ska rymmas inom rutan.
Dom får till och med stå på linjen men inte utanför.
Någon skyldighet att upplåta sin parkeringsyta så att grannen ska kunna öppna sin förardörr finns ej.
Det enda utrymmet man hyr och därmed har att förfoga över är det inom den egna rutan.
Får man inte plats att parkera sin bil och dessutom komma i och ur den behöver man en mindre bil eller större parkeringsplats.
Vi hade det problemet med vår p-plats med el. Vi hade sista platsen mot gästparkeringen och folk parkerar som krattor.
Slutade med att vi sade upp platsen eftersom det inte fanns andra lediga.
Ni måste ju ändå kunna utnyttja den tjänsten ni hyr och betalar för. Be att kompisarna pratar med grannen i första hand, sedan till hyresvärd och sedan hyresgästförening.
Jag skulle försöka lära grannen en läxa om hen inte lyssnar. Många har svårt att förstå hur andra upplever det. Att själv bli in-parkerad brukar väcka empatin. Vi har en kvinna i föreningen som inte kan parkera alls, hon står snett, på streck osv. Har sett att hon fått repor på bilden, misstänker att folk måste försöka komma in i sin bil och komma iväg till jobbet.. alla är ju inte rädda om sin bil.
Slutade med att vi sade upp platsen eftersom det inte fanns andra lediga.
Ni måste ju ändå kunna utnyttja den tjänsten ni hyr och betalar för. Be att kompisarna pratar med grannen i första hand, sedan till hyresvärd och sedan hyresgästförening.
Jag skulle försöka lära grannen en läxa om hen inte lyssnar. Många har svårt att förstå hur andra upplever det. Att själv bli in-parkerad brukar väcka empatin. Vi har en kvinna i föreningen som inte kan parkera alls, hon står snett, på streck osv. Har sett att hon fått repor på bilden, misstänker att folk måste försöka komma in i sin bil och komma iväg till jobbet.. alla är ju inte rädda om sin bil.
Även om det finns regler att man ska befinna sig i den egna rutan och att man själv måste ha platsen att öppna dörren inom sin egen ruta, så stämmer det inte med verkligheten. De flesta parkeringsrutor jag parkerar i är så smala att det förutsätts att jag kan öppna bildörren över parkeringsrutan bredvid. Min bil är liten och jag har alltså själv gjort vad jag kan för att få plats. Jag väljer ofta att parkera med passagerarsidan mot en annan bils passagerarsida eftersom jag försöker visa hänsyn och att de alltid ska kunna komma in på förarsidan för att köra iväg.
När man hyr en plats vet man vem som parkerar bredvid och kan diskutera det här. Man kan komma överens om att parkera med passagerarsidan mot varandra, för att skapa utrymme för förardörren. Man kan absolut köra fram för att släppa in passagerare, så det behövs inte samma plats på alla sidor om bilen.
När man hyr en plats vet man vem som parkerar bredvid och kan diskutera det här. Man kan komma överens om att parkera med passagerarsidan mot varandra, för att skapa utrymme för förardörren. Man kan absolut köra fram för att släppa in passagerare, så det behövs inte samma plats på alla sidor om bilen.
Sämsta tipset..det är just så grannbråk börjar.Griffeltavlan skrev:
Suck.... varför kan inte folk öppna truten
Dom allra flesta grannar är ju faktiskt inte idioter
Så att börja med, knacka på hos grannen, be denne helt vänligt att följa med och titta hur dom har parkerat
Borde väll vara det första man provar
Steg Nr2 är ju att börja backa på bilen
Dom allra flesta grannar är ju faktiskt inte idioter
Så att börja med, knacka på hos grannen, be denne helt vänligt att följa med och titta hur dom har parkerat
Borde väll vara det första man provar
Steg Nr2 är ju att börja backa på bilen
Tycker ju det låter lite dumt att lägga last på bilägaren om han nu gillar stora bilar… Ponera att han kanske har ett visst handikapp vilket gör att han kanske är I behov av 1 större bil & att han kanske inte accepterar sitt handikapp där han inte vill dra nytta av systemet vilket skulle berättiga honom 1 handikapp plats..?? Finns ju lagar & regler vilket säger hur liten 1 carport får vara.. Men jag vet ju även åxå att en stor jänke bil gärna vill ha lite plats där en normal p-plats gärna blir lite liten I förhållande till bil... vilket gör att min personliga åsikt i detta hela blir att du kanske ska börja medI Gsssson skrev:
Gsssson :s inlägg & öppna en dialog med bilägaren om att försöka hitta en lösning som passar er alla 2.. För om det nu är att han har en stor fin bil så kostar ju en sån lite pengar & att han parkerar sin bil så nära din.. gör ju att risken för att någon av era bilar kanske får en onödig repa på lacken på grund av platsbrist… Hoppas du blev något klokare av vad mitt inlägg & att ni kanske kan hitta 1 bra lösning som skulle funka för er alla 2.. (c;
Matzeball
Lägenhetsfixare
· Guldsmedshyttan
· 177 inlägg
Matzeball
Lägenhetsfixare
- Guldsmedshyttan
- 177 inlägg
Vänta med stridsåtgärder av denna typ fast det är frestande. Samla på bilder som kan skickas till hyresvärden är bästa början tycker jag.Griffeltavlan skrev: