11 319 läst ·
68 svar
11k läst
68 svar
Inova takkassett frikyla
Jag bor inte så stort så det är rätt korta rördragningar, men jag ska vrida upp pumpen ikväll så ser vi om det gör någon märkbar skillnad.T Turbin skrev:Oj med den lilla pumpen så krävs det att du kör på max flöde.
Prova också med att strypa flödet till den lilla konvektor.
Jag sitter lite i samma båt med för litet antal fläktkonvektorer men jag kompenser detta med max varvtal på min Magma 3 pump såsom Total control också gör. Han har dock designat systemet sitt bättre tror jag
MVH
Tony
Fick tips om att pumpen skulle vara tillräcklig på värmepumpsforum.se, så jag hoppas att det stämmer.
Just med frikyla så finns det egentligen ingen anledning att inte köra fullt ös om inte ljud uppstår. Nackdelen är att det dra något mer el. Men man får högre kyleffekt.
Hej,
Har ingen bra kunskap om denna pumpen men jag skulle vrida ner den till 10. Det ökar effekten och flödet.
På den sidan så visaren pekar på nu så gäller konstant drifttryck tror jag. Den andra sidan borde vara variabelt difftryck. Saknar att du kan ställa inte varvtalet.
Jag vet inte hur ditt system är uppbyggt så jag kan tyvärr inte hjälpa dej där
MVH
Tony
Har ingen bra kunskap om denna pumpen men jag skulle vrida ner den till 10. Det ökar effekten och flödet.
På den sidan så visaren pekar på nu så gäller konstant drifttryck tror jag. Den andra sidan borde vara variabelt difftryck. Saknar att du kan ställa inte varvtalet.
Jag vet inte hur ditt system är uppbyggt så jag kan tyvärr inte hjälpa dej där
MVH
Tony
Vilket flöde vill den ha?
Du får ca 7kPa över 10 meter Pex 32, 14kPa om det är 20 meter tur och retur. Sen får du addera mottrycket över konvektorn om du har uppgifter på det? Samt eventuella ventiler etc. Spontant en cirkulationspump som ger 2200 l/h vid 60kPa.
De ser ut som en bra höftning, själva konvektorn borde ligga runt 40-45 kPa, kolla grundfors hemsida och fick upp tre magna 32-80f, 32-100f samt 32-120f.TotalControl skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden