Hej forumet,
Jag har en Elscoter(Inokim Ox) som slutat fungera. Allt har fungerat klockrent men en dag slutade den plötsligt fungera. Har försökt finna information på diverse elcykelforum etc men utan något resultat.
Denna modell består alltså av:
Batteri(Li-ion 60V 21Ah)
Kontrollbox(Okänd)
Gasreglage
Motor(1000 w brushless, gearless)
Jag har försökt mäta och undersöka kablaget, men är osäker var det kan vara fel. Har en lista från nätet med de olika kablarna med funktion samt mätt spänningarna på dom. Men hur undersöker jag om det är något fel med elmotorn?
Batteriet är mätt och fulladdat, och får ström till display osv, men motorn vill inte starta överhuvudtaget.
Jag antar frågan är omöjlig att svara på, men det är värt ett försök. Vem vet, kanske finns någon på forumet som använt liknande cykel och vet hur den fungerar. Skickar med lite bilder på det så får vi se om det finns någon hjälp att få. Tack på förhand!
Jag har en Elscoter(Inokim Ox) som slutat fungera. Allt har fungerat klockrent men en dag slutade den plötsligt fungera. Har försökt finna information på diverse elcykelforum etc men utan något resultat.
Denna modell består alltså av:
Batteri(Li-ion 60V 21Ah)
Kontrollbox(Okänd)
Gasreglage
Motor(1000 w brushless, gearless)
Jag har försökt mäta och undersöka kablaget, men är osäker var det kan vara fel. Har en lista från nätet med de olika kablarna med funktion samt mätt spänningarna på dom. Men hur undersöker jag om det är något fel med elmotorn?
Batteriet är mätt och fulladdat, och får ström till display osv, men motorn vill inte starta överhuvudtaget.
Jag antar frågan är omöjlig att svara på, men det är värt ett försök. Vem vet, kanske finns någon på forumet som använt liknande cykel och vet hur den fungerar. Skickar med lite bilder på det så får vi se om det finns någon hjälp att få. Tack på förhand!
Motorn är nog svår att provköra då det verkar vara en trefasmotor. Men man kan ohmmäta eller dutta på 12v på två av anslutningarna så man känner att den gör en liten vridning.
Grov gul+blå , blå+grön , grön+gul.
Sen kan man lägga på 5v på matningen till de tre hallsensorerna och se att man får ut signal ur de tre tunna gul, blå och grön.
Sen kan man lägga på 5v på matningen till de tre hallsensorerna och se att man får ut signal ur de tre tunna gul, blå och grön.
Tusen tack för svar! Ska testa det och återkommer!B Bjober skrev:Motorn är nog svår att provköra då det verkar vara en trefasmotor. Men man kan ohmmäta eller dutta på 12v på två av anslutningarna så man känner att den gör en liten vridning.
Fråga innan jag kopplar in 12 volten bara.. När jag "sumrar" mellan de tre polerna så piper det dvs visar på kontakt?B Bjober skrev:Motorn är nog svår att provköra då det verkar vara en trefasmotor. Men man kan ohmmäta eller dutta på 12v på två av anslutningarna så man känner att den gör en liten vridning.
Så kopplar jag plus på en av kablarna och minus på en annan från min 12 v adapter borde väl det bli en kortslutning? För du beskrev det som att jag kopplar plus på en och minus på en annan kabel, och prövar samtliga kombinationer?
Korrekt uppfattat.E elnovisen88 skrev:Fråga innan jag kopplar in 12 volten bara.. När jag "sumrar" mellan de tre polerna så piper det dvs visar på kontakt?
Så kopplar jag plus på en av kablarna och minus på en annan från min 12 v adapter borde väl det bli en kortslutning? För du beskrev det som att jag kopplar plus på en och minus på en annan kabel, och prövar samtliga kombinationer?
Den bör dra en hel del ström så ett större batteri typ bilbatteri bör fungera. Man duttar bara till på kontakterna så ska axeln vrida sig ett litet steg. Håller man i axeln så känner man att den suger fast magnetiskt i ett läge.
Motorer kan vara svåra att ohmmäta med endast ohmläget i multimetern då det är så lågt värde. Men om det går ska värdet vara lika på alla 3 kombinationer.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för svar! Men med dutta menar du att jag tar pluspolen från min 12 v adapter och duttar på en av de tre faserna? Jag lämnar minuskabeln från adaptern isolerad och använder endast pluspolen från adaptern?B Bjober skrev:Korrekt uppfattat.
Den bör dra en hel del ström så ett större batteri typ bilbatteri bör fungera. Man duttar bara till på kontakterna så ska axeln vrida sig ett litet steg. Håller man i axeln så känner man att den suger fast magnetiskt i ett läge.
Motorer kan vara svåra att ohmmäta med endast ohmläget i multimetern då det är så lågt värde. Men om det går ska värdet vara lika på alla 3 kombinationer.
Eller kopplar jag plus på en pol, och minus på en annan? Ursäkta förvirringen!
Plus på en tåt och minus på en annan av de tre tåtarna. Med dutta menar jag att man inte får koppla på strömmen och låta den ligga där, då brinner motorn upp. Du pulsar manuellt på en kort strömstöt. Normalt sköter drivdonet den funktionen och matar på korta strömpulser i rätt ordning och i rätt tid för att få motorn att rotera. Därför kan man inte ansluta ditt 60volts batteri direkt på motorn för att provköra. 12v gissar jag erfarenhetsmässigt är lagom att prova med, men jag vet inget i detalj om just din elcykel.E elnovisen88 skrev:
Du säger adapter och då tror jag vi talar om något som ger ganska lite ström, det är inte lämpligt till detta. Motorlindningen kommer dra rejält med ström. Din adapter kan absolut ta skada.
Mitt inlägg var mest ett svar på hur man kan prova om motorn är hel. Dock tror jag det finns mycket annat som kan krångla också så att motorn är trasig har nog igentligen ganska låg sannolikheten. Just den motortypen saknar tex kol som kan slitas och orsaka avbrott.
Det finns en hel del man med enkla medel kan kolla och mäta men det kräver en del elkunskap och erfarenhet för att göra.
Börja med lite grundläggande ellära.
Du kan också testa motorn genom att koppla loss den och sedan mäta AC-volt med en multimeter mellan två par av de grova kablarna medan du snurrar hjulet.
Du kör den alltså som en generator. Spänningen bör bli lika mellan alla tre par av grova trådar.
Denna mätningen är inte lika bra som att testa att lägga på en ström över lindningen, men å andra sidan kan inget pajja.
Du kör den alltså som en generator. Spänningen bör bli lika mellan alla tre par av grova trådar.
Denna mätningen är inte lika bra som att testa att lägga på en ström över lindningen, men å andra sidan kan inget pajja.
B Bjober skrev:
Tusen tack för svar allihopa! Jag får testa de olika tipsen och återkomma!E elnovisen88 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden