8 232 läst ·
10 svar
8k läst
10 svar
Innerväggar i hus av lättbetong
Vi är mitt uppe i att få klart bygglovshandlingar för vår tilltänkta skånelänga som ska byggas i Västra Ingelstad. VI kommer att bygga i lättbetong och planlösningen som den ser ut för tillfället förutsätter att vi kan ha skjutdörrar på en del ställen. Det vi glömt tänka på är att detta kan bli svårt beroende på vilket material vi väljer att göra innerväggarna i. Vad säger ni? Är det ett alternativ att köra träreglar, osb och gips istället för lättbetong?
Spännande med konstruktionen. Jag tror att gips kan vara ett alternativ här.
Säger som så att ni sparar enormt mycket tid med att köra innerväggar med plyfa,gips
Ja, lägg syllpapp mellan yttervägg och regel bara. Vi bygger med lättbetongblock (600x250x365) och i överkant av vartannat lager fräste vi ner en m10 gängstång med en platta på, och den stående regeln mot yttervägg borrar vi sen hål i där gängstängerna sticker ut, för att få en riktigt bra infästning.vibyggerhus skrev:
Det förutsätter ju att man vet var man vill ha innerväggarna
Pannrummet murade vi upp två av väggarna med 115 block, fyfan vilka dryga block att mura upp, svåra att få i lod/våg och skiljer en hel del på blocken. Jag hade fått psykbryt av att mura upp alla innerväggar.
Vi har valt även köra innerväggar med lättbetong (mestadels 150mm). Det äter lite utrymme, men blir rejält och tyst.
En granne har regelväggar i trä som innerväggar och han ångrar han valde det, för han får återkommande sprickor i skarven mellan sten och trä.
Rena stenhus har förstås ofta några små sättsprickor, men de återkommer inte.
En granne har regelväggar i trä som innerväggar och han ångrar han valde det, för han får återkommande sprickor i skarven mellan sten och trä.
Rena stenhus har förstås ofta några små sättsprickor, men de återkommer inte.
Varför skulle det bli sprickor mellan innervägg och yttervägg enligt dig?B Byggmarodören skrev:Vi har valt även köra innerväggar med lättbetong (mestadels 150mm). Det äter lite utrymme, men blir rejält och tyst.
En granne har regelväggar i trä som innerväggar och han ångrar han valde det, för han får återkommande sprickor i skarven mellan sten och trä.
Rena stenhus har förstås ofta några små sättsprickor, men de återkommer inte.
Det finns ju minimal rörelse, innerväggen rör sig inte speciellt, lättbetongen rör sig garanterat inte.
Och varför skulle det vara trä mot lättbetong, är det panel mot väggen istället för gips?
Gör man jobbet själv, så måste man ju motivera det extra arbete som spårfräsning och allt vad det innebär.
Låter man någon annan göra det, så måste man motivera den extra kostnaden.
Men vill man ha det så vill man ha det, jag säger inte att det är fel.
Grannen har gipsskivor, men det spricker för att reglarna och väggen rör sig olika över årstiderna. Om det är luftfuktighet, temperatur eller annat som gör det vet jag inte. Flera byggare jag pratat med har nämnt det också, så det verkar inte vara så ovanligt problem.
Det går ju bygga regelväggar med stålprofiler också om man vill vara på den säkra sidan.
Lättbetongen rör sig definitivt, om än lite och sakta (mestadels när den torkar). Skillnaden mellan betongplattan och längsta ytterväggen kunde i vårt fall bli upp till 3mm enligt konstruktören, så för att undvika sprickor i putsen så har vi en skarv (putslist) mellan sockeln och väggen.
Det går ju bygga regelväggar med stålprofiler också om man vill vara på den säkra sidan.
Lättbetongen rör sig definitivt, om än lite och sakta (mestadels när den torkar). Skillnaden mellan betongplattan och längsta ytterväggen kunde i vårt fall bli upp till 3mm enligt konstruktören, så för att undvika sprickor i putsen så har vi en skarv (putslist) mellan sockeln och väggen.
Om det nu är regelverket som skulle röra sig, skulle det då inte bli sprickor på mer av väggen än ute vid ytterväggarna?B Byggmarodören skrev:Grannen har gipsskivor, men det spricker för att reglarna och väggen rör sig olika över årstiderna. Om det är luftfuktighet, temperatur eller annat som gör det vet jag inte. Flera byggare jag pratat med har nämnt det också, så det verkar inte vara så ovanligt problem.
Det går ju bygga regelväggar med stålprofiler också om man vill vara på den säkra sidan.
Lättbetongen rör sig definitivt, om än lite och sakta (mestadels när den torkar). Skillnaden mellan betongplattan och längsta ytterväggen kunde i vårt fall bli upp till 3mm enligt konstruktören, så för att undvika sprickor i putsen så har vi en skarv (putslist) mellan sockeln och väggen.
Vi limmade första lagret lättbetong direkt på vår platta då den var så jämn, den har inte rört sig en millimeter, OM nu dina lättbetongväggar rör sig, med upp till 3mm, då borde du ha väldigt stora sprickor. Bland annat i hörn där blocken möts eller vid fönsterna, inte bara mot betongplattan.
Vi verkar ha olika uppfattning, min erfarenhet av lättbetong är den jag beskriver.
Ytong anger tex 0.2mm/m och Bauroc <0.3mm/m krympmått. På en 15m fasad blir det runt 3mm. Har man glidskikt (vilket rekommenderas), så kommer rörelsen samlas till några ställen kan jag tänka mig.
Har släkt i Tyskland, och där gjuter dom aldrig bjälklag direkt på lättbetongväggar, för de hävdar att skillnaderna i rörelse mellan betong och lättbetong får lättbetongen att sakta smulas sönder. Ingen i Sverige har hört talas om det när jag frågat runt, men det är allmänt vedertaget i Tyskland att det blir problem om man gör så (och de sitter på betydligt mer erfarenhet av lättbetonghus än vi gör).
Med det sagt, så gjöt vi bjälkaget direkt på lättbetongen ändå
Får väl se om det blir problem i framtiden - i ett hörn av huset har vi fått längsgående spricka i blocken utmed taket, men om det beror på krympning eller en sättning vette fasen.
Har släkt i Tyskland, och där gjuter dom aldrig bjälklag direkt på lättbetongväggar, för de hävdar att skillnaderna i rörelse mellan betong och lättbetong får lättbetongen att sakta smulas sönder. Ingen i Sverige har hört talas om det när jag frågat runt, men det är allmänt vedertaget i Tyskland att det blir problem om man gör så (och de sitter på betydligt mer erfarenhet av lättbetonghus än vi gör).
Med det sagt, så gjöt vi bjälkaget direkt på lättbetongen ändå
Får väl se om det blir problem i framtiden - i ett hörn av huset har vi fått längsgående spricka i blocken utmed taket, men om det beror på krympning eller en sättning vette fasen.
Undrar då hur det kommer sig att det rekommenderas att limma lättbetong block direkt mot betongplatta, eller gjuta betongsarg i översta skiktet (U-block). Det går ju helt emot vad du skriver.
Våra fasader är allt mellan 31 och 8 meter långa, så vi borde ju bli ganska lidande isf.
Har du någon länk till deras (Ytong och Bauroc) datablad så man kan läsa om det?
Våra fasader är allt mellan 31 och 8 meter långa, så vi borde ju bli ganska lidande isf.
Har du någon länk till deras (Ytong och Bauroc) datablad så man kan läsa om det?
Det är ju direkt från Ytongs hemsida, men här kommer länkarna:
Datablad (m bl.a. krympmått): https://www.xella.se/se/docs/279280_DB_Ytong_Massivblok_SE.pdf
Man brukar inte limma blocken direkt i betongen, utan det rekommenderas glidskikt och/eller KC bruk.
Inte för att jag tror att limmet är sämre än KC-bruket om underlaget är jämnt nog, men jag har aldrig sett nån monteringsanvisning med det.
Ytong monteringsanvisning har alternativ för papp och för KC bruk: https://www.xella.se/se/docs/279261_MA_Ytong_Massivblokke_SE.pdf
Datablad (m bl.a. krympmått): https://www.xella.se/se/docs/279280_DB_Ytong_Massivblok_SE.pdf
Man brukar inte limma blocken direkt i betongen, utan det rekommenderas glidskikt och/eller KC bruk.
Inte för att jag tror att limmet är sämre än KC-bruket om underlaget är jämnt nog, men jag har aldrig sett nån monteringsanvisning med det.
Ytong monteringsanvisning har alternativ för papp och för KC bruk: https://www.xella.se/se/docs/279261_MA_Ytong_Massivblokke_SE.pdf
Klicka här för att svara