Hejsan.
Av någon anledning så blir alltid mina förråd fulla. och då sparar jag ändå bara saker som är bra att ha :)
nu funderar jag helt enkelt på att bygga till ett litet förråd till, bredd ca 4m, djup typ 7meter.

kruxet är att där jag vill/ska ha förrådet så har jag redan ett förråd med snedtak. då tomgränsen är nära så vill jag maximera bredden på det nya förrådet och då vill jag helt enkelt att den gamla ytterväggen på befintligt förråd, ska bli innerväggen på det nya förrådet.

kruxet är taket. befintligt förråd lutar emot det nya, vilket gör att jag måste ta hand om regnvatten, löv och annat skräp som hamnar på detta taket. det rinner ju rätt emot det nya bygget.

se bild nedan för förtydligande. svart är befintliga byggnader. rött är det jag vill bygga. gällande taket på rött så kan jag såklart göra andra varianter, men hur ska jag ta hand om regnvattnet ifrån det befintliga snedtaket?
jag kan inte riktigt se någon självklar lösning på detta. någon som gjort något liknande? eller kan komma på något slugt?

att fortsätta med snedtak går ej, det blir för låg takhöjd.
att byta ut alla takstolar och bygga gemensamt tak över allting är inte aktuellt, för stort jobb för dom stackars kvadraten.

Två stiliserade linjetekningar av hus, varav en är rödfärgad och den andra är ofärdig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

en tanke är följande. nytt tak går ut över benfintligt. regnvatten rinner ner på befintligt tak, vänder 180gr och rinner ner i en hängränna (finns ej idag)
hängrännan är således inne i nya förrådet och kan rensas där innifrån vid behov.

snö kan såklar yra in i glipan mellan taken, men det är inte kritiskt

takstolarna vilar på hammarband på stolpar som hamnar i det nya förrådet, men väggen blir fortfarande samma vägg som på gamla förrådet

Enkelt ritad schematisk illustration av hus med markerade hängrännor och stolpe, tvådimensionell, röda markeringar och texter.
Skapa konto

Sätt en ränndal med fall där taken möts så får du ett tätt tak istället för att leda in vatten i en byggnad.

Som z_bumbi säger sätt en ränna där du har markerat på andra skissen . Men ta då inte en som du köper på varuhuset, utan gå till en plåtis så knäcker hen till en som är 150X150X150 fyrkant. och hen gör även hängslen till den.efter dina mått. Markerad plats är dum ur synpunkten på skräp och annam bråda som samlas i den. .Då kan du spola rent med en slang från ena hållet utan att det stänker och skitar ner väggarna.

J jonaserik skrev:
Som z_bumbi säger sätt en ränna där du har markerat på andra skissen . Men ta då inte en som du köper på varuhuset, utan gå till en plåtis så knäcker hen till en som är 150X150X150 fyrkant. och hen gör även hängslen till den.efter dina mått. Markerad plats är dum ur synpunkten på skräp och annam bråda som samlas i den. .Då kan du spola rent med en slang från ena hållet utan att det stänker och skitar ner väggarna.
Låter ju inte så dumt! Men då skruvas den fast igenom befintliga tak då eller? Så fallet får egentligen bockas?

Måste ju med ovan resonemang i princip vara tätt mellan ränna och tak, eftersom jag i nya förrådet inte kommer ha någon vägg emot det gamla. Så då kan jag ju inte skapa fallet genom att sänka rännans upphängning på takfots brädan, utan fallet måste vara inbyggt?

Tänker jag rätt då?

Mvh Henrik

Tämker du på höger sida på din skiss då. Det går vara utan ränna där. en plåt som bockas. Går upp på väggen till höger med ca 20 cm eller vad som får plats och ut på taket 30 cm ut, då blir det tätt där. Det med mitt första var på den vänstra sidaan. det blir väl takstolar där och det bra att fästa i dom, bör vara av lite krafigare konstruktion så rännan är lite stor

J jonaserik skrev:
Tämker du på höger sida på din skiss då. Det går vara utan ränna där. en plåt som bockas. Går upp på väggen till höger med ca 20 cm eller vad som får plats och ut på taket 30 cm ut, då blir det tätt där. Det med mitt första var på den vänstra sidaan. det blir väl takstolar där och det bra att fästa i dom, bör vara av lite krafigare konstruktion så rännan är lite stor

Hejsan. har du möjlighet att rita, för det är något jag inte förstår tror jag.

så som jag trodde z_bumbi menade, och även du var enligt skiss nedan. flytta nytt tak till vänster, och skarva ihop taken med en ränna underifrån. fall i rännan genom att bocka den olika hög i start/slut.

då kan jag rensa rännan ovanifrån, och det blir i princip tätt underifrån. är plåttak, TP20.

men du hade en annan tanke tolkade jag dig som?

mvh

Förenklad ritning av en byggkonstruktion med stolpe, ränna, skruv och vägg beteckningar i olika färger.
Skapa konto

Är det tanken med bygget enligt sista skissen går det bra. Det är mycket tak så det gäller att ha en bred och djup ränna för att få rag i allr vatten som kommer. Om du skruvar rännan uppifrån så ska det vara farmarskruv utan borrspets, blir till att någon på undersidan håller emot med en regel. Rännan sk gå in under med ca 20 cm om det gå, annars kan det bli så att vattnet vill gå runt slutändan och krypa upp under.

J jonaserik skrev:
Är det tanken med bygget enligt sista skissen går det bra. Det är mycket tak så det gäller att ha en bred och djup ränna för att få rag i allr vatten som kommer. Om du skruvar rännan uppifrån så ska det vara farmarskruv utan borrspets, blir till att någon på undersidan håller emot med en regel. Rännan sk gå in under med ca 20 cm om det gå, annars kan det bli så att vattnet vill gå runt slutändan och krypa upp under.
Jag är dock väldigt nyfiken på hur du menade i ditt inlägg tidigare. Jag förstod inte riktigt din beskrivning i text. Skulle du kunna rita? Jag skulle vilja utvärdera flera förslag, och det lät som du hade en annan tanke tidigare?

Kan ta klipp på en av dina skisser, vilken av dom kan der bli.

Om jag bygger ett över det gamla, eller sida vid sida spelar inte mig någon roll. Det är hur jag ska låta taken mötas som är min största fundering just nu.

Så ditt bästa förslag för att låta taken mötas helt enkelt.

Det blir svårt att gå ihop med takplåtarna, så kanske det här går, vi får spåna vidare och andra med,, en lösning finns alltid Se skissen

• Enkelt ritat diagram över en blå ränna, svarta konsoler och grön plåt med instruktioner.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.