25 295 läst ·
87 svar
25k läst
87 svar
Innertaket ramla ner vår nya brf?
Då tycker jag att det såg man när man köpte den. Det är dessutom inte frågan. frågan är hur man bäst fixar nytt tak. Inte vem som betalar för det vet vi redan att TS gör.K Klasklättermus skrev:
Jag råkade ut för samma sak i en BRF.
Där sade föreningen att takputsen lossnade pga att lägenhetsinnehavare målat om med plastfärg som stänger in fukt.
Dessa gamla tak skulle målas med kalkfärg som andas enligt föreningen.
Mitt tak lossnade dock när man bilade och bytte stammar, så hos mig stog föreningen för att regla upp ett nytt gipstak.
Till TS skulle jag vilja ge rådet att försäkra sig om att tex gipsspackel, som tycks bli valet, verkligen sitter kvar.
Fråga en proffsbutik om lämpliga produkter, primer etc.
Där sade föreningen att takputsen lossnade pga att lägenhetsinnehavare målat om med plastfärg som stänger in fukt.
Dessa gamla tak skulle målas med kalkfärg som andas enligt föreningen.
Mitt tak lossnade dock när man bilade och bytte stammar, så hos mig stog föreningen för att regla upp ett nytt gipstak.
Till TS skulle jag vilja ge rådet att försäkra sig om att tex gipsspackel, som tycks bli valet, verkligen sitter kvar.
Fråga en proffsbutik om lämpliga produkter, primer etc.
Tycker du det är läge för TS att starta en tvist mot oklar person pga något som kostar några tusenlappar att åtgärda, och som faller både inom undersökningsplikt och vanligt underhåll?K Klasklättermus skrev:
Testa en primer på biltema då det var enklast att få tag i efter jobbet. Igår spackla jag halva taket i en tunt lager så får se hur det ser ut idag efter jobbet och hoppas att det sitter på plats!K Klasklättermus skrev:
om inte den här metoden fungerar då blir det sätta upp regler i taket och på med gipsskivor!F force2013 skrev:
Underbart. Redkommendationen är primer och spackel från en butik som vet vad de talar om, och lösningen blev Biltema/byggmax? 
Kan anmärka att när jag målade putsen på mitt hus hade butiken tre olika godkända färger (och måånga dåliga val) och säljaren kom själv ut och kontrollerade. Och pratade med huvudkontoret. Man villl inte att hela husets puts skall släppa.
Kan anmärka att när jag målade putsen på mitt hus hade butiken tre olika godkända färger (och måånga dåliga val) och säljaren kom själv ut och kontrollerade. Och pratade med huvudkontoret. Man villl inte att hela husets puts skall släppa.
Patade med en på byggmax det var han som rekomendera gipsputsen sen primern som jag köpte på biltema var likadan som byggmax rekomendera. så nu får jsg se om det sitter kvar eller om putsen slår ner i huvudet på mig någon dag!elpaco skrev:
Underbart. Redkommendationen är primer och spackel från en butik som vet vad de talar om, och lösningen blev Biltema/byggmax?
Kan anmärka att när jag målade putsen på mitt hus hade butiken tre olika godkända färger (och måånga dåliga val) och säljaren kom själv ut och kontrollerade. Och pratade med huvudkontoret. Man villl inte att hela husets puts skall släppa.
Hej!
Vi hade samma problem i vår fd. lägenhet.
Ett putsat tak ramlade in hos grannen. Vi i styrelsen tog in en besiktningsman och besiktigade alla lägenheter. Slutssats: man bör åtgärda samtliga tak. Förslag att montera nytt gipstak dikt ann mot putstaket.
Så gjorde grannen, och även vi i förebyggande syfte.
Vi gjorde detta också för att lägenheten skulle blivit svårsåld med tanke på om att du måste upplysa om detta.
Vi byggde enbart ner innertaken 43mm till underkant av gipsskivan, vi tappade alltså nästan ingen takhöjd!
Vi monterade sedan även LED spotlights och gjorde allt fint!
Så mitt tips. Bygg gipsinnertak, och bygg ner taket så lite som möjligt.
Finns LED spotlights som inte bygger mycket så du kan hålla dig till 43mm.
Dem vi valde var av typen Tune, dvs dem blev varmare när man dimra likt en halogen. Riktigt trevligt och rekommenderas starkt till den som står inför köp av nya spotlights. En vanlig LED är statisk i sin färgtemperatur.
Bifogar några bilder.
Vi hade samma problem i vår fd. lägenhet.
Ett putsat tak ramlade in hos grannen. Vi i styrelsen tog in en besiktningsman och besiktigade alla lägenheter. Slutssats: man bör åtgärda samtliga tak. Förslag att montera nytt gipstak dikt ann mot putstaket.
Så gjorde grannen, och även vi i förebyggande syfte.
Vi gjorde detta också för att lägenheten skulle blivit svårsåld med tanke på om att du måste upplysa om detta.
Vi byggde enbart ner innertaken 43mm till underkant av gipsskivan, vi tappade alltså nästan ingen takhöjd!
Vi monterade sedan även LED spotlights och gjorde allt fint!
Så mitt tips. Bygg gipsinnertak, och bygg ner taket så lite som möjligt.
Finns LED spotlights som inte bygger mycket så du kan hålla dig till 43mm.
Dem vi valde var av typen Tune, dvs dem blev varmare när man dimra likt en halogen. Riktigt trevligt och rekommenderas starkt till den som står inför köp av nya spotlights. En vanlig LED är statisk i sin färgtemperatur.
Bifogar några bilder.













