2 703 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
innertak
Produkter som diskuteras: "fasa gipsskivor"
Gipsverktyg för fasning Tajima
Fasa gipsskivor i 45 grader enkelt
370 kr inkl moms
Läs mer
ja, man SKA spackla dessa kanter...
Gipsskivor är försänkta på långsidorna för att man ska lägga en pappersremsa i försänkningen och spackla, spackla, spackla...
http://www.norgips.se/type1.asp?gid=412
Det finns ett otal trådar om detta i forumet...
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=search
Gipsskivor är försänkta på långsidorna för att man ska lägga en pappersremsa i försänkningen och spackla, spackla, spackla...
http://www.norgips.se/type1.asp?gid=412
Det finns ett otal trådar om detta i forumet...
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Tak;action=search
Har aldrig fattat hur man använder takgipsskivorna, för dess fasning är väldigt brant på alla fyra sidorna:

medans en vanlig gipsskiva har denna utformning på långsidorna. Kortsidorna får man som sagt fasa av själv:

bilderna lånade från danogips websajt.
medans en vanlig gipsskiva har denna utformning på långsidorna. Kortsidorna får man som sagt fasa av själv:
bilderna lånade från danogips websajt.
Produkter som diskuteras: "akrylfog"
Akrylfog
Akrylfog är en elastisk fogmassa som ofta används i byggnadsarbeten för att fylla i och täta fogar, sprickor och öppningar. Den är vattenbaserad, vilket innebär att den är miljövänlig och lätt att jobba med. Akrylfog kan målas över och
Läs mer
Takgips har fasade kanter som det är meningen att man skall se, EJ SPACKLA ÖVER. Det är väldigt mycket jobb med att försöka att spackla över skarvar i taket. Dels får man jobba med händerna över huvudet, att man sedan monterar taklampor i taket är ju vanligt :
men detta gör ju att eventuella ojämnheter i skarvspacklingen syns ännu tydligare. Det finns inget mer avslöjande när det gäller ojämnheter än ljus längs med den spacklade ytan.
Därför finns produkten takgips med synliga fasningar (målarna vill ju inte jobba ihjäl sig).
Om du är ute efter "osynliga" skarvar i ditt tak så får du ligga i med spacklandet. Att lägga latex i skarven tror jag inte på. Den kommer inte att bli riktigt jämn och har dessutom en tendens att sjunka ihop lite vid härdning och då blir det en liten fördjupning som takljuset direkt kommer att avslöja...... :-[ :-[ :-[
Därför finns produkten takgips med synliga fasningar (målarna vill ju inte jobba ihjäl sig).
Om du är ute efter "osynliga" skarvar i ditt tak så får du ligga i med spacklandet. Att lägga latex i skarven tror jag inte på. Den kommer inte att bli riktigt jämn och har dessutom en tendens att sjunka ihop lite vid härdning och då blir det en liten fördjupning som takljuset direkt kommer att avslöja...... :-[ :-[ :-[
Vi har spacklat vårt tak (tycker det är fult med rutmönster) Först spacklade å slipade vi 3 ggr och sen la vi på en reparationsväv
(då syns inte alla små missar lika lätt) kostnad ca:300-400 kr 50 m2+ vävlim och jätte lätt att fästa, det blev riktigt snyggt.
(då syns inte alla små missar lika lätt) kostnad ca:300-400 kr 50 m2+ vävlim och jätte lätt att fästa, det blev riktigt snyggt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden