4 357 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Innertak som har släppt
1: bra idé. Hoppas inte för mycket bara men med lite tur har de kvar fakturan (om de orkar leta upp den). Är uppgifter om rot-avdrag offentliga? Kolla med Skatteverket om du kan få namn på vilka företag som begärt rot den aktuella perioden.F Fash skrev:Det här är planen:
1. Först försöka ta reda på vem som gjorde taket för 5 år sen och fråga om isoleringen byttes då el inte. Säljare vet inte.
2. Hitta skruvar för att trycka tillbaka innetaket på plats. Här behöver jag också tips. Var ska man börja, mitten, högst upp eller längst ner? Vill inte att allt faller ner
3. Vareigsig isoleringen är bytt el inte kommer jag att borra upp några hål med hålsåg när taket väl sitter för att se hur undertaket ser ut på baksidan.
Om jag inte får svar på huruvida isolering är bytt, vad ska jag då titta efter i hålen?
Innertaket är fläckvis målad och det oroa mig.
Samtidigt var besiktningsmannen väldigt nöjd hur fint taket var gjord och har det gått 5 år sen det gjordes så borde det väl inte vara allt för stora övervakningen under innetaket, eller?
Nått mer jag borde lägga till i listan? Hade ni gjort annorlunda?
Tack för alla svar.
2: om takstolarna sitter med normala c/c 120 cm so hjälper det inte att skruva mellan dem, det finns inget att fästa i där.
3: svarta prickar brukar aldrig vara bra men om det finns fler tecken får någon annan svara på.
Jag har ett liknande problem, en i övrigt jättefin panel som hänger ner ca 5cm där det är som värst i vårt allrum/hobbyrum bakom garaget.
När vi tog bort en bärande vägg (efter avlastning med balk uppifrån) så sjönk "innertaket" (råsponten) ned.
Det som vi fick göra var att hitta var takstolar/reglar var och sen skruva upp med långa (15 cm) skruvar vilket drog upp taket.
Det är faktiskt så enkelt
Hur hittar man reglarna.... Då vi inte brydde oss om eventuella extra hål så räknade vi hur takstolar/reglar borde sitta och skruvade på känsla. vi missade faktiskt bara på ett par skruvar och fick skruva om. Man märker när man är rätt. Och är man inte rätt är det bara skruva ut och skruva ett par cm bort.
Det som vi fick göra var att hitta var takstolar/reglar var och sen skruva upp med långa (15 cm) skruvar vilket drog upp taket.
Det är faktiskt så enkelt
Hur hittar man reglarna.... Då vi inte brydde oss om eventuella extra hål så räknade vi hur takstolar/reglar borde sitta och skruvade på känsla. vi missade faktiskt bara på ett par skruvar och fick skruva om. Man märker när man är rätt. Och är man inte rätt är det bara skruva ut och skruva ett par cm bort.
Lite nytt om hur det går.
Vi har fått tag i de som gjorde yttertaket och de ansåg när taket byttes att isoleringen var i så pass bra skick att det inte behövde bytas.
Låter konstigt att de inte bytte isolering som har varit blöt, även om det hade torkat när de var där. Eller kan det ha runnit på nått sätt så att isoleringen har klarat sig och bara innertaket har blivit fuktigt?
Vi har fått tag i de som gjorde yttertaket och de ansåg när taket byttes att isoleringen var i så pass bra skick att det inte behövde bytas.
Låter konstigt att de inte bytte isolering som har varit blöt, även om det hade torkat när de var där. Eller kan det ha runnit på nått sätt så att isoleringen har klarat sig och bara innertaket har blivit fuktigt?
Ibland får man brottas med sig själv ett tag innan man inser att det enda rätta är att kolla ordentligt och göra om. Det som är allra mest irriterande är att lägga tid och pengar på något som visar sig vara dåligt inuti och göra om allt igen...
Bevisligen har det regnat in genom taket och kommit ända in till innertaket...
Bevisligen har det regnat in genom taket och kommit ända in till innertaket...
Vi rev och tittade.
När man bytte yttertaket, bytte man inte innetaket och det gamla yttertaket hade läckt länge innan den byttes ut.
Blöt Isolering och gamla takstolar med tydliga skador har (förstärkts vid behov och) fått sitta kvar.
Det nya taket var byggt utan luftspalt-> Mögel på 70 m2 tak.
Mögel i alla isolering i ytterväggarna samt mellan askarbon skiva (heter det så?) och ytterpanelen.
Besiktningsmannen bedömer att ca hälften av väggreglarna behöver bytas.
Allt är en mardröm.
Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till. Säljaren är informerad och väntar på att vi ska återkomma med skadestånd/prisavdrag.
Men det är ingen snickare som kan tänka sig att ta fram en seriös offert på vad det skulle kosta att återställa. Alla tycker att det behöver rivas, de vill inte ha jobbet. Vi kan inte kräva en ny sommarstuga för det är inte vad vi har köpt. Kan vi kräva säljaren på prisavdrag motsvarande det som överstiger tomtens värde?
Tack för att ni tipsa att riva och titta. Känns ändå bra att barnen inte behövt vara där.
Bra att känna till: Säljaren (pensionär) hade mycket lån på fastigheten och har inte råd att ta tillbaka den.
Mardröm
När man bytte yttertaket, bytte man inte innetaket och det gamla yttertaket hade läckt länge innan den byttes ut.
Blöt Isolering och gamla takstolar med tydliga skador har (förstärkts vid behov och) fått sitta kvar.
Det nya taket var byggt utan luftspalt-> Mögel på 70 m2 tak.
Mögel i alla isolering i ytterväggarna samt mellan askarbon skiva (heter det så?) och ytterpanelen.
Besiktningsmannen bedömer att ca hälften av väggreglarna behöver bytas.
Allt är en mardröm.
Vet inte riktigt vad vi ska ta oss till. Säljaren är informerad och väntar på att vi ska återkomma med skadestånd/prisavdrag.
Men det är ingen snickare som kan tänka sig att ta fram en seriös offert på vad det skulle kosta att återställa. Alla tycker att det behöver rivas, de vill inte ha jobbet. Vi kan inte kräva en ny sommarstuga för det är inte vad vi har köpt. Kan vi kräva säljaren på prisavdrag motsvarande det som överstiger tomtens värde?
Tack för att ni tipsa att riva och titta. Känns ändå bra att barnen inte behövt vara där.
Bra att känna till: Säljaren (pensionär) hade mycket lån på fastigheten och har inte råd att ta tillbaka den.
Mardröm
Fy f...
Har ni en känsla för hur mycket som är värt att behålla? Yttertak, hälften av väggreglarna, innerväggar?, golv?
Helt klart mardröm ja. Och utan att föregripa saker allt för mycket finns det väl en stor risk att merparten inte räknas som dolt fel.
En fråga är väl hur mycket/litet som behöver göras för att *stoppa* problemet. Om ni river ut innertak och isolering så bör ju yttertaket inte drabbas av ytterligare skada om man sprayar allt med mögelmedel.
Hur angripen är ytterpanelen? Kan den sitta kvar om man river bort innerväggar och isolering och dränker dem i mögelmedel så att förfallet åtminstone stoppar.
Är de stabila nog för att stå kvar medan resten renoveras, så att ni slipper göra om stugan till en carport?
Ett sådant "rivnings-arbete" känns som bland det viktigaste i nuläget, så att huset inte tar mer skada. Det kan förhoppningsvis vara ett arbete ni kan få en offert på eller göra själva.
När det är stabiliserat kan ni börja fokusera på hur det ska återuppbyggas och hur det ska finansieras utan att behöva vara oroliga för att det ska falla ihop innan ansvarsfrågan är utredd.
Det är ju inte ofta man välkomnar besök från gryningspyromanen, men...
Har ni en känsla för hur mycket som är värt att behålla? Yttertak, hälften av väggreglarna, innerväggar?, golv?
Helt klart mardröm ja. Och utan att föregripa saker allt för mycket finns det väl en stor risk att merparten inte räknas som dolt fel.
En fråga är väl hur mycket/litet som behöver göras för att *stoppa* problemet. Om ni river ut innertak och isolering så bör ju yttertaket inte drabbas av ytterligare skada om man sprayar allt med mögelmedel.
Hur angripen är ytterpanelen? Kan den sitta kvar om man river bort innerväggar och isolering och dränker dem i mögelmedel så att förfallet åtminstone stoppar.
Är de stabila nog för att stå kvar medan resten renoveras, så att ni slipper göra om stugan till en carport?
Ett sådant "rivnings-arbete" känns som bland det viktigaste i nuläget, så att huset inte tar mer skada. Det kan förhoppningsvis vara ett arbete ni kan få en offert på eller göra själva.
När det är stabiliserat kan ni börja fokusera på hur det ska återuppbyggas och hur det ska finansieras utan att behöva vara oroliga för att det ska falla ihop innan ansvarsfrågan är utredd.
Det är ju inte ofta man välkomnar besök från gryningspyromanen, men...
Skadestånd eller inte så måste ni ju ut med allt som är blött och mögligt.
Efter detta kan ni börja se vad som kan räddas och vad som måste bytas.
Jag hade börjat med en rivningsfirma som sliter ut allt. Eller riva ut allt själva.
Efter detta kan ni börja se vad som kan räddas och vad som måste bytas.
Jag hade börjat med en rivningsfirma som sliter ut allt. Eller riva ut allt själva.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden