Vi har just blivit med fritidshus, får nycklarna om några dagar.
Huset är byggt på 70-talet och har använts som permanentboende i många år. Det är i rätt bra skick men vi vill ändå åtgärda vissa smågrejer innan vi möblerar den.
En av grejerna vi vill åtgärda är innertaket i vardagsrummet som har släppt. Man kan tydligt se att det är stora delar som magar neråt. Den förra ägaren har bytt yttertak för några år sen då den hade varit i dåligt skick. Det syns att innertaket har varit fuktig men besiktningsmannen kunde inte hitta några spår av fukt under besiktning en regnig dag. Han mätte fukten på ytan av innertaket där det såg ut att ha varit blötast.
Jag vill måla om innetaket men vill först säkerställa att den inte kommer att falla ner.
Nu till mina frågor.
1. Är det här takpanel eller skivor?
2. Fått tips att man kan hålla upp den och sätta nya skruvar. Är det nått ni rekommenderar? Har svårt att tänka mig att det är så enkelt.
3. Hur skulle ni ha gjort?
Huset är byggt på 70-talet och har använts som permanentboende i många år. Det är i rätt bra skick men vi vill ändå åtgärda vissa smågrejer innan vi möblerar den.
En av grejerna vi vill åtgärda är innertaket i vardagsrummet som har släppt. Man kan tydligt se att det är stora delar som magar neråt. Den förra ägaren har bytt yttertak för några år sen då den hade varit i dåligt skick. Det syns att innertaket har varit fuktig men besiktningsmannen kunde inte hitta några spår av fukt under besiktning en regnig dag. Han mätte fukten på ytan av innertaket där det såg ut att ha varit blötast.
Jag vill måla om innetaket men vill först säkerställa att den inte kommer att falla ner.
Nu till mina frågor.
1. Är det här takpanel eller skivor?
2. Fått tips att man kan hålla upp den och sätta nya skruvar. Är det nått ni rekommenderar? Har svårt att tänka mig att det är så enkelt.
3. Hur skulle ni ha gjort?
Här är några bilder till från mäklaren. Vet inte om det syns bättre på dessaDüsseldorff skrev:
Besiktningsmannen kunde bekräfta att råspont också var bytt i samband med yttertakbytet. Men om de bytte isolering då har vi ingen aning om. Vet inte hur sannolikt det är att de byter isolering men inte innertak.useless skrev:
Jag hoppas verkligen jag slipper byta innertaket för då åker jag på att byta i hela huset och det känner jag verkligen inte för.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?
Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
Hur farligt är det med fuktskadad isolering? Med risk för att låta dum. Torkar den inte bara?F Fash skrev:Besiktningsmannen kunde bekräfta att råspont också var bytt i samband med yttertakbytet. Men om de bytte isolering då har vi ingen aning om. Vet inte hur sannolikt det är att de byter isolering men inte innertak.
Jag hoppas verkligen jag slipper byta innertaket för då åker jag på att byta i hela huset och det känner jag verkligen inte för.
Välkommen till att ha hus. Det är jobb hela tiden. Och lägga ut pengar på reparationer
Ta ner en del av taket och se hur det ser ut under.
Allt annat är bara trams och riskerar att förstöra huset om det skulle vara en läcka eller nått under.
Misstänker man att det är fukt eller en läcka så åtgärdar man det. Innebär det att det är fram med tigersågen.... Så är det fram, med tigersågen
Enklare ta ner panel och spika upp den om det ser bra ut.
Ta ner en del av taket och se hur det ser ut under.
Allt annat är bara trams och riskerar att förstöra huset om det skulle vara en läcka eller nått under.
Misstänker man att det är fukt eller en läcka så åtgärdar man det. Innebär det att det är fram med tigersågen.... Så är det fram, med tigersågen
Enklare ta ner panel och spika upp den om det ser bra ut.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 124 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 124 inlägg
Jo, om isoleringen är tillfälligt fuktig och vattnet kan avdunsta så är det ingen fara. Om det däremot tillförs fukt kontinuerligt eller om fukten inte kan avdunsta tillräckligt fort så kan det bli problem i form av mögel och så småningom rötskador på omgivande trä.F Fash skrev:
Jag tror att det har släppt där det har suttit tidigare.Düsseldorff skrev:
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?
Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
Düsseldorff skrev:
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?
Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
Düsseldorff skrev:
På något sätt vill du ju kontrollera att det inte är fuktigt. Å andra sidan säger du att yttertaket är bytt för några år sedan. Går det inte att fråga säljaren vad man gjorde med isoleringen?
Om det inte går att inspektera uppifrån får du göra som @useless skriver och ta ner en del av innertaket för att kontrollera. Om det går att inspektera uppifrån och det ser fint ut så kan du testa din idé att komplettera med fler skruv. Problemet är väl att du inte bara kan skruva precis där det hänger eftersom det sannolikt inte finns något att skruva i där. I så fall kanske delar av panelen behöver bytas i alla fall...
Det här är planen:Appendix skrev:
Välkommen till att ha hus. Det är jobb hela tiden. Och lägga ut pengar på reparationer
F Fash skrev:Vi har just blivit med fritidshus, får nycklarna om några dagar.
Huset är byggt på 70-talet och har använts som permanentboende i många år. Det är i rätt bra skick men vi vill ändå åtgärda vissa smågrejer innan vi möblerar den.
En av grejerna vi vill åtgärda är innertaket i vardagsrummet som har släppt. Man kan tydligt se att det är stora delar som magar neråt. Den förra ägaren har bytt yttertak för några år sen då den hade varit i dåligt skick. Det syns att innertaket har varit fuktig men besiktningsmannen kunde inte hitta några spår av fukt under besiktning en regnig dag. Han mätte fukten på ytan av innertaket där det såg ut att ha varit blötast.
Jag vill måla om innetaket men vill först säkerställa att den inte kommer att falla ner.
Nu till mina frågor.
1. Är det här takpanel eller skivor?
2. Fått tips att man kan hålla upp den och sätta nya skruvar. Är det nått ni rekommenderar? Har svårt att tänka mig att det är så enkelt.
3. Hur skulle ni ha gjort?
Ta ner en del av taket och se hur det ser ut under.
Allt annat är bara trams och riskerar att förstöra huset om det skulle vara en läcka eller nått under.
Misstänker man att det är fukt eller en läcka så åtgärdar man det. Innebär det att det är fram med tigersågen.... Så är det fram, med tigersågen
Enklare ta ner panel och spika upp den om det ser bra ut.
1. Först försöka ta reda på vem som gjorde taket för 5 år sen och fråga om isoleringen byttes då el inte. Säljare vet inte.
2. Hitta skruvar för att trycka tillbaka innetaket på plats. Här behöver jag också tips. Var ska man börja, mitten, högst upp eller längst ner? Vill inte att allt faller ner
3. Vareigsig isoleringen är bytt el inte kommer jag att borra upp några hål med hålsåg när taket väl sitter för att se hur undertaket ser ut på baksidan.
Om jag inte får svar på huruvida isolering är bytt, vad ska jag då titta efter i hålen?
Innertaket är fläckvis målad och det oroa mig.
Samtidigt var besiktningsmannen väldigt nöjd hur fint taket var gjord och har det gått 5 år sen det gjordes så borde det väl inte vara allt för stora övervakningen under innetaket, eller?
Nått mer jag borde lägga till i listan? Hade ni gjort annorlunda?
Tack för alla svar.
Redigerat:



