Äntligen är det dags för en renovering av vårt hobbyrum i källaren! Men nästan omgående uppstår förstås en del problem. Nu är det främst taket jag funderar på. Det är ett betongtak och på detta har man satt någon form av strukturtapet som förmodligen var jättesnygg på 80-talet. Denna var lätt att riva ned, men under denna sitter pappen kvar i taket nästan överallt.

Hur skulle du göra nu? Slita ihjäl sig med att få bort all papp, eller bara tapetsera någon form av glasfiberväv eller något ovanpå? Sätta upp renoveringsgips eller vanliga gipsskivor? Fast då ligger fönstret illa till eftersom det når ända upp till taket.

Enormt tacksam för tips här. I synnerhet om det bästa är att få bort all papp. Hur gör man det bäst? Se bild nedan:

• Betongtak i källare med delvis bortriven gammal strukturtapet och synlig papp, vid ett fönster som når upp till taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrapa, multimaskin med skrapa, eller hyr en liten mattstripper

GoForIt GoForIt skrev:
Skrapa, multimaskin med skrapa, eller hyr en liten mattstripper
Tack för svar även i den här tråden. Multimaskin med skrapa, hur ser en sådan ut? Trodde jag sett det mesta så här långt i renoveringsarbetandet med det här huset :)

Edit: Det är jag som är trött. Jag vet vad du menar nu :)

Slipa ner ojämnheter, sedan grundar du med en "Tapetgrund". Efter tork så får du bredspackla hela ytan, vilket du förmodligen får göra i alla efter all tapetnedtagning. Ta in en målare som bredspacklar åt dig, ett proffs spacklar ca 200-250 kvm på 8 timmar.

S SpackelFredrik skrev:
Slipa ner ojämnheter, sedan grundar du med en "Tapetgrund". Efter tork så får du bredspackla hela ytan, vilket du förmodligen får göra i alla efter all tapetnedtagning. Ta in en målare som bredspacklar åt dig, ett proffs spacklar ca 200-250 kvm på 8 timmar.

Tack! Låter som en bra plan!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.