Byggahus.se
Jag ska göra om en kattvind till boyta och har nu kommit till taket. Glespanelen sitter cc30 och verkar va 17mm tjock.

vad jag kan läsa mig till brukar glespanel i innertak va 22mm. Funkar det att sätta tak på den befintliga 17mm panelen?

behöver jag göra nått med den svarta pappen?
Det är lite hål i den här och var.

Smidigt att få hem följande gipsskivor: https://www.bauhaus.se/norgips-kort...uJf8KrwCzKM2xPW0HBRZTfZMC3EQ9-m0aArrLEALw_wcB
Går det att spackla dom fogarna bra eller är det bättre att köpa en stor vägg-gipsskiva? (Kräver släpvagn och en hjälpande hand)

2ABD5041-6647-4D4A-B743-87203B657DAA.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
999BA1B5-B91F-4C4C-B6A7-A5B2B3F3E27E.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De där små gipsskivorna 1,2 x 0,6 m som du länkade till är nog inte tänkta att genom spackling få att se ut som en hel, obruten yta.
Men det beror ju på hur du vill ha det. Allt behöver ju inte vara perfekt!
Hålen i plasten tycker jag att du skall tejpa över.
Och använd korta skruv till gipset (< 13+17 = 30 mm), så du inte gör fler hål i plasten !

Frågan är dock om det är en regelrätt ångspärr, eller helt enkelt baksidan på en gullfibermatta eller liknande? Oavsett vilket skadar det inte att tejpa hål och undvika att göra nya, men saknas ångspärr i övrigt spelar det mindre roll i största allmänhet.

surris
Gles ska vara 28mm för tak. Men funkar fint med det du har nu i detta fallet. Gipsskivan du länkar är inte tänkt att spackla skarvarna, det kommer spricka om du gör det.
Svårt att tro det där är en ångspärr, som innan nämns skydd för isolering troligen. Papp alltså

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De där små gipsskivorna 1,2 x 0,6 m som du länkade till är nog inte tänkta att genom spackling få att se ut som en hel, obruten yta.
Men det beror ju på hur du vill ha det. Allt behöver ju inte vara perfekt!
Hålen i plasten tycker jag att du skall tejpa över.
Och använd korta skruv till gipset (< 13+17 = 30 mm), så du inte gör fler hål i plasten !
Ok, jag åker och köper fullstora gipsskivor imorgon då. Måste ändå köpa det till andra barnrummet när det ska påbörjas.

N Nyrostad skrev:
Frågan är dock om det är en regelrätt ångspärr, eller helt enkelt baksidan på en gullfibermatta eller liknande? Oavsett vilket skadar det inte att tejpa hål och undvika att göra nya, men saknas ångspärr i övrigt spelar det mindre roll i största allmänhet.
surris mattias1jonsson skrev:
Gles ska vara 28mm för tak. Men funkar fint med det du har nu i detta fallet. Gipsskivan du länkar är inte tänkt att spackla skarvarna, det kommer spricka om du gör det.
Svårt att tro det där är en ångspärr, som innan nämns skydd för isolering troligen. Papp alltså
Precis, det är nån sorts svart papp som är lätt att riva. har svårt att tro att den någonsin har varit helt tät. Jag har men sån papp så jag kan ju lappa lite för sakens kull.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.