8 412 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Innertak: cc 60 reglar, plywood, gips. Duger det?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Har varit för snabb att börja göra saker utan att kolla i forumet först. 
Jag har ett innertak (med 27 graders lutning) med cc 60 mellan 50x50-reglar som sitter i takstolarna. Jag skruvade precis dit plywood (12 mm) som jag i sin tur tänkte skruva gipsskivorna i.
Nu när jag läser i forumet ser jag ju att det ska vara cc 30.
Ska jag göra om och göra rätt? Eller kommer plywooden att styva upp det hela så cc 60 är OK?
Jag har ett innertak (med 27 graders lutning) med cc 60 mellan 50x50-reglar som sitter i takstolarna. Jag skruvade precis dit plywood (12 mm) som jag i sin tur tänkte skruva gipsskivorna i.
Nu när jag läser i forumet ser jag ju att det ska vara cc 30.
Ska jag göra om och göra rätt? Eller kommer plywooden att styva upp det hela så cc 60 är OK?
Beror på hur känslig du är, det håller men KAN bli ngn mm häng..
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ah, det låter bra. Några mm låter ju inte som nåt man kan se om man inte ställer sig på en pall med rätskiva.
Kan eventuellt bli problem om du har temperaturer eller fukthalt som ändrar dig. Plyfa kan ju bli lite "trött" med åren. Då kan nog gipsen få sig en liten omgång. Men är det konstant kan det nog funka.
P.S. Stort plus för din avatar
P.S. Stort plus för din avatar
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Ok. Det är i ett badrum så då kanske det är i riskområdet med avseende på fukt? Eller tänkte du mer på exempelvis ett garage med stora temperaturskillnader?
Medlem
· Östergötland
· 194 inlägg
Nej så länge de e inne och torrt och varm är det nig inga problem. Tänkte bara på plyfan vi satt i uthuset på landet där det inte alltid är varmt och torrt. Där har den blvit lite trött.
Men när du har 60cc är det nog bättre med plyfa än utan.
Men när du har 60cc är det nog bättre med plyfa än utan.
Klicka här för att svara