Har tänkt byta ut alla innerdörrar i lägenheten som idag är ihåliga dörrar med masonit på vardera sida.
Vill komma ifrån problemet att man hör allt som händer i badrummet från alla andra rum när dörrarna är stängda.

De formpressade dörrar som finns på byggmax och K-rauta känns lika ihåliga som de jag har nu. EN massiv dörr borde vara det bästa. Byggmax har en spegeldörr i obehandlad furu som borde vara bättre, men den kändes lika lätt som en formpressad dörr.
Någon som vet om deras massiva trädörrar är bra och dämpar ljud bra?
I värsta fall kan jag isolera speglarna på ena sidan och slå en masonit över så det blir en slät dörr men vill helst slippa.
Mottar gärna tips på bra och prisvärda dörrar, vill helst inte lägga över 1000-lappen exkl karm.

Ett effektivt sätt att täta ljud är att se till att dörren sluter tätt, ex gummilister runt ger bra effekt. Tyvärr är det så med många badrumsdörrar att det krävs en luftspringa för att ta in luft då dörren är stängd.
En massiv dörr tar inte ned medhörningen jättemycket, man få se till hleheten, dreva mellan karm och regel ger mycket. En dörr som är porös kan faktiskt dämpa ljud.

Kommer byta ut karmarna och då kommer jag dreva och täta runt om. Sätter nog tätningslister till badrummet där jag kan, men vid tröskeln blir det ändå en liten springa för ventilation.
Funderade på Byggmax massiva furudörrar, har inte sett någon formpressad som känns mer gedigen och inte ihålig.

Jag tror mig hittat ett delproblem till att mina dörrar släpper igenom så mycket ljud.
Dörrfodret är bara en plastlist på vardera sidan och tar man bort dem ser man rakt igenom väggen. Även ovanför dörren är det någon hsb-läsning från 70-talet där överstycket är som en ihålig låda som går upp mot taket och överst sitter en tunn masonitskiva på vardera sidan utan tätning mot taket och bara luft emellan.
Tänkte bygga lite normal vägg med gips och isolering ovanför dörren och dreva mellan nya karmen och väggen. Då borde det mesta av ljudproblemen försvinna tycker jag och val av ljuddämpande dörr blir mindre viktigt.

Melpho skrev:
Kommer byta ut karmarna och då kommer jag dreva och täta runt om.
Har också dörrkarmar av plast från 70-talet som jag vill göra något åt. Eftersom jag har 11 dörrar tvekar jag att byta ut hela karmen. Vad tror du om att endast byta ut dörrfodren av plast och därefter måla hela karmen? Betydligt enklare och ändå snyggt?

Bumpar upp den här tråden lite.

Är på jakt efter spegeldörrar som dämpar ljud till ett hus med gediget byggda innerväggar (125mm+).
Var och titta på Byggmax & Hornbachs prisvärda furuspegeldörrar. De såg helt ok ut men trät i speglarna var lövtunnt, max 10mm tjockt. Dörrbladets tjocklek var knappt 40mm.

Var hittar man prisvärda massiva spegeldörrar som har tjockare material i själva speglarna.

Mitt inlägg om byte av dörrfoder av plast är ju något OT. Mer estetik än en ljudfråga.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.