Hej,
Vi har nyligen flyttat ini ett radhus och har en taklampa som inte gick att få igång. Svårt att få tag på en elektriker, så jag provade att köpa ett nytt uttag och kopplade på samma sätt som det var gjort tidigare. Funkade inte. Någon som har ett råd? Den grå sladden verkar ha ström i sig, har en beröringsfri strömavkännare som visar på det. Den blå verkar inte ha ström. Kan ta fler bilder om det behövs. Tacksam för råd!
Vi har nyligen flyttat ini ett radhus och har en taklampa som inte gick att få igång. Svårt att få tag på en elektriker, så jag provade att köpa ett nytt uttag och kopplade på samma sätt som det var gjort tidigare. Funkade inte. Någon som har ett råd? Den grå sladden verkar ha ström i sig, har en beröringsfri strömavkännare som visar på det. Den blå verkar inte ha ström. Kan ta fler bilder om det behövs. Tacksam för råd!
Moderator
· Stockholm
· 57 790 inlägg
Det borde ju fungera i så fall. Fungerar lampan på något annat ställe?
Är det en dimmer som driver uttaget? Om du har en LED lampa så kanske den inte är kompatibel med ev. dimmer.
Om vi tänker osss att något är fel med uttaget. Och OM din mätning är korrekt. Du har alltså ström fram i grå ledare (bara när brytaren är till?). Blå är normalt sett neutral, så det låter rimligt att den borde vara det här också- DÅ kan det vara avbrottt på neutralledaren någonstans. Om du mäter med spänningsdetektorn när du har en lampa inkopplad, vad visar den isåfall? Om du får ström igenom lampan, men neutralledaren är bruten någonstans, så kommer du i så fall att ha spänning även på blå, när lampan är inkopplad.
Är det en dimmer som driver uttaget? Om du har en LED lampa så kanske den inte är kompatibel med ev. dimmer.
Om vi tänker osss att något är fel med uttaget. Och OM din mätning är korrekt. Du har alltså ström fram i grå ledare (bara när brytaren är till?). Blå är normalt sett neutral, så det låter rimligt att den borde vara det här också- DÅ kan det vara avbrottt på neutralledaren någonstans. Om du mäter med spänningsdetektorn när du har en lampa inkopplad, vad visar den isåfall? Om du får ström igenom lampan, men neutralledaren är bruten någonstans, så kommer du i så fall att ha spänning även på blå, när lampan är inkopplad.
Tack för snabbt svar!
Lampan och uttaget fungerar när jag flyttade till det andra takuttaget i rummet. Det andra uttaget är kopplat till en dimmer, men bredvid dimmern sitter en vanlig strömbrytare och den gissar jag går till detta uttaget. Har testa att slå av och på dimmern om den skulle kontrollera båda uttagen, men inget hände.
När jag sätter lampsladden är inkopplad i kontakten så visar ingen av sladdarna någon ström, spelar ingen roll hur strömbrytaren står. Annars visar den grå på ström.
Märkte även att blå (neutral?) är kopplad till L och grå (ledaren?) är kopplad till N, skall jag testa att koppla om?
Lampan och uttaget fungerar när jag flyttade till det andra takuttaget i rummet. Det andra uttaget är kopplat till en dimmer, men bredvid dimmern sitter en vanlig strömbrytare och den gissar jag går till detta uttaget. Har testa att slå av och på dimmern om den skulle kontrollera båda uttagen, men inget hände.
När jag sätter lampsladden är inkopplad i kontakten så visar ingen av sladdarna någon ström, spelar ingen roll hur strömbrytaren står. Annars visar den grå på ström.
Märkte även att blå (neutral?) är kopplad till L och grå (ledaren?) är kopplad till N, skall jag testa att koppla om?
Du har testat med en annan lampa i samma uttag och sett att den fungerar?
En annan sak, och det är inte orsaken till de problem du ser, men det här är inte gjort enligt reglerna.
Uttaget är gjort för att ha skyddsjord inkopplad men det är den inte i ditt fall. Nu är det lite om och men kring ifall den skall vara inkopplad eller inte, det ser ut att finnas en gulgrön ledare i dosan vilket skulle kunna antyda att det skall vara skyddsjord i det rummet, men det är som sagt inte bergsäkert.
En annan sak, och det är inte orsaken till de problem du ser, men det här är inte gjort enligt reglerna.
Uttaget är gjort för att ha skyddsjord inkopplad men det är den inte i ditt fall. Nu är det lite om och men kring ifall den skall vara inkopplad eller inte, det ser ut att finnas en gulgrön ledare i dosan vilket skulle kunna antyda att det skall vara skyddsjord i det rummet, men det är som sagt inte bergsäkert.
Har testat med lampan och dosan i andra uttaget och det funkar. Hittade ett uttag utan skyddsjord som jag kan använda (om det inte skall vara jordat).
Funderar på att det inte är någon ström när lampan är inkopplad i uttaget, är det som förväntat?
Funderar på att det inte är någon ström när lampan är inkopplad i uttaget, är det som förväntat?
Som sagt, jordningen är en annan femma, lampan skall tändas ändå men du bör se över så det blir rätt. Verkar nämligen lite skumt att ha jord tillgänglig i dosan men inte ansluten, men vilket det skall vara beror på hur rummet i övrigt är beskaffat.
Nu har jag allmänt låg tilltro till de där beröringsfria testarna så jag hade skippat den och börjat följa trådarna tillbaks tills du kan avgöra var uttaget är tänkt att matas från, du kanske bara inte hittat brytaren i fråga.
Nu har jag allmänt låg tilltro till de där beröringsfria testarna så jag hade skippat den och börjat följa trådarna tillbaks tills du kan avgöra var uttaget är tänkt att matas från, du kanske bara inte hittat brytaren i fråga.
Jag tror att snabbplintarna inte knipt åt ordentligt. De kan vara lite luriga. Kolla så att de satt sig bra i kopparn. Antar att du trycker ner plösarna för att få loss trådarna.
Målarfärgen kan ha gjort isoleringen på kabeln tjockare. Ta bort färg som sitter nära kardelerna.
Ang jordning. Du ska ha jordat uttag och ansluta jord om det är jordat i rummet i övrigt. Du ska ha ojordat uttag (dvs inte detta) om rummet i övrigt är ojordat. Aldrig jordat uttag utan ansluten jord.
Målarfärgen kan ha gjort isoleringen på kabeln tjockare. Ta bort färg som sitter nära kardelerna.
Ang jordning. Du ska ha jordat uttag och ansluta jord om det är jordat i rummet i övrigt. Du ska ha ojordat uttag (dvs inte detta) om rummet i övrigt är ojordat. Aldrig jordat uttag utan ansluten jord.
Klicka här för att svara


