5 965 läst ·
13 svar
6k läst
13 svar
Inkoppling uttag med två separata brunnständningar
Hej,
Hur kopplas separat brunnständning in?
Jag kommer att byta vägguttag vid renoveringen och undrar om jag kan uppdatera min befintliga installtion med ett antal uttag med två brunnar
Idag är tre ledare framdragna till respektive uttag, fas - nolla - jord.
Räcker det med att komplettera med en extra ledare för brunn nummer två eller behövs ytterligare ledare?
Hur kopplas separat brunnständning in?
Jag kommer att byta vägguttag vid renoveringen och undrar om jag kan uppdatera min befintliga installtion med ett antal uttag med två brunnar
Idag är tre ledare framdragna till respektive uttag, fas - nolla - jord.
Räcker det med att komplettera med en extra ledare för brunn nummer två eller behövs ytterligare ledare?
Det beror på vad du vill uppnå. Vill du kunna tända och släcka varje brunn separat via en brytare, så behövs ju 2 tändtrådar. Normalt(?) brukar man väl låta en brunn gå på fast fas och den andra via tändning.
Separat brunntändning betyder som motorolo skriver att du har ena brunnen kopplad med en fas, dvs där finns alltid spänning, och den andra med en styrd fas, en så kallad tändtråd. Den styrs tex via strömställare, timer osv, det viktiga är att bägge kommer från samma grupp.
Detta har avhandlats över 700 gånger så vill du se diskussionerna bakom är det bara att söka.
Detta har avhandlats över 700 gånger så vill du se diskussionerna bakom är det bara att söka.
OBS att den nya ledaren som bryts via strömbrytare måste matas samma väg som resten, det är alltså inte okej att ha brunnständningen kopplad på en fas som matar vardagsrummet men nollan, jorden och den fasta fasen på en annan matning som matar köket eller liknande, hur frestande det än är att ha en gemensam strömbrytare för alla fönsterlampor...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Ja, en extra ledare är vad som behövs, och den ska komma ifrån samma gruppsäkring som de andra ledarna (via en strömbrytare).
Ett förtydligande om samma väg, är det tillåtet att tändtrådarna kommer i två olika rör till uttaget?yxis skrev:
De är kopplade på samma fas/gruppsäkring med samma nolla och jord men tändtrådarna kommer från två olika håll?
.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Allmänt så är det inte tillåtet enligt 521.8.1 i elinstallationsreglerna som säger:
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler...
Detta dels av skäl som magnetiska fält och dels överskådlighet. Normalt uppfylls detta krav "naturligt" då man förlägger rören i en stjärnnät - det är bara vid märkliga rutnät av elrör i väggarna som man kan stöta på detta problem. Du kanske kan förklara hur det ser ut i ditt fall.
Det kanske hjälper om du matar din strömbrytare från fasen i detta uttag. Det blir då två tändtrådar i detta rör mellan uttaget och strömbrytaren, fram och tillbaka.
Ledare som tillhör samma krets ska inte dras via olika flerledarkablar, elinstallationsrör, kabelkanaler eller elkanaler...
Detta dels av skäl som magnetiska fält och dels överskådlighet. Normalt uppfylls detta krav "naturligt" då man förlägger rören i en stjärnnät - det är bara vid märkliga rutnät av elrör i väggarna som man kan stöta på detta problem. Du kanske kan förklara hur det ser ut i ditt fall.
Det kanske hjälper om du matar din strömbrytare från fasen i detta uttag. Det blir då två tändtrådar i detta rör mellan uttaget och strömbrytaren, fram och tillbaka.
Hur är det tänkt att man ska lösa detta då man vill köra skymningsrelä/ur som styr hela huset?
Min elektriker kopplade uret på en separat säkring och menade att det var ok. Jag såg dock minst två risker med detta och satte några trepoliga reläer i centralen så att båda brunnarna bryts av samma säkring. Hur gör man annars?
Min elektriker kopplade uret på en separat säkring och menade att det var ok. Jag såg dock minst två risker med detta och satte några trepoliga reläer i centralen så att båda brunnarna bryts av samma säkring. Hur gör man annars?
Om man vänder på steken så kanske man kan koppla alla just fönsteruttag på samma 10A enfasgrupp i ett helt hus, om man också sätter uttag "vanligt matade" i närheten och låter uttaget med brunnständning sitta så att det uppenbart är ett "fönsterlampauttag"?
Annars får man väl sätta två envägsuttag i tvåfackram, och känna sig lite kontinental... (Det verkar som om mer än envägsuttag inte är vanligt förekommande i schuko/"franskstandard"-länder söder om Östersjön, fast jag kanske har upplevt fel)
Kan man kanske kringgå 521.8.1 om man på något sätt motiverar varför man gjort som man gjort?
Annars får man väl sätta två envägsuttag i tvåfackram, och känna sig lite kontinental... (Det verkar som om mer än envägsuttag inte är vanligt förekommande i schuko/"franskstandard"-länder söder om Östersjön, fast jag kanske har upplevt fel)
Kan man kanske kringgå 521.8.1 om man på något sätt motiverar varför man gjort som man gjort?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Du kan endast kringgå reglerna om du förstår vad det innebär och därmed kan hitta en likvärdig lösning.
Här handlar det dels om att strömmarna i alla ledare i en kabel eller rör ska ta ut varandra så att inga elektriska fält skapas. Inte för att det pirrar i tänderna men det finns sällan skäl i praktiken till att mata ett uttag från två-tre håll. Det faller dessutom på överskådligheten.
Dels handlar det om att alla brunnar i ett uttag ska kunna göras strömlösa genom att bryta en (1) säkring. Eftersom byte av ett uttag får göras av lekmän så finns en praxis att inte komplicera frånkopplingen - det är inte alla som uppfattar att dom ibland måste bryta två säkringar.
Lösningen med extra potentialfria reläer är väl ok - jag ser ingen annan lösning om ljusreläet ska styra flera grupper.
EDIT: I mikst fall kanske det ser ut så här: Det går ett rör vidare till ett annat uttag eller dosa, varifrån det går ett rör till strömbrytaren.
L,N,PE ---> Uttag1 <--- T - L,N,PE ---> Uttag2 <--- T - L ---> Strömbrytare
Då matas ju strömbrytaren av den ordinarie fasen, och tillbaka i rören går en tändtråd. Det är helt i sin ordning och uppfyller kravet på att strömmarna ska ta ut varandra i alla rör trots att tändtråden kommer från ett "annat håll".
Här handlar det dels om att strömmarna i alla ledare i en kabel eller rör ska ta ut varandra så att inga elektriska fält skapas. Inte för att det pirrar i tänderna men det finns sällan skäl i praktiken till att mata ett uttag från två-tre håll. Det faller dessutom på överskådligheten.
Dels handlar det om att alla brunnar i ett uttag ska kunna göras strömlösa genom att bryta en (1) säkring. Eftersom byte av ett uttag får göras av lekmän så finns en praxis att inte komplicera frånkopplingen - det är inte alla som uppfattar att dom ibland måste bryta två säkringar.
Lösningen med extra potentialfria reläer är väl ok - jag ser ingen annan lösning om ljusreläet ska styra flera grupper.
EDIT: I mikst fall kanske det ser ut så här: Det går ett rör vidare till ett annat uttag eller dosa, varifrån det går ett rör till strömbrytaren.
L,N,PE ---> Uttag1 <--- T - L,N,PE ---> Uttag2 <--- T - L ---> Strömbrytare
Då matas ju strömbrytaren av den ordinarie fasen, och tillbaka i rören går en tändtråd. Det är helt i sin ordning och uppfyller kravet på att strömmarna ska ta ut varandra i alla rör trots att tändtråden kommer från ett "annat håll".
Redigerat:
Jag håller med Bo. Man kan väl sammanfatta det som att det aldrig kan bli fel om rören är dragna med förgreningar som ett "träd", dvs om det bara finns ett sätt att komma från punkt A till punkt B. Det är bara om det finns "slingor" som det kan bli fel.
Edit:
Bo har skrivit ungefär samma sak i inlägg #8, fast han kallar det stjärnnät i stället för "träd".
Edit:
Bo har skrivit ungefär samma sak i inlägg #8, fast han kallar det stjärnnät i stället för "träd".
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Ja, trädstruktur är en bättre term 
Klicka här för att svara