Bygger nytt Ikea kök och skall förbereda elinstallationen för ugnen (Kulinarisk). Den är specificerad 220-240V, totaleffekt 3480W. Anslutningskabeln är 1,5mm2 som sitter på ugnen vi leverans...? Min befintliga grupp som jag skall använda är 10A och 1,5mm2. Hade tänkt uppgradera matningen till uttaget till 2,5mm2 men kanske inte behöver det???
Hur skall jag tänka?

S
16 amp är nog ett måste , kanske 10 amp , beror på vad dom menar med 3480W , kan vara så att det är totaleffekten , allt igång samtidigt , har man det ?
Ett hett tips är att uppgradera till 2,5 m2 så är du säker

S skutten11 skrev:
16 amp är nog ett måste , kanske 10 amp , beror på vad dom menar med 3480W , kan vara så att det är totaleffekten , allt igång samtidigt , har man det ?
Ett hett tips är att uppgradera till 2,5 m2 så är du säker
Japp, totaleffeken är 3480W. Det jag lurar på är vrf leverantören satt 1,5mm2 förmonterat på ugnen?

S
Om du tittar på spisar så är det 1,5 m2 i anslutningssladd och 16 amp bakom
Du kommer nog aldrig att använda allt samtidigt så 1,5 m2 räcker , och dom flesta separata ungarna kommer med 1,5 m2 och stickpropp och kopplas in på en av faserna som går till spishällar då dessa är
2 fasiga

• Gilla
Styrman67
  • Laddar…
BirgitS
S skutten11 skrev:
S skutten11 skrev:
Du kommer nog aldrig att använda allt samtidigt
Nu var det ju inte en spis det gällde utan bara en ugn så det är väl helt normalt att den går på max i 10-15 minuter medan man värmer upp ugnen.
Det behövs alltså 16 A säkring och 2,5 mm2 i väggen.

Anslutningskabeln får betydligt bättre kylning än en kabel inne i en vägg så det är andra regler för tråddimensionen.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
S
Har inte kommenterat något med spis , och det har inte framkommit om det är spishäll och ugn som ska ersätta en fullvuxen spis , enbart det med att 2,5 m2 är inte fel , 10 amp tar 2200 W och då räcker
1,5 m2 den kan enligt nya regler även säkras med 13 amp , då är TS hemma kan man säga

Och som svar på frågan om den klenare anslutningsledningen så får man normalt minska arean "1 steg " på anslutningsledningar då dom förutsätts hänga/ligga fritt i luften och därmed ha bra kylning.

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Egentligen är det 2 ugnar (en kombi) och jag skall dra fram en tvåfasgrupp som sedan skall delas upp i två endast anslutningar.
Båda har ungefär samma effekt. Så det blev att dra om med 2,5mm2.
Tack för ert engagemang :)

• Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Då blir det en 2 fasgrupp ut
Glöm inte att markera på gruppförteckningen vid centralen , med texten 1 fasobjekt anslutna till 2 fas , vid arbete bryt hela gruppen

• Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Och du behöver helst två uttag, en per fas, även om ELKO har ett uttag med delad brunnständning som är godkänd för olika faser. I detta fall krävs tvåpoligt överströmsskydd, vilket är en god ide i vilket fall så slipper du göra anvisningar om hur man bryter gruppen.

• Gilla
Styrman67
  • Laddar…
S
Enpoliga anslutningar skall märkas i gruppförteckningen att det är anslutet 1 fasobjekt till 2 fas eller 3 fas
oavsett om det är en 2 eller 3 poligt överströmsskydd

• Gilla
Styrman67
  • Laddar…
Några sådana krav finns inte, även om det kan vara en god ide. Det ska däremot märkas som en tvåfasgrupp. Nu kommer denna grupp att mata två enfasuttag så det finns ingen risk för att 400 V-förbrukare ansluts mellan faserna vilket undanröjer en del frågor om blandning och hur en tvåfasgrupp utförs. Använder man en tvåpolig dvärg är man dessutom ännu ett steg upp på det torra.

• Gilla
Styrman67
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Några sådana krav finns inte, även om det kan vara en god ide. Det ska däremot märkas som en tvåfasgrupp. Nu kommer denna grupp att mata två enfasuttag så det finns ingen risk för att 400 V-förbrukare ansluts mellan faserna vilket undanröjer en del frågor om blandning och hur en tvåfasgrupp utförs. Använder man en tvåpolig dvärg är man dessutom ännu ett steg upp på det torra.
Då får du fråga någon besiktningsman om detta , det ska klart framgå att 1 fasobjekt är anslutit till en flerfasig matning ut på gruppschemat , det är inte något med 400V , för det får inte förekomma med blandning av 230 respektive 400 anslutningar i samma utgående grupp

Besiktningsmän sätter inga regler, de följer regler och ger ibland rekommendationer. Det finns ingen blandning av enfasiga och flerfasiga objekt i detta fall, och med tvåpolig dvärg finns därmed inga som helst behov av speciell märkning. Och det finns som sagt inga krav i elinstallationsreglerna. Här handlar det om dedikerade uttag till två ugnar i ett kök, inte ett trefasuttag med enfasigt schuko för allmän användning.

S skutten11 skrev:
...för det får inte förekomma med blandning av 230 respektive 400 anslutningar i samma utgående grupp
Det får det visst. Jag skulle tro att de allra flesta som bygger om sitt kök kopplar vidare till en 1-fas 230V från perilexuttaget. Då får hällen 400V och ugnen 230V. Eller missförstår jag dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.