Undrar vilken typ av koppling detta är.
Fastighet byggd 1974, och så här ser det ut i min lägenhet.
Bilder på fasta spisinkopplingen och el-central.
Nuvarande spis är Husqvarna Spis, modell QSG 6140 X, 400V.
Min undran är om jag kan sätta in en induktionsspis?
Fastighet byggd 1974, och så här ser det ut i min lägenhet.
Bilder på fasta spisinkopplingen och el-central.
Nuvarande spis är Husqvarna Spis, modell QSG 6140 X, 400V.
Min undran är om jag kan sätta in en induktionsspis?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
häftigt!
Om den blå från spisen sitter på den ljusa
är TROLIGTVIS den övre blå ledig och därmed nolla
det ser lovande ut mad andra ord.
Men detta MÅSTE verifieras att de alla har olika fas och nolla är nolla.
be en elektriker att sätta ett perilexutag till den nya spisen
Om den blå från spisen sitter på den ljusa
är TROLIGTVIS den övre blå ledig och därmed nolla
det ser lovande ut mad andra ord.
Men detta MÅSTE verifieras att de alla har olika fas och nolla är nolla.
be en elektriker att sätta ett perilexutag till den nya spisen
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Att döma av bilderna så har du trefas framdraget. Och eftersom det finns 5 trådar i väggen så är en av dem troligen nolla, vilket de flesta moderna hällar/ spisar kräver.
Men det måste kontrolleras.
Om du har möjlighet att kontrollmäta med en multimeter (finns för typ 100kr på ClasOlsson/Jula eller byggmarknader). Så bör du kontrollera attt den bruna, gröna och grå är faser. Det betyder att du bör få 400V på instrumentet om du mäter mellan två av dem. Troligen är den blåa i väggen nolla (kallas ävne neutral). I så fall skall det vara 230V mellan fas och nolla. Det skall det vara oavsett vilken av faserna du mäter ifrån.
Din nuvarande spis använder troligen bara de tre fasern (och gulgrön skyddsjord). Dvs. din spis använder bara 400V, och behöver därför inte vara kopplad till nollan. Moderna spisar använder ofta bara två av faserna, men kopplar in sina element mellan fas och nolla.
Men det måste kontrolleras.
Om du har möjlighet att kontrollmäta med en multimeter (finns för typ 100kr på ClasOlsson/Jula eller byggmarknader). Så bör du kontrollera attt den bruna, gröna och grå är faser. Det betyder att du bör få 400V på instrumentet om du mäter mellan två av dem. Troligen är den blåa i väggen nolla (kallas ävne neutral). I så fall skall det vara 230V mellan fas och nolla. Det skall det vara oavsett vilken av faserna du mäter ifrån.
Din nuvarande spis använder troligen bara de tre fasern (och gulgrön skyddsjord). Dvs. din spis använder bara 400V, och behöver därför inte vara kopplad till nollan. Moderna spisar använder ofta bara två av faserna, men kopplar in sina element mellan fas och nolla.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Induktionsspisar använder nästan uteslutande 1-2 st faser och neutralledare (i Sverige). Många har bränt dom genom att koppla på Norskt sätt.
Du har ju som GK100 skriver en blå ledning framme som i dagsläget inte används så du verkar ha tur (om den är N).
Och som vanligt... ska egentligen kopplas av behörig installatör
/M
Du har ju som GK100 skriver en blå ledning framme som i dagsläget inte används så du verkar ha tur (om den är N).
Och som vanligt... ska egentligen kopplas av behörig installatör
/M
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
