Hej. Vi har precis köpt glaskeramikhäll och ugn och haft en elektriker här som kopplade in allt. Dock tycker vi att vi fick en rätt saftig faktura - så jag undrar om ni kan säga mig hur lång tid det borde ta, och om det finns någon uträknad standardtid eller ett standardpris på arbetet och således om vårat håller sig inom ramen. Tilläggas bör kanske att hon som utförde arbetet hade avslutat sin lärlingsperiod 2 veckor sedan... Men så svårt jobb är det ju inte, eller?

Vår faktura ligger på 3400:-

Det som gjordes var byte av uttag, från en trasigt perilex till ett nytt sådant uttag och från denna dragen en kabel varpå det kopplades ett nytt uttag 1fas för ugnen. Sen kopplades en kabel på spishällen som vi senare skulle koppla in.

Materialkostnad 870:-
Servicebil & Parkeringsavgift 400:-
Arbetskostnad (3,5h) : 1435:-

Tack på förhand

Antar att priserna ovan är exklusive moms. Dyr kabel och perilexuttag om du frågar mig. :)

Men, borde inte halva arbetskostnaden kvala in för ROT-avdrag och således inte visas i fakturan? Eller är detta efter ROT-avdrag?

Jo priserna är exklusive moms. Gummikabeln, 5g2,5 gick på 300:- för 2 meter men det kanske är ett standardpris? Perliexdosan gick på 230:-. Stickproppen perilex gick på 110:- osv.. Vi kan tyvärr inte utnyttja rotavdraget då vi just nu studerar och inte har tillräckligt mycket vit inkomst att dra av detta på.

Lyckades dock precis via ett telefonsamtal med företaget i fråga dra av 800:- av räkningen genom att de minskade arbetstiden med 1,5h eftersom hon var såpass grön vilket känns bra. Priset blev alltså 2600:- vilket jag tycker är högt, men bättre.

Dyrt material, men för att inte uppleva känslan av att bli blåst måste du fråga innan vad saker och ting kostar. Jag har själv varit där och har lärt mig att alltid fråga vad det kostar innan någon beställning läggs.

Som exempel kan sägas att kabeln kan du som privatperson köpa loss för 24 kr metern (om det är RDOE (H07RN-F) som avses). Standard perilexuttag för 60 spänn och stickproppen för dryga femtiolappen.

Mindre debitering än två timmar för jobbet kan nog bli svårt att nå.

Tycker inte det är något anmärkningsvärt med materialpriserna. Det verkar vara vanliga listpriser från grossister utan rabatt. Är du ny kund och inte dealat innan får du nog ingen rabatt!?
3,5 timme varav kanske 1 timme i servicebil fram och tillbaka? Gröna elektriker brukar ju ta en lägre timpenning. Skulle vara det som är det anmärkningsvärda i så fall.

hur lång tid tog det för henne att koppla in det då? om det tog 3.5 timme så tycker jag det var fel av dom att pruta på det, bättre då att pruta på t.ex. material vilket de har rejäla påslag på, och materialkostnaden i ditt fall verkade normal.
men som sagts ovan, fråga alltid innan om ett kostnadsförslag så du inte får en överraskning när fakturan kommer, och har du inte släkt/föräldrar som kan dra av rotavdraget? det står väl inte på fakturan vilken adress installationen gällde?

Tycker inte det verkar som att du har blivit lurad precis som ovan listpris utan rabatter.

Listpris utan rabatter är väl ändå att räkna som att bli lurad?

Arbetskostnaden låter inte orimlig.

Det ska ska stå på fakturan vilken fastighet det gäller samt personnummer på den som ska ha fakturan.

rot avdrag på det lilla ???

el_richard skrev:
rot avdrag på det lilla ???
så klart att man tar alla chanser man kan att dra av så mycket det går! man är ju inte mer än en vanlig dödlig och några miljardbonusar får man ju inte så varför inte ta varje tillfälle i akt att vara ekonomisk?

på 630 Kr ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.