117 604 läst ·
39 svar
118k läst
39 svar
Inkoppling jordfelsbrytare
Hejsan Jimmy
Skydds jorden får aldrig brytas ( en tanke som varje elektriker måste veta)
det är återledaren samt dom 3 inkommande faserna som skall brytas om man nu inte har en 2 polig JFB då är det endast 1 fas och återledare som ska brytas
Skydds jorden får aldrig brytas ( en tanke som varje elektriker måste veta)
det är återledaren samt dom 3 inkommande faserna som skall brytas om man nu inte har en 2 polig JFB då är det endast 1 fas och återledare som ska brytas
Nu är det kopplat enligt följande:
Dom 3 inkommande faserna går in i övre delen av huvudbrytaren (3 polig).
Dom tre faserna från undre delen av huvudbrytaren är kopplade till jordfelsbrytarens övre del (4 polig).
Den inkommande nollan är kopplade till den vänstra jord skenan. Hit har jag nu även kopplat alla mina jordkablar samt en blå nolla till jordfelsbrytarens övre del.
På jordfelsbrytarens undre del har jag kopplat en nolla till den högra skenan ditt alla mina noll kablar är kopplade.
Dom tre faserna från undre delen av huvudbrytaren är kopplade till jordfelsbrytarens övre del (4 polig).
Den inkommande nollan är kopplade till den vänstra jord skenan. Hit har jag nu även kopplat alla mina jordkablar samt en blå nolla till jordfelsbrytarens övre del.
På jordfelsbrytarens undre del har jag kopplat en nolla till den högra skenan ditt alla mina noll kablar är kopplade.
Rätt! Låt det vara så nu.Robertsson skrev:Nu är det kopplat enligt följande:
Det har redan framgått i tråden att han har fyra (4) ledare fram till centralen. Det innebär att han har en PEN-ledare och en PEN-ledare är en jordad neutralledare, därav det kanske vilseledande begreppet "inkommande nolla".
Dom inkommande kablarna är märkta 1,2,3,0 .Den som är märkt med 0 är kopplad till jordskenan.falukorv skrev:
Nä, jag borde inte hålla på med detta, men jag gör det visst ändå
Nej ska inte ändra nått om det är rätt!Citat:
Ursprungligen postat av Robertsson
Nu är det kopplat enligt följande:
Rätt! Låt det vara så nu.
Trodde ni som svarar här var riktiga elektriker
Hur som helst kommer en riktig elektriker o fixar elen, försöker bara få igång en lampa tills dess
Det står 0 på kabeln därför kallade jag den för inkommande nolla!
Vad är en PEN-ledare, TN-C stigare och TN-S? Lika bra att försöka lära sig nått...
TN står för Terra Neutral, dvs det system vi normalt använder i Sverige. Terra eftersom vi bankar ner ett spett i marken för att skaffa os en "nolla". -C betyder Combined dvs PE och N ledaren är samma ledare. PE betyder Protective Earth (jord) och N Neutral (nolla). -S betyder att PEN ledaren är separerad (S) i PE och N. Separationen sker normalt i byggnadens huvudcentral bla. eftersom PEN ledaren måste separeras upp före jordfelsbrytaren som annars inte skulle fungera som avsett. Därefter får PE och N ledarna inte slås ihop igen utan måste hållas separerade.Robertsson skrev:
Tja, det var väl grundkursen!
Tack för den grundkursen! Nu har jag en susning om vad dom börja surra om i dom tidigare inläggen...