40 758 läst ·
30 svar
41k läst
30 svar
Inkoppling induktionshäll
Hur mycket värme måste den tåla då? Tål inte REVE 105 grader, eller är jag ute och cyklar? Eller gällde det min favorit Titanex?
Hej!
Väcker liv i denna tråd, då jag håller på att koppla in en induktionshäll åt en bekant. Är mest van vid industrimaskiner så jag blev lite förbryllad när jag öppnade paketet.
För det första är kontakten av norskt fabrikat, och både kabel och kontakt är för enfas, dvs fas, nolla, jord. Han vill ha den inkopplad för tvåfas, vilket inte är några problem då jag utgår ifrån ett befintligt perilexuttag där 3fas, nolla och jord är framdraget.
Det var evigheter sedan jag jobbade med perilexuttag (vi satte in en spis i kafeterian för 20 år sen på jobbet) men jag har för mig att alla faser måste använfas av både hane och hona för att det ska vara godkänt.
Nåväl, det verkar som om vi måste byta ut kabeln till hällen också till en med fler ledare. Vilken sorts kabel bör man använda här? Den som följde med är en 2,5mm2 FK med tre ledare och rejäl svart gummiisolering, minst 5mm. Vi behöver två fasledare.
Sedan har jag tänkt att ta bort det befintliga perilexuttaget, och sätta dit en kopplingsdosa där jag isolerar en av faserna helt enkelt, och ansluter de andra två till hällens anslutningskabel.
Tack på förhand
S
Väcker liv i denna tråd, då jag håller på att koppla in en induktionshäll åt en bekant. Är mest van vid industrimaskiner så jag blev lite förbryllad när jag öppnade paketet.
För det första är kontakten av norskt fabrikat, och både kabel och kontakt är för enfas, dvs fas, nolla, jord. Han vill ha den inkopplad för tvåfas, vilket inte är några problem då jag utgår ifrån ett befintligt perilexuttag där 3fas, nolla och jord är framdraget.
Det var evigheter sedan jag jobbade med perilexuttag (vi satte in en spis i kafeterian för 20 år sen på jobbet) men jag har för mig att alla faser måste använfas av både hane och hona för att det ska vara godkänt.
Nåväl, det verkar som om vi måste byta ut kabeln till hällen också till en med fler ledare. Vilken sorts kabel bör man använda här? Den som följde med är en 2,5mm2 FK med tre ledare och rejäl svart gummiisolering, minst 5mm. Vi behöver två fasledare.
Sedan har jag tänkt att ta bort det befintliga perilexuttaget, och sätta dit en kopplingsdosa där jag isolerar en av faserna helt enkelt, och ansluter de andra två till hällens anslutningskabel.
Tack på förhand
S
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Du kan iofs sätta en Perilexkontakt på kabeln. Det viktiga med Perilex är att uttaget måste alltid vara fullt bestyckat, men en inkopplad apparat kan mycket väl vara inkopplad ex. på 2 faser och nolla, eller tom. på bara en fas och nolla.
Hej!
Ahha då mindes jag fel gällande perilex. Jag ska ner på Ahlsells idag och köpa en gummikabel för hushållsapparater med 5g2.5 ledare. Då ansluter jag bara två av fasledarna till perilex respektive plint i hällen och det borde vara frid och fröjd?
/S
Ahha då mindes jag fel gällande perilex. Jag ska ner på Ahlsells idag och köpa en gummikabel för hushållsapparater med 5g2.5 ledare. Då ansluter jag bara två av fasledarna till perilex respektive plint i hällen och det borde vara frid och fröjd?
/S
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Ja bara du kopplar in nollan också, och har full koll på hur det skall kopplas i hällen och ev. byglingar. Det verkar inte vara alla hällar som går att koppla om från en fas till två eller tre fas. Och kontrollera helst också att det verkligen finns nolla i perilex uttaget. Det finns en hel del fulkopplade som saknar nollan. Framförallt om dte är ett gammalt hus.
I gamla hus var det nästan standard med fast inkopplade 3 fas spisar utan nolla, när man sedan på 70 talet fick en ny spis med perilex kontakt, fast fortfarande ren 3 fas, så fuskades det mycket med att sättas upp uttag utan nolla. kopplar man då in en modern spis som vill ha nolla så brinner elektroniken upp ganska omgående.
I gamla hus var det nästan standard med fast inkopplade 3 fas spisar utan nolla, när man sedan på 70 talet fick en ny spis med perilex kontakt, fast fortfarande ren 3 fas, så fuskades det mycket med att sättas upp uttag utan nolla. kopplar man då in en modern spis som vill ha nolla så brinner elektroniken upp ganska omgående.
Hej!
Jo jag har god koll på det, har kopplat in trefas-utrustning i en fabrik i många år... men dock har jag lärt mig att vara försiktig gällande hushållselektronik då en av mina arbetskamrater brände en induktionshäll pga för mycket antagande och för lite fakta.
Nolla finns med, kopplingsschemat för enfas respktive tvåfas på kopplingsplinten i hällen är föredömligt gjord och omöjligt att missförstå. Gummikabel + perilex är nu införskaffat hos Ahlsells, så nu är det bara att skrida till verket. Lite synd dock att det inte längre finns någon användning för den tredje fasen, den bryter jag säkringen på i central. Hade kunnat använda den till ugnen men den ska de ha i ett högskåp på annat ställe.
tack för assistansen
/S
Jo jag har god koll på det, har kopplat in trefas-utrustning i en fabrik i många år... men dock har jag lärt mig att vara försiktig gällande hushållselektronik då en av mina arbetskamrater brände en induktionshäll pga för mycket antagande och för lite fakta.
Nolla finns med, kopplingsschemat för enfas respktive tvåfas på kopplingsplinten i hällen är föredömligt gjord och omöjligt att missförstå. Gummikabel + perilex är nu införskaffat hos Ahlsells, så nu är det bara att skrida till verket. Lite synd dock att det inte längre finns någon användning för den tredje fasen, den bryter jag säkringen på i central. Hade kunnat använda den till ugnen men den ska de ha i ett högskåp på annat ställe.
tack för assistansen
/S
Hej!
Förargligt nog så upptäckte jag att de endast för inbyggnadsugnen (angiven uteffekt 2,8 kW) har en 10A automatsäkring tillgänglig. Kan man räkna med att en inbyggnadsugn någonsin kommer upp i denna effekt? I så fall får jag säkra upp med 16A istället. Det blir fler utgifter...
/S
Förargligt nog så upptäckte jag att de endast för inbyggnadsugnen (angiven uteffekt 2,8 kW) har en 10A automatsäkring tillgänglig. Kan man räkna med att en inbyggnadsugn någonsin kommer upp i denna effekt? I så fall får jag säkra upp med 16A istället. Det blir fler utgifter...
/S
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Om angiven uteffekt är 2.8 kW så är kanske ineffekten dryga 3 kW.
Det kommer nog att fungera dåligt med en 10 A dvärg. Även om den skulle hålla under tiden som ugnen värmer så kommer dvärgen troligen att ge upp på sikt pga värmen som alstras i den.
Det normala är 16 A och 2.5 mm2 till ugn. Skulle det vara "omöjligt" att byta kabeln kan du undersöka om en 13 A dvärg skulle fungera med befintliga 1.5 mm2 map utlösningsvillkor och belastningsförmåga.
Det kommer nog att fungera dåligt med en 10 A dvärg. Även om den skulle hålla under tiden som ugnen värmer så kommer dvärgen troligen att ge upp på sikt pga värmen som alstras i den.
Det normala är 16 A och 2.5 mm2 till ugn. Skulle det vara "omöjligt" att byta kabeln kan du undersöka om en 13 A dvärg skulle fungera med befintliga 1.5 mm2 map utlösningsvillkor och belastningsförmåga.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Om det inte är några konstigheter så funkar det utmärkt att byta trådarna till 2,5 mm2. Färdigdragen slang 3G2,5 har alltid 16 mm diameter.
//Patrik
//Patrik
Hej!
Jag ska klamra ny kabel för ändamålet, så det blir till att åka ner till Ahlsells och införskaffa en 16A garo dvärg, sen 3g2.5 EKK till ett UPL 1vägs uttag.. Intressant värld, detta med hushållsapparater
/S
Jag ska klamra ny kabel för ändamålet, så det blir till att åka ner till Ahlsells och införskaffa en 16A garo dvärg, sen 3g2.5 EKK till ett UPL 1vägs uttag.. Intressant värld, detta med hushållsapparater
/S
