Byggahus.se
Hej, har hittat några andra trådar om samma ämne men tycker inte någon av dem ger ett tydligt svar på min fråga och kanske kan det hjälpa andra.

Nuvarande spis är en IKEA Smaklig som inkopplad med en perilexkontakt.
Den har gått sönder så tänkte byta ut mot en Siemens EH651FEB1E.
Den nuvarande inkopplad enligt nedan (400V 2L-1N):
Elektrisk kopplingsschema för 400V och 220-240V installationer. Anslutningar märkta för fas, nolla och jord. Eluttag med anslutna kablar och skruvanslutningar, installationsvy, elektrisk komponent, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gråa (L3) är inte inkopplad i spisen och är isolerad med en "ubåt" (tror jag att det heter).
Gruppen som den är inkopplad på har tre proppar vilket borde vara = tre faser.

Jag tänker att de vore enkelt att använda befintlig kabel och koppla in på rätt stift i ny spisen.
Enligt nya spisens kopplingsschema så borde vara det vänstra "2N~"som gäller:
Elektriska anslutningsscheman för tre olika spänningskonfigurationer, färgkodade ledningar, teknisk illustration.

Det som gör mig lite förbryllad är Nollan (N) kopplingen.
Enligt schema så bör både Blåa kabeln (BU = N) samt den Gråa (GY) kopplas in på varsitt av de ihop bygglade stiften (4 och 5). Sett i någon annan tråd att detta diskuterades med antagandet att den Grå antogs vara en fas (L3).
Låter ju orimligt att koppla ihop Fas och Nolla.
I mitt fall är ju också den Gråa en fas.
Tänker man till och även kollar bilden över hur de vill att man ska koppla in den medföljande kabeln, så ser man att de vill (enligt min tolkning) att man ska koppla både den gråa samt blåa mot nollan i eluttaget och sen dessa till N stiften (4 och 5).
Elektrisk kopplingsschema för en apparat med flerpolig strömbrytare och märkningar för olika spänningar.

Jag hade helt enkelt tänkt använda befintlig kabel/koppling och låta grå vara orörd och endast koppla in Nollan (blå) till antingen stift 4 eller 5.
Nu till min huvudfråga: bör jag koppla om grå mot Nollan för att motsvara ovan?
Vad är anledningen? Att fördela nollan på två trådar i kabeln?
Eller går det helt utmärkt att endast använda min befintliga kabel och endast använda den blåa (och låta den gråa vara oanvänd)?

I ärlighetens namn så har jag inte öppnat upp och perilexuttaget och verifierat att min grå faktiskt är en fas och inte också råkar vara kopplad till nolla (eftersom jag först ändå inte tänkt att använda den).

Sidnotering: Är det inte lite vanskligt att GRÅ i vissa kopplingar kan vara Nolla och ibland en fas?

Tack så mycket för hjälpen!
 
Redigerat:
Om din nuvarande spis är inkopplad 400V 2N~ kan det ju vara så att någon tagit en tidigare fas och gjort om till nolla för att slippa dra nya ledningar från el-centralen. Har du undersökt det?
 
Till att börja med, om din nuvarande spis har fungerat OK, så ä'r alltså den blåa verkligen en nolla, så det bör inte behöva undersökas ytterligare.

På bilden för din nya så har du utritat en bygel i spisen mellan anslutningen för BU och GY. Under förutsättning att den bygeln verkligen finns där och är ordentligt inkopplad så behöver du bara den blåa nollan. Den lösning med dubbla nolledare som de förordar på bilden gäller om jag förstått det rätt i vissa länder där man inte har trefas, utan drar två enkla fasledare som matas med samma inkommande fas i centralen (så får man inte göra i Sverige). Det är nog det som visas på alternntiv 3, där bygeln saknas.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
2 Saker
1. Kommer den nya nya hällen med en kabel ansluten men utan kontakt ? Använd den då.
2. Ny häll utan kabel. Använd den gamla eller köp en ny kabel med Perilex kontakt, koppla in som i din gamla Grå kabel isolerad. ( i vissa hällar finns en extra blindanslutning här kan man parkera den 3:e fasen som inte används.

Hällen består av 2 separata delar, höger + vänster som inte har med varandra att göra därför 2st Nollor och 2st fasansluning elanslutning alltid 230V

Kolla i denna tråden #52
https://www.byggahus.se/forum/threads/fransk-induktionshaell-koppla.486009/page-4
 
Redigerat:
M matzbyggare skrev:
Hej, har hittat några andra trådar om samma ämne men tycker inte någon av dem ger ett tydligt svar på min fråga och kanske kan det hjälpa andra.
Märkligt, för vi har kanske 200-300 trådar i exakt detta ämne.
M matzbyggare skrev:
Nu till min huvudfråga: bör jag koppla om grå mot Nollan för att motsvara ovan?
Nej för he"#¤%&/(, man använder aldrig dubbla neutralledare, i Sverige, speciellt inte med fel färg...
Den installationsanvisning som följer med är felaktig i Svenska ögon.
Du ska göra precis som du själv helt riktigt kommit fram till, en (1) blå nolla medan den grå är fas nr 3 och läggs åt sidan i hällen.
Allt annat medför en viss risk som du själv också inser.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Till att börja med, om din nuvarande spis har fungerat OK, så ä'r alltså den blåa verkligen en nolla, så det bör inte behöva undersökas ytterligare.

På bilden för din nya så har du utritat en bygel i spisen mellan anslutningen för BU och GY. Under förutsättning att den bygeln verkligen finns där och är ordentligt inkopplad så behöver du bara den blåa nollan. Den lösning med dubbla nolledare som de förordar på bilden gäller om jag förstått det rätt i vissa länder där man inte har trefas, utan drar två enkla fasledare som matas med samma inkommande fas i centralen (så får man inte göra i Sverige). Det är nog det som visas på alternntiv 3, där bygeln saknas.
Tack för svar
Ja, nuvarande spis har fungerat OK.
Japp, bygeln sitter redan mellan stift 4 och 5 (BU och GY).
Den lösning med dubbla nolledare som de förordar på bilden gäller om jag förstått det rätt i vissa länder där man inte har trefas...
Jag förstår att alternativ 3 inte är relevant men menar du att alternativ 1 med "dubbla" nollor (men dock samma nolla i uttaget så inte två separata) och inte är ok i Sverige?
Kommer den nya nya hällen med en kabel ansluten men utan kontakt ? Använd den då.
Ny hällen kommer bara med en kabel med 5 lösa trådar i varje ända, så inte inkopplad.
Ny häll utan kabel. Använd den gamla eller köp en ny kabel med Perilex kontakt, koppla in som i din gamla Grå kabel isolerad. ( i vissa hällar finns en extra blindanslutning här kan man parkera den 3:e fasen som inte används.
Någon anledning att köpa ny kabel med kontakt istället för att använda den befintliga om de ändå ska kopplas likadant?

Jag vet inte om plint 1 är en blindplint, men eftersom den gråa redan är isolerad så behöver den inte kopplas in (hoppas den får plats).
Hällen består av 2 separata delar, höger + vänster som inte har med varandra att göra därför 2st Nollor och 2st fasansluning.
Du menar förstås inte två separata nollor (som alternativ 3) utan endast att plint 4 och 5 går till samma nolla?

Så ingen som motsätter sig att jag kopplar en kabel (blå-nolla) till antingen plint 4 eller 5 och struntar i att även koppla om den grå till nollan i uttaget och till antingen 4 eller 5?
Är det någon som kopplar så? Skulle ni ha gjord det (koppla om och använda grå som "extra" nolla")?
Tänker att de måste finnas en anledning att de visar så i beskrivningen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Märkligt, för vi har kanske 200-300 trådar i exakt detta ämne.

Nej för he"#¤%&/(, man använder aldrig dubbla neutralledare, i Sverige, speciellt inte med fel färg...
Den installationsanvisning som följer med är felaktig i Svenska ögon.
Du ska göra precis som du själv helt riktigt kommit fram till, en (1) blå nolla medan den grå är fas nr 3 och läggs åt sidan i hällen.
Allt annat medför en viss risk som du själv också inser.
Tack för svar @Bo.Siltberg !
Min "oro" är väl för att jag antar en medföljande monteringsbeskrivning på ett sådant viktigt moment inte kan/får vara fel av leverantören (och nu verkar varit så i många år) och bör kunna följas 😌.
Det är väl svaret jag letat efter i tidigare trådar "varför visar deras beskrivning att gråa ska kopplas mot nolla i uttag och sen in i spis)? Och om det är fel, varför påvisar ingen det till Siemens och varför fortsätter de använda felaktig beskrivning 🤨.

Men helt klart enklare för mig att använda befintlig koppling att endast dra blå till plint 4 eller 5, och så får det bli 😎.

Nej för he"#¤%&/(, man använder aldrig dubbla neutralledare, i Sverige, speciellt inte med fel färg...
Om man nu skulle göra som beskrivningen (som jag inte tänker göra).
Skulle det finnas någon fördel? Att nollan går via två tåtar i kabeln? Någon fördelning av last?
Och risk? Är det just den att man helt plötsligt har en grå tråd som går till nollan fast standard är att det bör vara en fas? Så om någon senare antar detta så finns risken till fel?
 
Jo, officiellt har tillverkarens anvisningar mycket hög status. Det är därför ytterst olyckligt att det inte uppvisar den kompetens och ansvar som krävs, utan väljer att spara några kronor på en generisk anvisning som "fungerar" i hela europa men som kostar ofantligt med tid pga folks förvirring.

Nej, det finns inga fördelar med dubbla neutralledare. Anledning är Holland som inte får ha gruppledningar avsäkrade med högre än 16 A(?). Därför använder man två separata gruppledningar där. Denna ljusa ide tycker tillverkarna att man ska visa upp för hela världen :)

Ja, en neutralledare ska vara blå utefter hela dess längd. Det kan leda till misstag om man använder fel färger.

Behöver man en högre area för en enfasinkoppling av en sådan spis, då går man upp till 2.5 eller 4 mm², treledare.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M matzbyggare skrev:
Men helt klart enklare för mig att använda befintlig koppling att endast dra blå till plint 4 eller 5, och så får det bli
Men då måst det finnas en bygel
mellan 4—5
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Men då måst det finnas en bygel
mellan 4—5
Japp, och det gör det.
 
Om någon undrar (som söker svar) så är spisen är inkopplad enligt ovan och fungerar bra.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.