Hej!

Då sätter jag ytterliggare ett streck på tavlan över fel i huset! :(

larssaman skrev:
...Givetvis skall rörutloppet tätas med silikon för att undvika fuktskador i väggen...
Förstår inte. Varför det? Tätar ju inte med silikon runt vattenrören som kommer ur väggen. Vitsen med ett rörutlopp är ju att tätskiktet ansluter till detta precis som vid övriga rör.

Better to be safe than sorry.... eller?

It-snubben och lassaman partar om vad jag förstår skilda saker. Tätskikt och manschett har man för att rinnande vatten utmed vägg inte ska säka sig in vid urtagning till flexröret.

Tätning vid rörets mynning med silikon där sladden går in, röret kanske sticker in 2 dm i rummmet, det gör man för att inte vatten eller vattenånga ska följa röret till eldosan i väggen.

Man låter lämpligen röret/slangen luta nedåt när den går genom väggen, då får man aldrig nått problem med vatten i röet

bra utrett elmont :)

Jag har en lampa från kairo med blanka trådar..... ip klass?:rolleyes:
(använder inte den)

Sen kan det ju faktiskt vara så att badkaret inte stått där sedan man renoverade/byggde badrummet. Det kan ju vara så att det är gjort i efterhand. Då är det ju att starkt rekommendera att man använder silikon. Att man låter röret/slangen luta nedåt där den går ut ur väggen är väl inget man egentligen måste förtydliga, Känns ju som att det är en självklarhet.

Om du inte trivs med att råd ges i all välmening till dom personer som inte besitter din stora kunskap tycker jag att du bör hoppa över dom inläggen. Du förstår, alla är inte lika kunniga som du, det kommer du nog även du så småningom att märka.

• Gilla
remrag
  • Laddar…
Du verkar bli väldigt lätt stött "elmont." Jag menar bara att jag är övertygad om att "alla" är medvetna om att om man häller vatten mot en rörmynning så kommer vattnet att rinna in i röret. Det behöver man ju inte vara ingenjör för att förstå. I princip behöver ju inte röret mynna ut snett neråt heller, det räcker ju att det kommer ut vinkelrätt 90 grader från väggen. Vatten kommer ändå inte komma in i röret.

Finns väl bara fördelar att luta röret, om du bläddrar igenom några trådar ser du nog att det finns vissa uttryck som bevisar osäkerhet och okunskap. Bättre då att försöka förklara så det inte kan missuppfattas. För övrigt lär elmont vara en av de mer respekterade "kunniga" här. Välkommen til forumet men tänk på att här finns inte bara ingenjörer (som tur är)...

Att något är självklart för de flesta betyder inte att det är dumt att påpeka det. Jag tillhör själv skaran med tummen mitt i handen som gott kan behöva goda råd och påminnelser även om självklarheter. Håller man på med saker som kanske inte är helt naturligt för en är det lätt att glömma/inte tänka på något som egentligen är självklart.

Bevisas inte minst av den kund jag hade som slängde upp en påse med hushållssopor på mitt bord i tron att det var bokföringen. Han fick brått hem för att försöka hinna innan sopbilen kom :-)

Hej!

Så här ser inkopplingen ut av vårat badkar, markisen är på samma sätt. Jag förstår inte skillnaden på om man skulle låtit stickproppen vara kvar eller man klipper bort den och kopplar i dosan så som elektrikern gjort hos oss?

Mvh

• installation badkar 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • installation badkar 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog andra änden av kabeln som är intressant att se. Du skrev högre upp att det var sladden från karet som går in i väggen och genom VP rör till en dosa på annan plats.

Haken är att sladden ev. inte får gå i VP rör. Det beror på vad dte är för kabeltyp.

Antag att en anslutningskabel går genom en vägg, hålet är tillräckligt stort för att stickproppen passerar igenom. Om hålet genom väggen är fodrat med PVC är det då att betrakta :
a) som en genomföring eller
b) som en förläggning i rör?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.