1.5 duger gott, du avsäkrar med 10A då, drar du 2 fas 10A så har du 4kW tillgängligt, vilket lungt räcker för varmvattenbehov. vill du vara seriös så drar du fram 3fas med nolla, och ansluter den enligt 3fasschemat, du kan lungt dra i 5st 1.5mm2 trådar i ett 16-rör.
kom ihåg att sätta en arbetsbrytare med dragavlastning i din dosa, där du ansluter beredarens sladd.

Fritidsbyggaren skrev:
Ska jag då dra 2,5mm2 tråd eller och är det okej rent lagligt att dra sådan tråd i 16mm vp rör till en 70 dosa eller måste det vara 20mm rör och är det 80mm dosa.

Har nämligen redan monterat 70mm dosa i kaklet.
Håll dig till 1.5mm² det kan aldrig bli aktuellt med mer i ditt fall. Dra i 3-faser, nolla, jord så har du hängslen och livrem. VP16 och din dosa blir perfekt för detta.

Om jag nu kör 5x1,5mm². Får man rent lagligt köra trefas, dvs 400V mellan faserna med enbart 1,5mm² tråd?

Skälet varför jag frågar är att jag aldrig kopplat med den kombinationen under min tid som elektriker. Dock var det länge sedan jag jobbade som det. Typ 15 år sedan.
Nu har det ju hänt mycket kring lagar och så sedan dess också men jag vill vara säker på att det är tillåtet.

Jag förstår kanske inte riktigt frågan. tänkte du dig att det krävs 2,5mm²
Detta du frågar om är tillåtet och var redan för 30 år sedan när jag var elektriker.

Detta var vad som användes till grupper som säkrades 10 A. Sedan fanns det specialregler för spis om 5 x 2,5, men detta var föranlett av att det skulle gå att ansluta en enfasspis på 16 A.

Ja, jag vill minnas att när man kopplade 3 fas så var det minst frågan 2,5mm²
vid 16A eller grövre om det var högre strömstyrka.

Har faktiskt inte kopplat trefas med 10A och 1,5mm² så långt jag kan minnas. Nu är det ju ett tag sedan förståss :-)

Men är det bara lagligt så är det ju inte nå´t problem.

Fritidsbyggaren skrev:
Om jag nu kör 5x1,5mm². Får man rent lagligt köra trefas, dvs 400V mellan faserna med enbart 1,5mm² tråd?

Skälet varför jag frågar är att jag aldrig kopplat med den kombinationen under min tid som elektriker. Dock var det länge sedan jag jobbade som det. Typ 15 år sedan.
Nu har det ju hänt mycket kring lagar och så sedan dess också men jag vill vara säker på att det är tillåtet.
du kanske skulle använda en 5G1,5mm2 istället så du får med en jord åxå.

pellefant skrev:
du kanske skulle använda en 5G1,5mm2 istället så du får med en jord åxå.
och för 15 år sen då han var elektriker var det ju vanligare med x-kablar till trappbrytare så vi får se om han svarar rätt på skillnaden mellan X och G.. hehe;)

ta det inte som nån kritik, jag skojar bara lite.. givetvis är det inte spänningen som avgör vilken dimension du ska ha utan strömmen, men jag kan förstå att det var lite mer "fasta regler" förr att när man brukade dra fram 3fas så var det oftast 16A och enfas var nästan alltid 10A, det är väl inte så längesen det blev tilåtet med 16A på vanliga uttag, senaste modet nu är 13A på 1.5mm2 men det kräver dock mer av elektrikern om man ska våga sig på det.

Är det fortfarande "HAJDU" ???

Tyvärr ett skit fabrikat...

Har en nibe eminent 100l som ska kopplas med 400V 2-fas + jord enligt skiss med avsäkring 10A /3kW, utgår ifrån att man klarar sig med 3G1,5mm2? låter ju hur smidigt som helst.

Jag har hört/läst att i dom senaste reglerna så får man inte använda den blåa som fas.

Har också hört det, dra en 4G1,5. En nolla kan komma till användning vid nästa beredare om nu någon skulle få för sig att köpa en enfas...

Eller en 5G1.5 så är man riktigt garderad....:cool:

Är det okej att dra EKK 5G1,5 då?

Ja, det är ok.

Hmm... När jag var elekriker för lände sedan så skulle alla värmeapparater anslutas med gummikabel (RDO), med dragavlastning i arbetsbrytare och i apparat. Numera kommer de ju färdiga med plastledning och stickpropp. Är det verkligen OK att dra en EKK ända in i beredaren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.