Hej
Jag ska inte koppla in växelriktaren själv men jag vill förstå vilka inkopplingsalternativ som finns samt eventuella för och nacktdelar med de olika alternativen.
Växelriktaren ska kopplas in i elcentral 2 i bilden i punkt A, B eller C.
Behövs JFB 3 vid anslutning i någon av punkterna?
Slutligen bör inte stigare/huvudledning från mätarskåp till elcentral 1 avsäkras med 25A? För visst sitter säkringarna i mätarskåpet/fasadskåpet före elmätaren?
Jag ska inte koppla in växelriktaren själv men jag vill förstå vilka inkopplingsalternativ som finns samt eventuella för och nacktdelar med de olika alternativen.
Växelriktaren ska kopplas in i elcentral 2 i bilden i punkt A, B eller C.
Behövs JFB 3 vid anslutning i någon av punkterna?
Slutligen bör inte stigare/huvudledning från mätarskåp till elcentral 1 avsäkras med 25A? För visst sitter säkringarna i mätarskåpet/fasadskåpet före elmätaren?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja, A är en bra plats att koppla in växelriktaren vid.
De ledningar jag markerat i brunt behöver antingen skyddas eller dimensioneras för 25+25 A.
Om JFB 3 behövs beror på växelriktaren. De flesta har isolation mot DC-sidan och då krävs ingen JFB.
De ledningar jag markerat i brunt behöver antingen skyddas eller dimensioneras för 25+25 A.
Om JFB 3 behövs beror på växelriktaren. De flesta har isolation mot DC-sidan och då krävs ingen JFB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara


