Min SolarEdge E-Serie 10kw är ansluten EFTER JFB i min elcentral. Är detta brukligt och har nämda växelriktare någon egen detektering av jordfel om så skulle uppstå? Eller är personskyddet vid matning från växelriktaren nu åsidosatt pga av detta?

Jag har en annan tråd i Elforumet med samma fråga, men jag startar denna då den är mer relaterad till solenergi?

Ursprunliga tråden finnes här...

https://www.byggahus.se/forum/threa...l-elcentral-inkoppling-mot-befintligt.358284/
 
Står följande i databladet växelriktaren:

Residual Current Detector 300mA
Residual Current Step Detector 30mA

Men frågan är ju om det betyder att detta verkligen är inbyggt eller om dom menar att det är vad som ska användas?

EDIT:

Hittade även detta, men avser det endast DC-sidan, eller vad menas?

Residual Current Device (RCD)

All SolarEdge inverters incorporate a certified internal RCD (Residual Current Device) to protect against possible electrocution in case of a malfunction of the PV array, cables or inverter (DC). The RCD in the SolarEdge inverter can detect leakage on the DC side. There are 2 trip thresholds for the RCD as required by the DIN VDE 0126-1-1 standard. A low threshold is used to protect against rapid changes in leakage typical of direct contact by people. A higher threshold is used for slowly rising leakage currents, to limit the current in grounding conductors for fire safety. The default value for higher speed personnel protection is 30mA, and 300mA per unit for lower speed fire safety.
 
Redigerat:
Jag tolkar texten som att det gäller DC sidan. Men jag vet inte riktigt hur invertern skulle kunna skydda från det? även om invertern kan detektera ett jordfel på DC sidan och stänga av, så kör väl panelerna på så länge det finns sol.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Min hamnade efter diskussioner med elektriker på en egen jordfelsbrytare (30mA). Att sätta växelriktaren efter en jordfelsbrytare som skyddar andra delar blir inte rätt då växriktaren kan vara långsammare än jordfelsbrytaren vid fel. Vet ej hur snabbt växelriktaren bryter vid tappat nät, kan kanske gå tillräckligt snabbt men är dumt att chansa.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.