Hej,

Jag har köpt fritidshus med elektriskt uppvärmda golv. Det sitter idag termostater som inte är uppkopplade på något sätt, och jag vill ersätta dem med termostater som vi kan styra utifrån. Själva uppkopplingen löser jag, men jag blir lite fundersam vilka jag bör skaffa.

Fyra av fem termostater är inkopplade med enfas enligt bild 1. Den femte (i större delen av huset) styr istället en kontaktor som värmer med tre faser och är inkopplad enligt bild 2. Notera att nuvarande termostater alla är av samma typ (Microtemp MTC-1991).

De termostater jag överväger att införskaffa kopplas istället in enligt bild 3. De saknar inkoppling för jord, och jag bedömer att de kommer fungera för enfas slingorna (som i bild 1). Men går det att förstå om de även kommer fungera för 3-fas-scenariot enligt bild 2?

Annars, har ni några förslag på hur hitta termostater som går att koppla upp (via Home Assistant) och som kan styra en kontaktor? Viktigt att det finns en display och möjlighet att ställa in temperatur direkt på väggen.

• Anslutningsschema för elektrisk termostat med markeringar för fas (L), nolla (N), jord, slinga och termometer, som visas med färgade linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för termostatinkoppling med fem ledningar: L (fas), N (neutral), jord, kontaktor och termometer, där jord inte är inkopplad.
    Skapa konto
  • Enkel diagram för termostatinkoppling: visar L, N, slinga och termometeranslutningar med färgkodade linjer i rektangel.
    Skapa konto
Funktionen styrs varken av färgen på trådarna eller förekomsten av jord. Kan termostaten ge ström till en golvvärmeslinga så kan den ge ström till en kontaktor. Det som man skall tänka på med kontaktorn är att den slits av tillslag. Så en termostat med väldigt täta till och frånslag är mindre lämpligt. Jag tror inte att golvvärmetermostaterna brukar ha det. Men det skadar inte att kolla upp.

• Gilla
Sletten
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kan termostaten ge ström till en golvvärmeslinga så kan den ge ström till en kontaktor.
Detta stämmer troligen. Men hypotetiskt sett så skulle termostaten kunna ha ett elektroniskt relä inbyggt som inte gillar induktiv last. Kontaktorns manövrering är en induktiv last. Detta är ett låg sannolikhets fel. Men jag skulle se om termostaten har någon skrivning om vilken typ av belastning den stödjer.

Det där med täta från och tillslag är absolut något att ha koll på. Moderna "termostater" till elradiatorer fungerar ofta som ett reglersystem istället för "termostat". De slår på radiatorn ex. var 40e sekund, och stänger av igen efter ett antal sekunder. Tiden de är på beror på hur långt ifrån inställd temp man är just då. Detta ger en mer exakt reglering till rätt temp, och en jämn värme från radiatorn Jag tror inte heller att golvärmetermostater brukar fungera så, men värt att hålla koll på. Man vill inte att kontaktorn manövreras flera ggr i minuten.

Ett ytterligare möjligt problem här är det som i ritningen kallas "termometer". För golvvärmetermostater är det oftast en golvgivare, som är inbyggd i golvet. OM det är golvgivare, och du kommer med ny termostat, så behöver man antingen byta golvgivarna till de som följer med den nya termostaten, eller återanväda de som redan är monterade. Men då måste man veta om de är kompatibla, de är troligen inte kompatibla.

Att byta golvgivare skall gå om de monterats korrekt, men även då är det ofta rätt struligt.

• Gilla
Sletten
  • Laddar…
Tack för era svar. Ska försöka se om det finns någon mer info om vilken last som stöds (endast resistiv eller om ok med induktiv), men jag tvivlar på att det finns angivet.

Ska kontrollera att det är tillräcklig hysteres inbyggd i de nya termostaterna - viktig input för att inte slita ut kontaktorn.

Gamla golvtempgivarna var instuckna i flexirör (satt löst) och jag kan trycka in de nya lika långt.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det låter ju jättebra med tempgivarna. Det är inte ovanligt att de även om de är monterade korrekt med flexslang, antingen blivit fastgjutna i flytspackel (inte tillräckligt tätt i röränden), eller har en för tvär krök nere vid golvet, så att man inte får in tempgivaren i golvet.

ClasseClas
H hempularen skrev:
Det där med täta från och tillslag är absolut något att ha koll på. Moderna "termostater" till elradiatorer fungerar ofta som ett reglersystem istället för "termostat". De slår på radiatorn ex. var 40e sekund, och stänger av igen efter ett antal sekunder. Tiden de är på beror på hur långt ifrån inställd temp man är just då. Detta ger en mer exakt reglering till rätt temp, och en jämn värme från radiatorn Jag tror inte heller att golvärmetermostater brukar fungera så, men värt att hålla koll på. Man vill inte att kontaktorn manövreras flera ggr i minuten.
Jag bytte till en rimligt namnkunnig golvvärmetermostat i form av DEVIreg™ Smart och trodde nog att den skulle ha ett elektroniskt relä men den klickar så fint då och då. De har till och med lagt in en räknare som håller koll på antal till- och frånslag.

Min poäng är att jag tror att gvtermostater utrustas med vanliga reläer för att golvvärme är så trögreglerad så det "räcker" med en långsam on/off-reglering.

Annat är det med konvektorradiatorer (el) där det verkligen gör nytta med en snabb och exakt reglering med pulsning.

(https://www.danfoss.com/sv-se/produ...gital-thermostats/devireg-smart/#tab-overview)

Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S Sletten skrev:
Annars, har ni några förslag på hur hitta termostater som går att koppla upp (via Home Assistant) och som kan styra en kontaktor? Viktigt att det finns en display och möjlighet att ställa in temperatur direkt på väggen.
Jo det finns många numera och funderar själv på att byta ut min T2 regulator.

Men mitt krav är Zigbee-kommunikation samt att den måste passa i plastramen för elprylarna i badrummet och det har jag inte hittat någon.

Exempel
https://www.amazon.se/s?k=golvvärme+smart+termostat&rh=n:57378575031&ref=nb_sb_noss

Sen på den svenska marknaden finns det också ett antal.
Exempel
https://www.elbutik.se/category.html/smarta-termostater

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.